صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۲۴ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
یک تهیه‌کننده سینما در گفتگو با آنا:

سوپراستارها برای تعیین دستمزد، شرایط پس از کرونا را درک کنند/ در اکران پساکرونا سینمای مستقل را فراموش نکنیم

یک تهیه‌کننده سینما از بازیگران مشهور و سوپراستار خواست تا برای کمک به پاگرفتن دوباره تولیدات سینمایی تفاوت شرایط پس از کرونا با پیش از آن را درک کنند.
کد خبر : 489772

به‌گزارش خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سید امیر سیدزاده از تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون است که البته در سال‌های اخیربیشتر روی سینما متمرکز بوده است. او در بین اهالی سینما بیشتر به عنوان تهیه‌کننده آثاری شناخته می‌شود که معمولاً در زمره آثار سینمای مستقل قرار می‌گیرند.


 از سوی دیگر سیدزاده بارها تهیه‌کنندگی آثار کارگردانان فیلم اولی را به عهده گرفته است؛ آثاری که به گفته خودش به‌خاطر سختی‌ها و پیچیدگی‌هایی که دارند، کمتر تهیه‌کننده‌ای ریسک حضور در آن پروژه‌ها را می‌پذیرد. «مادر قلب اتمی»، «پاسیو»، «شماره ۱۷ سهیلا»، «آمین خواهیم گفت» و «زندگی جای دیگری است» از جمله فیلم‌هایی هستند که نام سیدزاده به عنوان تهیه‌کننده در آنها ثبت شده است.


سیدزاده سال گذشته نیز با فیلم «تعارض» (ریست) به کارگردانی محمدرضا لطفی، کارگردان جوان سینمای ایران در بخش نگاه نوی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت.


او نوروز امسال با ایفای نقش نماینده مجلسی به نام «حاج آقای مالکی» در سریال پایتخت 6 بازیگری را هم تجربه کرد.بگومگوهای «حاجی مالکی» راننده‌اش «نقی» از سکانس‌های جذاب سریال پایتخت برای بینندگان این مجموعه تلویزیونی پرطرفدار بود.



سیدزاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره مشکلات پیش روی اهالی سینما در ایام تعطیلی و پس از بازگشایی سینماها گفت: بیش از سه ماه است که به خاطر شیوع ویروس کرونا و شرایط خاص کشور تولیدات سینمایی و سالن های سینما به طور کامل تعطیل شده اند. محصولاتی که در روند تولید قرار داشتند حتی اگر در انتهای کار بودند، برای پیشگیری ازخطرات احتمالی متوقف شدند.کارهایی که قرار بود پیش‌تولید داشته باشند نیز به‌تعویق افتادند. به‌طورکلی، زمینه فعالیت‌های هنری در سینما و تئاتر تعطیل شد. تبعات این قضیه بیکارشدن تعداد زیادی از اهالی هنر در رشته‌های مختلف و از جمله تولیدات نمایشی بود.



سوپراستارها باید این مسئله را درک کنند که برای تهیه‌کننده، شرایط بعد از شکست ویروس کرونا با قبل از شیوع آن، زمین تا آسمان متفاوت است!



وی اظهار کرد: بی‌تردید وظیفه اصلی رسیدگی به این مشکلات بر عهده متولیان فرهنگی و در رأس آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سکان‌دار مسائل فرهنگی و هنری کشور است. در این مدت مسئولان این وزارتخانه، تمهیداتی را برای جبران این خسارت‌ها در نظرگرفته‌اند که بخشی از آنها هم رسانه‌ای شد. امیدواریم این راهکارها بعد از شکست تقریبی کرونا و از سرگیری فعالیت‌ها ادامه یافته و به سرمنزل مقصود برسد.


این تهیه‌کننده سینما افزود: حجم خسارات وارده به سینماگران آنقدر زیاد است که راهکارهای فعلی وزارت ارشاد شاید بخش کوچکی از آن را جبران ‌کند و باید دنبال راهکارهای اصولی و اساسی باشیم. امیدوارم که با تمهیداتی که مسئولان فرهنگی کشورخواهند داشت از این این بحران به‌سلامت عبور کنیم و فعالیت‌های هنری، سینمایی و تئاتری ما بار دیگر به وضعیت عادی خود برگردد.


سیدزاده در پاسخ به این پرسش که اهالی سینما و به‌ویژه بازیگران تا چه اندازه می‌توانند بعد از آغاز فعالیت‌ها در جبران این خسارت‌ها تاثیرگذار باشند نیز گفت: پاسخ این پرسش دو بخش دارد؛ یک قسمت مربوط به فیلم‌هایی است که ساخته‌شده و در نوبت اکران هستند. این فیلم‌‌ها که تعدادشان هم زیاد است،پیش از این طبق روال همیشگی در فصول مختلف اکران مثل اکران نوروزی، اکران بهاره، عید فطر، اکران تابستانی و... روی پرده می‌رفتند. اتافق که امسال رخ نداد و برنامه اکران کلاً به هم خورد.



وی ادامه داد: باتوجه به این شرایط، باید دید آیا بازیگران و عواملی که در تولید یک اثر مشارکت داشته‌اند، انگیزه‌ای برای کمک به جبران خسارت‌های آن فیلم دارند یا نه. به عبارت دیگر، آن بازیگری که برای بازی در یک فیلم دستمزد بالایی گرفته است، حالا که سرمایه‌گذار و صاحب فیلم با این مشکل مواجه شده حاضر است بخشی از باقیمانده دستمزد خودرا تخفیف بدهد؟ البته بیشتر بازیگران سوپراستار و چهره مدنظر من هستند.


سیدزاده تصریح کرد: بازیگر سوپراستاری که مثلاً برای حضور در یک فیلم سینمایی، دستمزدهای آن‌چنانی تقاضا می‌کرد باید این مسئله را درک کند که برای تهیه‌کننده وضعیت بعد از شکست کرونا با قبل از شیوع ویروس، زمین تا آسمان متفاوت است. این یک بخش قضیه است که باید فرهنگ‌سازی شود تا بتوانیم به مولفه‌های یک جامعه مدنی مطلوب در حوزه هنر برسیم.


 وی افزود: بخش دیگر مربوط به محصولاتی است که در آستانه تولید متوقف شده‌اند. ان شاالله با پایان این شرایط قرار است فعالیت‌های سینمایی از سر گرفته شود. هم مدیران سینمایی و هم فعالان این حوزه باید از همین الان برنامه‌ریزی داشته باشند که چگونه می‌خواهند شرایط را به روال عادی برگردانند.


این تهیه‌کننده سینما گفت: باید برای سرمایه‌گذار یا تهیه‌کننده درسینما، تئاتر و یا شبکه نمایش خانگی شرایطی بهتر از دوران پیش از کرونا فراهم شود. اگر این اتفاق بیفتد، حتماً با وفاق و همدلی زمینه برای تولید محصولات باکیفیت و پرتعداد در مدت زمان کمتر فراهم می‌شود و چرخ‌های سینما دوباره به حرکت درخواهد آمد.



آسیب‌پذیرترین بخش سینمای ما، سینمای مستقل است



سیدزاده اظهار کرد: یکی از معضلاتی که ما در روند تولید فیلم داریم همین کلنجاررفتن با دستمزدها است گاهی برای تثبیت قرارداد یک بازیگر باید یک‌ماه و‌نیم تا دو ماه وقت صرف شود تا به تواقفق برسیم. آن هم دستمزدی که من اعتقاد دارم به صورت بی‌قواره و کاذب رشد کرده و گاهی 10 برابر میزان تورم اقتصادی در جامعه است.


وی با تأکید بر این که سینمای مستقل به نسبت سینمای بدنه آسیب بیشتری از این وضعیت خورده است افزود: آسیب‌پذیرترین بخش سینمای ما همین سینمای مستقل است؛به خاطر این‌که هم در ساخت و هم در پخش، بدون تکیه بر بودجه‌های دولتی یا سرمایه زیاد باید کار خودرا پیش ببرد. ضریب آسیب‌پذیری این‌گونه آثار با توجه به گران‌شدن روز افزون روند ساخت فیلم و بودجه‌های محدودی که دارند بالا می‌رود.



تهیه‌کننده فیلم «تعارض» عنوان کرد: از طرف دیگر بعد از ساخت فیلم، در اکران با یک سری نامهربانی‌ها و کم لطفی‌ها مواجه می‌شویم. متأسفانه چندسالی است که سینمای ما به تولید فیلم‌هایی بی‌محتوا تحت‌لوای سینمای کمدی عادت کرده و به نوعی این وضعیت به یک سنت تبدیل شده است. این که هر فیلمی را به اسم کمدی بسازیم و مخاطب در سینما هر دیالوگی را بشنود تا بخندد یک نگاه غلط است. این رویکرد، بنیان‌های خانواده و فرهنگ کشور را به سمت ضعف و نابودی می‌کشاند.



 این که هر فیلمی را به اسم کمدی بسازیم و مخاطب در سینما هر دیالوگی را بشنود تا بخندد یک نگاه غلط است. این رویکرد، بنیان‌های خانواده و فرهنگ کشور را ضعیف می‌کند



وی افزود: حالا اگر شما بخواهیدیک فیلم جذاب، آبرومند و سالم بسازید حالا فرقی نمی‌کند چه فلیم اجتماعی و چه هنری و یا حتی طنز، حداقل باید دو میلیاردتومان هزینه کنید. برای این که فیلم بتواند سرمایه اولیه شما را بعد از یکی دوسال برگرداند باید حداقل بین چهار تا پنج میلیارد تومان فروش داشته باشد.


سیدزاده گفت: متأسفانه ما در اکثر فیلم‌هایی که به سینمای تجاری و بدنه تعلق ندارند، این بازگشت سرمایه را نمی‌بینیم.من خودم تاکنون تهیه‌کننده حدود شانزده فیلم بوده‌ام. فیلم‌هایی که اغلب آنها باوجود استقبال منتقدان و دریافت جوایز متعدد از جشنواره‌های داخلی و خارجی، بازگشت سرمایه خوبی در گیشه نداشتند. به جز دو فیلم«مادر قلب اتمی» و «تنها دوبار زندگی می‌کنیم»، فیلم‌های دیگر سرمایه اولیه را هم جبران نکردند. بخش عمده‌ای از این وضعیت به سیاست‌های غلط اکران درخصوص فیلم‌های مستقل باز می‌گردد.


وی اظهار کرد: بنابراین، باتوجه به این شرایط مسئولان باید برای اکران فیلم‌های مستقل در روزهای پساکرونا تمیهداتی بیندیشند چرا که این فیلم‌ها بیشتر در معرض آسیب هستند.


انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر