صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۳ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
منوچهر منطقی در گفتگو با آنا:

مرکز نوآوری حوزه هوانوردی عمومی در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی می‌شود/فعالیت یک هزار و 100 شرکت دانش‌بنیان

منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه‌ فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، از برنامه‌های آتی برای کاهش آلودگی هوا، به‌روزرسانی حمل‌ونقل شهری و راه‌اندازی مرکز نوآوری حوزه هوانوردی عمومی و مرکز طراحی و ساخت شبیه‌سازهای پرواز در دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید.
کد خبر : 478621

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-هانا حیدری، ستادهای توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی، دریایی، مرکز ملی فضایی و فعالیت‌های  توسعه فناوری‌های ریلی و جاده‌ای در قالب ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت می‌کنند. منوچهر منطقی از سال 1397 به عنوان دبیر ستاد توسعه‌ فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته فعالیت می‌کند. وی تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی برق در دانشگاه صنعتی شریف گذراند و  مدرک دکتری مدیریت سیستم‌ها را در سال 76 اخذ کرد.


منطقی تا پایان سال 77 مسئول بیش از 20 پروژه تحقیقاتی در حوزه فناوری‌های پیچیده بوده است، وی طی سال‌های 78 تا آذرماه 81 یکی از دست‌اندکاران راه‌اندازی شرکت طراحی تجهیزات، ابزار و ماشین افزار (تام) و  از آذر 81 تا فروردین 88 مدیرعامل ایران خودرو بود. منطقی دی ماه 88 به سمت مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح، وابسته به وزارت دفاع،  منصوب شد که در دوره مدیریت این سازمان پروژه‌هایی چون طراحی بالگردهای هشت و 14 نفره، توسعه خانواده هواپیمای ایران 140 و اجرای طرح کلان هواپیمای 150 نفره را در دست اقدام داشت. وی از آذرماه 92 با حکم سورنا ستاری به عنوان دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی منصوب شد.


در ادامه گفتگو آنا به دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفته را می‌خوانید:


آنا: چرا تولید و استفاده از هواپیمای ایران ۱۴۰ متوقف شد؟ امکان استفاده از این هواپیما به عنوان هواپیمای مسافربری وجود دارد؟


منطقی: به دنبال تجربه‌های پروازی این هواپیما و با استفاده از توانمندی‌های طراحی که در دانشگاه‌های کشور بر اثر طرح کلان ملی «دسترسی به فناوری‌های هواپیمای 150 نفره» ایجاد شده، خط تولید این هواپیما برای دو محصول جدید برنامه‌ریزی شده است: 1. تبدیل هواپیمای ایران 140 به هواپیمای باربری پنج تا 6 تنی که این نوع هواپیماها بازار رو به رشدی دارند؛ 2. طراحی یک هواپیمای جدید 72 نفره با موتور توربوفن و تولید این هواپیما در خط تولید موجود. از توانمندی‌های تولید قطعات هواپیما هم در حال حاضر برای تأمین قطعات یدکی برای ناوگان هواپیماهای کشور زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری استفاده می‌شود.


آنا: برنامه‌های ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته برای سال آینده چیست؟ 


منطقی: توسعه امکان تعمیر و نگهداری هواپیمای تجاری به علت عدم سرویس‌دهی در سطح بین‌المللی و مطابق با استانداردهای جهانی، راه‌اندازی خطوط تاکسی هوایی در سطح استان‌ها، به‌کارگیری پهپاد در فعالیت‌های اقتصادی مطابق روندهای موجود جهانی، طراحی و ساخت واگن‌های مترو به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به یکی از قطب‌های طراحی این محصول در دنیا، هوشمندسازی در سطح حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، بنادر و کشتی‌رانی برای کاهش تلفات جاده‌ای، کاهش ترافیک و کاهش مصرف سوخت، طراحی و توسعه ساخت ماهواره‌های مکعبی و به‌کارگیری آن در بخش‌های اقتصادی کشور با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی، طراحی و توسعه خودروهای برقی با محوریت اتوبوس برقی و تجاری‌سازی آن برای کاهش سطح آلایندگی در شهرهای بزرگ از جمله سرفصل‌های برنامه ستاد کل در سال آینده است.


آنا: طرح استفاده از وسایل حمل‌ونقل الکتریکی برای کاهش آلودگی هوا به کجا رسید؟


منطقی: در اواخر سال 98 نخستین قرارداد به‌کارگیری موتورسیکلت برقی بین شرکت پست و بخش خصوصی تولیدکننده این موتور بسته شد. معاونت ترافیک شهرداری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان تسهیل‌گر بخشی از هزینه‌های این موتور را به صورت وام ارزان‌قیمت و هزینه‌های توسعه محصول را متقبل شدند. در سال 99 شاهد توسعه این امر در شهرهای بزرگ کشور خواهیم بود. در سال 99 نخستین اتوبوس برقی که طراحی آن در داخل کشور با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهردار تهران با یک شرکت دانش‌بنیان انجام شده، رونمایی می‌شود. این محصول بومی قابلیت به کارگیری در بعضی از خطوط اتوبوس رانی تهران و شهرهای بزرگ را  دارد.


آنا: امکان استفاده از خودروهای برقی و تجهیزات ملزوم آن در ایران وجود دارد؟ این طرح چه زمانی در کشور عملی می‌شود؟


منطقی: شرکت مپنا اقدام به طراحی و ایجاد انواع ایستگاه‌های شارژ کرده و این فناوری در حال حاضر در ایران بومی‌سازی شده است. شرکت مپنا یک ایستگاه شارژ  را در تهران راه‌اندازی کرده و برنامه دارد در سال 1399 در مرکز هر استان یک ایستگاه شارژ افتتاح کند. بنابراین به‌جرئت می‌توان گفت که زیرساخت فناوری‌های این طرح در کشور کاملاً بومی‌سازی شده است.


آنا: با توجه به معاهده پاریس در خصوص کاهش انتشار کربن دی‌اکسید، برنامه ستاد برای توسعه فرهنگ استفاده از وسایل حمل‌ونقل پیشرفته چیست؟


منطقی: ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته در این رابطه سه برنامه جامع تنظیم کرده و در حال عملیاتی کردن آنهاست.  برنامه اول، طراحی و تولید موتورهای بنزینی کم مصرف است که به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش معادل 5/4 تا پنج لیتر (هشت تا 15 لیتر فعلی) استاندارد آلایندگی یورو 6 سوخت مصرف می‌کنند. خط تولید این محصول با سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی انجام شده و در سال 1399 شروع به کار خواهد کرد. این نوع موتور را می‌توان روی همه محصولات فعلی که در کشور تولید می‌شود، نصب کرد.


بومی‌سازی فناوری اتوبوس برقی، موتور سیکلت برقی و در نهایت خودروی برقی برنامه دوم ستاد در راستای کاهش انتشار کربن‌ دی‌اکسید و کاهش آلودگی است. توسعه فناوری خودروهای هیبریدی (برقی-بنزینی) با مصرف دو تا سه لیتر در 100 کیلومتر برای بخش‌های مختلف کشور که زیرساخت شارژ برقی را ندارند نیز برنامه سوم ستاد در این راستاست.


آنا: در حال حاضر چند شرکت و استارت‌آپ در حوزه حمل‌ونقل پیشرفته فعالیت می‌کنند؟


منطقی: حوزه حمل‌ونقل پیشرفته شامل تمامی شرکت‌های دانش‌بنیانی می‌شود که در حوزه‌های برق، الکترونیک، هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات، مخابرات، مواد پیشرفته، ساخت و تولید پیشرفته ریلی، خودرویی، هوایی و دریایی فعالیت دارند. تعداد این شرکت‌ها یک هزار و 100 مورد است که بزرگ‌ترین دارایی فناوری کشور محسوب می‌شود.


آنا: زمانی که مرکز ملی فضایی شروع به کار کرد، نگرانی‌هایی در خصوص موازی‌کاری آن با سازمان فضایی وجود داشت، کارکرد این مرکز در حال حاضر چگونه است؟


منطقی: نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسعه فناوری‌های پیشرفته در حوزه‌های مختلف و تجاری‌سازی آنها با محوریت شرکت‌های دانش بنیان است. بنابراین در این زمینه هیچ نوع موازی‌کاری‌ای مطرح نبوده و نیست. در حال حاضر مرکز ملی فضایی و سازمان فضایی در حوزه‌های تخصصی خود و به صورت مکمل فعالیت می‌کنند.  نقش دیگر معاونت، تجاری‌سازی فناوری فضایی است که برای تحقق این امر  دو شتاب‌دهنده بخش خصوصی را ایجاد کرده و برنامه دارد این تعداد را به چهار شتاب‌دهنده برساند.  خروجی این شتاب‌دهنده‌ها 40 تا 60 شرکت با محوریت تجاری‌سازی فناور‌ی‌های فضایی است.


آنا: مرکز ملی فضایی برای انجام پروژه‌ها با دانشگاه‌ها ارتباط دارد و پایان‌نامه‌ها و دانشجویان در مرکز استفاده می‌کند؟


منطقی: نقش ستاد ایجاد قطب‌های تخصصی در حوزه حمل‌ونقل پیشرفته در کشور است. به‌عنوان مثال بر اساس توافقی که با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی داشته‌ایم، نقشی برای واحد علوم و تحقیقات این دانشگاه در نظر گرفته شده که شامل ایجاد یک مرکز نوآوری در حوزه هوانوردی عمومی و ایجاد یک مرکز طراحی و ساخت شبیه‌سازهای پرواز و استقرار آن در دانشگاه علوم و تحقیقات برای آموزش خلبان‌ها و نیز توسعه فناوری برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی است . در دانشگاه تهران نیز یک مرکز نوآوری برای تجاری‌سازی اطلاعات دریافتی از ماهواره‌ها در سنجش از راه دور ایجاد شده است.


انتهای پیام/4021/پ


 


انتهای پیام/

ارسال نظر