صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۷:۲۸ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۹

تاریخچه و نقشه جامع شهر رباط‌کریم در ویکی آنا

نقشه جامع شهر رباط‌کریم را میتوانید در این گزارش مشاهده کنید.
کد خبر : 475010

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، رُباط‌کریم مرکز شهرستان رباط‌کریم در استان تهران است که در فاصلهٔ ۴۵ کیلومتری جنوب غربی از پایتخت ایران قرار دارد.


شهرستان رباط کریم از هزاران سال قبل، از مراکز مهم تمدن و زندگی بوده و آثار متعدد باستانی که در سال 69 و اواخر سال 73 در حوالی رباط کریم از شش هزار سال قبل تا دوران قاجاریه به دست آمده مبین این ادعاست مضافاً بر اینکه در حوالی بازارک در محلی معروف به چاله بازارک کارشناسان باستان شناسی بر این باورند ...


به گزارش پایگاه خبری آفتاب ری، به نقل از رباط نیوز؛  از لحاظ ویژگی های جغرافیایی این شهرستان مخروط افکنه یا جلگه آبرفتی پایکوهی می باشد که روی مخروطه افکنه کرج قرار گرفته و با شیبی از شمال به جنوب به طرف شرق گسترش یافته و شیب غربی آن نسبت به شیب شمالی کمتر می باشد. کوهها عموماً در جنوب غرب این منطقه واقع شده و معروف ترین سلسله کوههای رباط کـریم در مجاورت روستای شهـرآباد قــرار گرفته و قلـه مخروطـی شکل آن به نام تخت رستم می باشد که ارتفاع آن از سطح دریا ۱۲۱۰ متر می باشد و عموماً دارای دره های خشک و از جنس آتشفشانی بوده و بیشتر از نوع بازیک و رنگ آنها سیاه و سنگهای اسیدی نیز در آن کم و بیش دیده می شود. رود شور در جنوب این شهرستان جریان دارد . منطقه رباط کریم به صورت دشت حاصلخیز به عنوان بخشی از فلات مرکزی ایران و در مسیر راه ارتباطی اقوام اولیه ساکن فلات مرکزی بوده است .


شهرستان رباط کریم از هزاران سال قبل، از مراکز مهم تمدن و زندگی بوده و آثار متعدد باستانی که در سال ۶۹ و اواخر سال ۷۳ در حوالی رباط کریم از شش هزار سال قبل تا دوران قاجاریه به دست آمده مبین این ادعاست مضافاً بر اینکه در حوالی بازارک در محلی معروف به چاله بازارک کارشناسان باستان شناسی بر این باورند که روستا یا شهری در زیر خاک مدفون شده است . منطقه رباط کریم طی اعصار گذشته جزء ملک ری و یکی از قریه های آباد آن روزگار بوده و در منابع و متون تاریخی نیز همواره بر این مسئله صحه گذاشته است .


رباط کریم به دلیل واقع شدن بر سر راه « جاده ابریشم » و راه زیارتی خراسان به بغداد از قدیم الایام دارای اهمیت و توجه بوده است و از این روست که کهن ترین و بی نظیرترین کاروانسراهای ایران مانند کاروانسرای سنگی در این منطقه ساخته می شود و به تدریج با متروکه شدن آن کاروانها و رجالی که از این راه رفت و آمد می کردند به فکر ساختن یک کاروانسرای دیگر به نام کاروانسرای فتحعلـی شاهی افتاده و چون رباط کریم از طبیعت زیبا و مصفا ، باغها و مزارع فراوان و رودخانه های پرآب برخوردار بوده از این رو این امر ظاهراً با گذر خواجه کمال ، خواجه حرمسرای فتحعلی شاه قاجار از رباط کریم این امر تحقق می یابد.


در مجموع در این شهرستان ۳۲ اثر تاریخی شامل کاروانسراها، بقاع متبرکه، امامزادگان، تپه های باستانی، یخدان، آسیاب آبی، قلعه و … می باشد که همگی مبین سابقه کهن این منطقه است.


شهرستان رباط کریم شامل سه شهر رباط کریم، نصیر شهر و شهر جدید پرند و سه دهستان به نامهای منجیل آباد، امامزاده ابوطالب و وهن آباد می باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر