کسبوکارهای مجازی پس از شیوع کرونا در کشور در چه وضعیتی قرار گرفتند؟
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شیوع ویروس کووید-19 در کشور سبب شد بسیاری از مشاغل دولتی و خصوصی با مشکلات زیادی در زمینه فراهم کردن شرایط ایمن برای نیروی کار و تامین سرمایه لازم جهت ادامه فعالیت مواجه شوند. در واقع میتوان گفت کرونا با وجود اینکه عاملی برای تهدید سلامتی انسان به شمار میرود ولی وضعیت معیشتی مردم را نیز به شدت مورد تهدید قرار داده است.
در شرایطی که بیش از هر زمان دیگر انسانها به کمک فناوری نیاز دارند کسب و کارهای مجازی اهیمت خود را نشان داده و فعالان شاغل در این حوزه بدون ارتباط فیزیکی نزدیک با مردم در حال خدمترسانی هستند. آمارهای منتشر شده در ایران نشان میدهد این دسته از کسبوکارها در ردوران شیوع کرونا تقریبا جهش خوبی را تجربه کرده و توانسته فروش محصولات مختلف را به صورت اینترنتی افزایش دهد.
قطعا این روزها مردم با رعایت اصول بهداشتی برای حفظ تلاش خود و سایر هموطنانشان تلاش میکنند. یکی از مهمترین راههای بروز حس مسئولیتپذیری نسبت به جامعه خارج نشدن از خانه و کمک به جلوگیری از گسترش زنجیره انتقال بیماری است.
هم اکنون در ایران و بسیاری از نقاط دنیا مردم به راحتی میتوانند از خانه خریدهای مختلف خود را انجام دهند و حتی به صورت اینترنتی با پزشکان گفتگو کرده و سوالهای خود در مورد بیماری کرونا را بپرسند. بدون شک امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت کسب و کارهای مجازی آشکار شده است. در ادامه گفتگویی با سیدرضا الفت نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی در خصوص وضعیت کنونی این دسته از مشاغل را مشاهده میکنید:
آنا: به طور کلی شیوع کرونا چه تاثیری روی کسب و کارهای اینترنتی داشته است؟
الفت نسب: با شیوع بیماری کرونا در کشور تغییراتی در ضریب نفوذ کسب و کارهای اینترنتی ایجاد شد. در شرایطی که مردم باید برای حفظ سلامتی خود و دیگر افراد جامعه بهتر است در خانه بمانند کسب و کارهای اینترنتی وظیفه مهمی را بر عهده دارند و در این مدت نیز به خوبی به مردم خدمت رسانی کردند.
در بخش کسب و کارهای مجازی مرتبط با خرده فروشی و اقلام سوپر مارکتی شاهد جهش قابل ملاحظهای پس از شیوع بیماری کرونا بودهایم. در سایر حوزههای کسب و کارهای مبتنی بر بستر اینترنت تقاضا به صورت زیادی افزایش نیافته است و میتوان گفت بازار فروش به همان وضع سابق است.
خوشبختانه در سالهای اخیر فعالان این حوزه به شدت افزایش یافتهاند و خدمات متنوعی را به مردم ارائه میدهند. کسب کارهای مجازی امروز سهم قابل توجهی از بازار خرید و کالا در کشور را در اختیار دارند.
نکته قابل توجه در وضعیت کنونی کسب و کارهای اینترنتی این است که هماکنون مردم بیشتر به کسب و کارهایی توجه میکنند که اقلام ضروری و نیازهای اولیه روزانه خانواده را برطرف میسازند. یعنی ما در بخش کسب و کارهای مجازی مرتبط با خرده فروشی و اقلام سوپر مارکتی شاهد جهش قابل ملاحظهای بودهایم. در سایر حوزههای کسب و کارهای مبتنی بر بستر اینترنت تقاضا به صورت زیادی افزایش نیافته است و میتوان گفت به همان وضع سابق است.
آنا: آیا میتوان گفت این دسته از کسب و کارها با شیوع کرونا توانستهاند درآمدزایی خود را بیشتر کنند؟
الفت نسب: در حال کلی کسب و کارهای اینترنتی نسب به گذشته و پیش از شیوع کرونا بسیار بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته است. اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی امیدوار است با تغییر در نحوه خریدهای مردم نه تنها در بخش خرده فروشی(سوپرمارکتی) بلکه در تمامی بخشها، کسب و کارهای اینترنتی رونق پیدا کند. قطعا رونق کسب و کارهای مجازی موجب ارتقاء سطح سلامت جامعه در شرایط کنونی شده و زمینه رشد و تکامل بخش نوظهوری از صنعت کشور فراهم میشود.
هماکنون بخشهای فروش کالاهای بهداشتی و مصرفی روزانه مردم در کسب و کارهای اینترنتی رشد خوبی در فروش داشته و همچنان این روند را ادامه میدهند ولی در سایر بخشها تقاظای مردم نسبت به گذشته تغییر چندانی نکرده است.
آنا: بخشهای دولتی پس از شیوع کرونا چگونه از کسب و کارهای اینترنتی حمایت کردند؟ اتحادیه کسب وکارهای مجازی چه اقدامهایی را انجام داده است؟
الفت نسب: اتحادیه و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی با تمام توان برای رونق این بخش با اهمیت از اقتصاد کشور تلاش میکنند. اتحادیه به عنوان رابط بین کسب و کارهای اینترنتی و دستگاههای دولتی تنها میتواند مطالبههای فعالان این حوزه را بیان و پیگیری کند و در اصل ابزارهای حمایتی در اختیار دولت است.نهاد مسئول در قبال کسب و کارهای اینترنتی میتوانند با معرفی گستردهتر فعالیتهای اینترنتی کشور و حمایت مالی و زیرساختی از آنها شرایط لازم برای پیشرفت این کسب و کارها را فراهم کنند.
اگر فرهنگسازی درستی در حوزه خرید و فروشهای آنلاین صورت گیرد کسب و کارهای اینترنتی مخاطب کنونی را پس از رفع کلی بیماری کرونا نیز نگه داشته و با قدرت و کیفیت بیشتری خدماترسانی میکنند.
انتظار اتحادیه و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی از دستگاههای دولتی مثل سازمان صدا و سیما و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که بیشتر و بهتر از گذشته از کسب و کارهای اینترنتی حمایت کرده و آنها را معرفی کنند. قطعا ایجاد بستر زیرساختی مناسب برای توسعه شبکههای ارتباطی کسب و کارها مجازی تعامل مردم با صاحبان و گروههای پشتیبانی این مشاغل را افزایش میدهد.
در برخی از فروشگاههای خرید و فروش کالای دست دوم بعضا شاهد آن هستیم که به علت وجود آگاهی از کالاهای سرقتی و معامله این اجناس در نهایت فروشگاه آنلاین مقصر شناخته شده و مردم از آن شکایت میکنند در صورتی که اگر نظارت دقیق از سوی دستگاههای کنترل کننده وجود داشته باشد هرگز دچار چنین مشکلاتی نمیشویم مردم با اطمینان کامل خریدهای خود را انجام میدهند.
آنا: آیا در کسب و کارها مجازی این ظرفیت وجود دارد که پس از کرونا هم مخاطب خود را حفظ کرده و خدمات رسانی کنند؟
الفت نسب: قطعا هم اکنون کسب و کارهای اینترنتی این آمادگی را دارند که چه در شرایط کرونا و چه پس از آن به مردم خدمترسانی کنند. فعالیت در این حوزه به شدت افزایش یافته و هر روز شاهد معرفی عضوی جدید در خانواده کسب و کارهای مجازی هستیم.
همکاری شرکتهای بیمه با صاحبان کسب و کارهای اینترنتی زمینه ساز توسعه بیش از پیش ظرفیت کیفی و مالی این دسته از مشاغل است. یعنی اگر مردم ببینند شرکتهای بیمه کیفیت کالای عرضه شده از سوی کسب و کارهای اینترنتی را تضمین میکنند قطعا با خیالی آسودهتر خرید میکنند.
اگر فرهنگسازی درستی در حوزه خرید و فروشهای آنلاین صورت گیرد کسب و کارهای اینترنتی مخاطب کنونی را پس از رفع کلی بیماری کرونا نیز نگه داشته و با قدرت و کیفیت بیشتری خدماترسانی میکنند. امروز در کشور ما کسب و کارهای اینترنتی در همه حوزههای خدماتی و فروشگاهی وجود دارند و میتوانند به سادگی و در سریعترین زمان ممکن نیاز مردم را برطرف سازند.
ورود به بازار بورس نقطه تحول مالی در کسب و کارهای مجازی
صحبتهایی برای صدور مجوزهای لازم به منظور ورود کسب و کارهای اینترنتی به بازار بورس از سوی مسئولان مطرح شده است. چنین اتفاقی میتواند تحولی بزرگ در ساختار مالی این مشاغل ایجاد کند. یعنی بخش خصوصی با سرمایه مردم توسعه یافته و خدمات برتر و تضمین شدهای را به اقشار مختلف جامعه ارائه میدهد.
نکته دیگری که باید به آن توجه کرد همکاری شرکتهای بیمه با صاحبان کسب و کارهای اینترنتی است. چنین همکاری زمینه ساز توسعه بیش از پیش ظرفیت کیفی و مالی کسب و کارهای اینترنتی است. یعنی اگر مردم ببینند شرکتهای بیمه کیفیت کالای عرضه شده از سوی کسب و کارهای اینترنتی را تضمین میکنند قطعا با خیالی آسودهتر خرید کرده و بازار این حوزه به شکل چشمگیری رونق پیدا میکند.
آنا: کسب و کارهای مجازی که در شبکههای اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام مشغول فعالیت هستند چگونه مورد حمایت اتحادیه و دولت قرار میگیرند؟ اصولا هیچ گونه حمایتی از صاحبان این کسب و کارها صورت میگیرد؟
الفت نسب: اتحادیه مطابق با قوانین جاری کشور همواره از همه کسب و کارهای اینترنتی حمایت میکند ولی در مورد کسب و کارهایی که فعالیت خود را بر بستر اینستاگرام و تلگرام برپا کردند نمیتوان طرحهای حمایتی را اجرا کرد زیرا این نرمافزارها هیچگونه دفتر و سرور نظارت کنندهای در ایران نداشته و به راحتی میتوانند با نامهای جعلی اقدام به عرضه کالاهای بیکیفیت و کلاهبرداری از مردم کنند.
اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی بارها از مقامهای مسئول در قوه قضاییه و همه دستگاههای نظارت کننده بر فعالیت کسب و کارهای اینترنتی خواسته است فعالیتهای اقتصادی موجود در اینستاگرام و تلگرام را سامان دهی کرده تا بخشی از جامعه که کالاهای خود را در این شبکهها مجازی عرضه میکنند وارد چرخه پلتفرمهای داخلی شوند.
انتهای پیام/4144/
انتهای پیام/