صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۶ - ۲۹ آبان ۱۳۹۹
چالش‌های انجمن‌های علمی 66/ کیادلیری در گفتگو با آنا:

دانشگاه آزاد اسلامی کمک بسیاری به تولید علم کرده است/ وزارت علوم اختیارات انجمن‌های علمی را افزایش دهد

دبیر انجمن علمی دانشجویی مهندسی هوافضای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر توسعه علم و پژوهش با داشتن واحدهای دانشگاهی قوی کمک بسیاری به تولید علم کرده است.
کد خبر : 490405

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب می‌شود که عصاره آن می‌تواند از دلِ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمن‌های علمی دانشجویی از جمله تشکل‌هایی هستند که می‌توانند به طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند و فعالیت آن‌ها کمتر رسانه‌ای می‌شود.


اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاه‌ها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمن‌های علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالش‌های این انجمن‌ها بپردازد.


در این گفتگو میزبان پارسا كيادليری، دبير انجمن علمی دانشجویی مهندسی هوافضا دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقيقات هستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.




بیشتر بخوانید:


حمایت کمرنگ وزارت علوم از انجمن‌های علمی/ ارائه پروژه‌های تحقیقاتی توسط اساتید به دانشجویان برای تحقق تولید علم




دانشگاه آزاد اسلامی کمک بسیاری به تولید علم کرده است


آنا: دانشجویان چگونه می‌توانند به تولید علم کمک کنند؟


کیادلیری: تولید علم در تكمیل علم‌آموزی بوده و همواره قضيه‌ای بنيادین و حیاتی برای رشد تمدن‌ها بوده است. امروزه با ارتقای سطح كیفی و كمی نوع آموزش، دانشگاه‌ها مسیر آسان‌تری را تا مقصد مطلوب تولید علم پیش روی خود مشاهده می‌كنند.



توجه دانشگاهيان بايد به اصل مسئله تولید علم معطوف باشد و از پرداختن بيش از حد به موارد حاشيه‌ای از قبيل نمره پرهيز کنند. توليد علم و محتوا بايد در مسيری قرار بگیرد كه بتواند به كمک صنعت و چرخه اقتصادی كشور بيايد. همچنين دانشگاه‌ها با تربيت دانشجويانی كه خلأهای موجود در رشته تحصیلی خود را درک كردند، می‌تواند فكر كردن درباره حل مسائل کشور را بیاموزد.


دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر توسعه علم و پژوهش به‌خصوص در سال‌های اخیر، با داشتن واحدهای دانشگاهی قوی و تجهیزات مناسب کمک بسیاری به تولید علم کرده است. البته راه طولانی و درخشانی در پيش رو دارد و امیدواریم دانشجویان خلاق، کارآفرین و نوآور تربیت شوند.


انجمن‌های علمی می‌توانند به توسعه كارآفرينی كمک شايانی كنند


آنا: انجمن‌های علمی در پیشرفت علمی کشور چه نقشی دارند؟


کیادلیری: انجمن‌ها و تشكل‌ها در تمامی حوزه‌ها به دليل داشتن استقلال و تجميع نيروی متخصص در هسته خود، توانسته‌اند تغييرات مهمی را رقم بزنند كه انجمن‌های علمی نيز از اين قاعده مستثنی نیستند. انجمن‌های علمی می‌توانند از طریق ارتباط با يكديگر، ايجاد شبكه ارتباطی با هم و همچنين ايجاد فضايی برای رشد استارت‌آپ‌‌ها و محيط كسب و كار برای دانشجويان، به پيشرفت علمی و توسعه كارآفرينی كمک شايانی كنند.



وزارت علوم اختیارات انجمن‌های علمی را افزایش دهد


آنا: رویکرد نظام آموزش عالی را در خصوص حمایت کردن از انجمن‌های علمی دانشجویی چگونه ارزیابی می‌کنید؟


کیادلیری: با توجه به تأسیس انجمن‌‌های علمی در بسیاری از رشته‌ها و دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که وزارت علوم نسبت به انجمن‌ها اهتمام خوبی دارد. اما این وزارتخانه می‌تواند در سطح كلان و در صورت امكان با افزايش سطح اختيارات انجمن‌ها و همچنين شناساندن بیشتر اين نوع از تشكل‌ها در دانشگاه‌ها به‌عنوان نهادی مستقل و مهم، گامی مؤثر در زمينه رشد انجمن‌ها بردارد.



برخی از انجمن‌های علمی توسط مسئولان جدی گرفته نمی‌شوند


آنا: چالش‌ و آسیب انجمن‌های علمی چیست؟


کیادلیری: از جمله چالش‌هایی که انجمن‌های علمی با آن مواجه هستند می‌توان به سطح اختيارات پايين انجمن، محدوديت منابع و مشكلات مالی و عدم شناساندن خوب انجمن در سطح دانشجویان اشاره کرد.


از مهم‌ترين آسيب‌هايی كه يک انجمن علمی می‌تواند متحمل شود، عدم جدی گرفته شدن آن توسط مسئولان دانشگاهی است كه عملاً می‌تواند آن انجمن را به حاشيه ببرد و برخی از انجمن‌ها با این آسیب روبه‌رو هستند.


راهکار تقویت انجمن علمی افزایش اختیارات است


آنا: چه راهکاری برای تقویت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها وجود دارد؟


کیادلیری: افزايش سطح توان و اختيارات انجمن‌ها و تخصيص بودجه‌ای معين در طول سال تحصيلی می‌تواند كمک بسياری به تشکل‌های علمی دانشگاه باشد تا تقویت شوند. افزايش اختيارات یک انجمن‌ علمی به‌عنوان عضو كوچكی از مجموعه علمی دانشگاه باید مانند اختیارات ساير حوزه‌ها و نهادهای دانشگاهی باشد كه دانشجويان بتوانند از مجرای آن كه تشكلی دانشجونهاد است، اميد به رشد، ارتقا و به ثمر نشستن يافته‌ها و گفته‌های خود داشته باشند.



لزوم ایجاد بستر مناسب برای پرورش ایده‌های دانشجویان توسط انجمن‌های علمی


آنا: برای اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟


کیادلیری: مسئولان انجمن‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات از جمله سروری، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان این واحد دانشگاهی بر لزوم ایجاد بستر مناسب برای پرورش ایده‌های دانشجویان توسط انجمن‌های علمی تأکید دارند.



انجمن‌های علمی باید فارغ از برگزاری صرف دوره و كارگاه‌ها، برای ايجاد فضا و بستر مناسبی جهت پرورش ايده‌های دانشجويان و همچنين ايجاد محیطی برای رشد كسب‌وكارهای جديد و استارت‌آپ‌ها تلاش كنند. اگر این مهم اتفاق بیفتد، دانشجویان می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی وارد شغلی شوند كه خود مسئول و پديدآورنده آن هستند و اين موضوع می‌تواند كمک خوبی به رشد نرخ كارآفرينی و اشتغال كشور کند.


آنا: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمن‌های علمی چگونه آغاز شد؟


کیادلیری: بنده و تعدادی از دوستانم كه از دانشجويان مهندسی هوافضا و مكانيک واحد علوم و تحقیقات هستیم، در مسابقات ملی هوافضا دانشگاه صنعتی خواجه نصيرالدين طوسی در سال ٩٧ شركت كرديم و توانستيم نتيجه مطلوبی به‌دست بیاوریم. از همان ابتدای دوران دانشجویی به شرکت در کارهای علمی و گروهی علاقه داشتم.



پس از برگزاری مسابقه علمی دانشگاه خواجه نصیر، با کمک دوستان تصميم گرفتيم در خصوص ادامه فعاليت انجمن علمی مهندسی هوافضا واحد علوم و تحقیقات فکر کنیم و در نهايت برای راه‌اندازی دوباره آن تلاش كنيم.


اقدامات انجمن علمی هوافضا واحد علوم و تحقیقات در یک سال گذشته


آنا: درباره انجمن علمی مهندسی هوافضا دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات توضیح دهید.


کیادلیری: مسئوليت انجمن علمی هوافضا واحد علوم و تحقیقات از تيرماه سال 98 برعهده گروه ما با نظارت یکی از اساتید به نام فرشاد پازوكی قرار گرفت. از همان ابتدای کار تیمی خود، اقدام به شناسايی و عضوگيری از دانشجويان علاقه‌مند به هوافضا و حتی ساير رشته‌ها برای حضور در انجمن علمی کردیم كه اين امر موجب تشكيل خانواده‌ای نزديک به 200 نفر برای انجمن علمی هوافضا شد.



یکی از فعالیت‌های این انجمن، برگزاری همايش به مناسبت روز ملی فضا و دعوت از چند مسئول فضايی كشور بود. پس از این همایش، چند دوره آموزش انتگرال، طراحی گلايدر و نرم‌افزارهای طراحی گلايدر برگزار کردیم. مصاحبه با جامعه در خصوص رشته مهندسی هوافضا و ارتباط با ساير انجمن‌های علمی نیز از دیگر اقدامات انجمن هوافضا در یک سال گذشته بود.


همچنین در دوران شیوع ويروس كرونا با برگزاری وبينار هوافضا و صنعت با حضور فرشاد پازوكی یکی از اساتید خوب مهندسی هوافضا، سعی كرديم تا در دوران قرنطينه نيز به وظيفه خود عمل كنيم.


از اساتیدی چون پازوكی، سروری، مظفری و تمامی مسئولانی كه دلسوزانه همراه و هميار انجمن علمی هوافضا بودن، تشکر ویژه می‌کنم. همچنين از دوستانم در هيئت مديره انجمن علمی هوافضا كه خالصانه در مسير توسعه علم و پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی در کنار بنده حضور داشتند، قدردانی می‌کنم.


* گفت‌وگو از علیرضا محمدی


انتهای پیام/4118/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر