صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۰ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با آنا؛

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بهترین بستر محتوایی برای شبکه‌های برون مرزی رسانه ملی است

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی مبانی تاکید شده در بیانیه گام دوم انقلاب را بهترین بستر محتوایی برای ساخت برنامه شبکه های برون مرزی رسانه ملی دانست.
کد خبر : 478899

حجت‌الاسلام علی ذوعلم در گفتگو با خبرنگار حوزه آیین و اندیشه گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا گفت: بیانیه گام دوم انقلاب  بهترین بستر محتوایی برای ساخت برنامه شبکه‌های برون‌مرزی رسانه ملی است.آزادی، معنویت، اخلاق، عدالت، برادری، عزت و استقلال از جمله مفاهیم اصلی هستند که رهبر معظم انقلاب در این بیانیه بر آن تأکید کرده اند و در جایگاه‌های مختلف از جمله شبکه‌های برون مرزی ما قابل‌استفاده است.


وی با عنوان اینکه رسانه‌ها همواره به عنوان یک رکن اساسی دیپلماسی در عرصه‌های بین‌المللی مطرح هستند، گفت: نکته اول این است که برای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران که یک هدف بلند تمدن‌سازی را برای خودش ترسیم کرده و زمینه سازی برای رشد تعالی جوامع اسلامی را در نظر دارد، فراتر از منافع ملی خودش به مصلحت‌های بقیه ملت‌ها هم فکر می‌کند و دغدغه پیشرفت کل جهان را بر اساس مبانی اسلام دارد، برای جمهوری اسلامی با این ویژگی‌ها قطعاً شبکه‌های برون مرزی یک راهبرد تلقی می‌شوند فراتر از یک ابزار و جایگاه بسیار مهمی برای گفتمان‌سازی در سطح جهانی و زدودن تصورات و تحلیل های نادرستی که توسط شبکه‌های معاند مطرح می شود.


وی گفت: بنابراین از نظر محتوایی، هر مقداری که روی این شبکه‌ها کار و سرمایه‌گذاری شود جا دارد. در بحث‌های فرهنگی کیفیت و ارتقای کیفیت هیچوقت پایان پذیر نیست، ولی از جهت فنی و ابزارهای لازمی که بتواند صدای جمهوری اسلامی را به گوش مخاطبان برساند در وضعیت خیلی خوبی نیستیم؛ یعنی ما نیاز داریم به تقویت ابزارهای جدید و نوآوری در ساخت ابزارهایی که بتواند صدای ما را به گوش جهانیان برساند، بخصوص که از طریق فضای بصری و شبکه‌هایی که جدیداً در این زمینه ظرفیت بسیار بالایی دارند در کنار شبکه‌های ماهواره‌ای حتماً باید بتوانیم ظرفیت فنی را توسعه دهیم.


ذوعلم با تأکید بر داشتن رویکرد فکورانه و اندیشه‌ای در برنامه‌سازی برای مخاطبان برون‌مرزی و توجه به اقتضائات محیطی و فرهنگی آنان گفت: طبعاً مفاهیم محوری که می‌توانند به عنوان بستری برای گفتمان رسانه برون‌مرزی ما مورد توجه قرار گیرند، همان ارزش‌های فطری است که در آرمان‌های انقلاب مطرح بوده و به نظرم می‌رسد که بیانیه گام دوم مقام معظم رهبر انقلاب می‌تواند برای سیاست‌گذاران شبکه‌های برون‌مرزی  افق تازه ای را باز کند.


وی با اشاره به نکاتی که در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح شده است، گفت: هشت ارزشی که به عنوان آرمان‌های انقلاب اسلامی در بیانیه اشاره شده عبارت است از آزادی، معنویت، اخلاق، عدالت، برادری، عزت و استقلال، این ها در واقع محورهای اصلی هستند که باید برای ساخت محتوا بر آن تأکید شود. خیلی مهم است که ما در لحن مان، ادبیاتمان و پردازشمان در مورد محتوای برنامه های برون مرزی با چه رویکردی عمل می کنیم، رویکرد سیاسی محض قطعاً کافی نیست و باید ما رویکردمان، رویکرد فرهنگی و تمدنی باشد و به خصوص احساسی که در مخاطب ایجاد می‌کند که ارتباط شبکه جمهوری اسلامی ایران را با خودش یک ارتباط دوسویه و نه یک ارتباط تک سویی ببیند.


ذوعلم افزود: مخاطب باید این حس را داشته باشد که شبکه برون مرزی ما نمی‌خواهد او را به هر قیمتی نسبت به ارزش‌های خودش متقاعد کند، بلکه می خواهد در او یک آگاهی و بصیرت را برانگیزد که به کشور، منافع ملی و به آینده خود و جامعه‌اش فکر کند. خیلی مهم است از این جهت که معمولاً شبکه‌های برون مرزی سایر کشورها به خصوص انگلیس، امریکا و رژیم متخاصم صهیونیستی می‌خواهند مخاطب را به هر قیمتی که هست به آن منافع ملی خودشان جذب کنند و در راستای منافع ملی خودشان از مخاطب سوء‌استفاده کنند، آنها مخاطب را یک ابزار برای پیشبرد منافع خودشان می‌دانند.


این نویسنده و پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی عنوان کرد: رویکردی که در جمهوری اسلامی است کاملاً متفاوت است. در واقع برای ما خود مخاطب مهم است. مثلاً یک شهروند در غنای افریقا یا هر مخاطبی که صدای شبکه برون مرزی ما به او می‌رسد حتی در اروپا و امریکا باید این را دریافت کند که ما داریم او را کمک می‌کنیم که او هم یک عنصر فعال در پیشرفت جامعه خودش شود و این خیلی خیلی مهم است.


عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی با عنوان اینکه برای بازنمایی رسانه‌های معاند از نقش ایران در منطقه نیاز به یک کار پژوهش میدانی است، گفت:  تلقی ام در این رابطه  این است که آنچه که آنها می خواهند اتفاق نمی افتد؛ یعنی آن بازنمایی که نشان می دهند بر اساس خواست آن ها شکل نمی گیرد، البته بی تاثیر هم نیست. قطعا در یک طیف متوسط از نظر اندیشه و جوانب مختلف ممکن است تاثیر گذار باشد که قطعاً برای برون مرزی مسئله مهم این است که آن محورها و نقاط تاثیرگذار بدست آید که بتواند در واقع با آن مقابله کند.


وی در پایان چشم‌انداز خود از آینده این شبکه‌ها را اینگونه مطرح کرد و گفت: ما هر مقدار شبکه ها را توسعه دهیم و بتوانیم رسانه فعال تری داشته باشیم می‌توانیم قطعاً در حل مسائل بین‌المللی خودمان، در تأمین امنیت ملی  در بلندمدت و در شکل گیری تمدن نوین اسلامی در درازمدت موثر باشد و قطعاً اگر همه رویکردهایی که گفته شد از جهت محتوایی و به خصوص استفاده قوی و عمیق از ابزارها و تاثیرگذاری‌ها مورد توجه قرار بگیرد رسانه برون مرزی ما نسبت به رسانه‌های رقیب یک نوع برتری را به دست می‌آورد.


انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر