صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۳۰ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۸
مدیر اندیشکده علوم و مطالعات راهبردی:

سوءظن به دشمن باید در گام دوم انقلاب تقویت شود

مدیر اندیشکده علوم و مطالعات راهبردی گفت: در گام دوم اگر از سوی جامعه موج سوءظن به دشمن محقق شود، آنگاه می‌توانیم نسبت به اهداف خود خوشبین باشیم.
کد خبر : 472373

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، رضا جلیلی با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه "حکمت و حکومت" از شبکه رادیویی گفتگو ضمن بررسی مفهوم آینده پژوهی اظهار کرد: «این واژه علمی نوپدید نیست و همزاد با بشریت است. انسان در مواجهه با مشکلات و حوادث همواره نگران فردای خود بوده و لذا نگاه به آینده با بشریت عجین است.»


وی ادامه داد: «با رجوع به نظریه اندیشمندان اسلامی آینده پژوهی را امری مهم در حکومت داری می‌بینیم؛ چنانچه بزرگان به تعریف از آینده‌نگری پرداخته و در سده و قرون مختلف، بحث آینده نگری و آینده پژوهی به‌عنوان یک هدیه به سلاطین هدیه می‌شد.»


جلیلی با بیان اینکه در اندیشه اسلامی مفهوم مخالف آینده پژوهی وجود ندارد ولی در اندیشه حکما و عرفا بحث عجز آمده است افزود: «این در حالی است که یکی از سطوح عجز، آینده نگری است.»


وی ادامه داد: «عرفا نگاهی وسیع نسبت به هستی داشتند و هیچگاه حکومت را مورد غفلت قرار نمی‌دادند. سر سلسله عرفا در عصر ما، با پشتوانه قوی عرفانی مباحث مربوط به حکومت را وارد میدان ساختند.»


جلیلی با اشاره به پرداخت هایی از معنویت نسبت به مبانی آینده نگری اظهار کرد: «وقتی فرد برای آینده خوب احتمال فساد را درک می کند، باید از آن موقعیت خارج شود.»


مدیر اندیشکده علوم و مطالعات راهبردی به رادیو گفتگو گفت: «خواجه نصیرالدین طوسی دورانی را به وزارت گذراندند و حتی وزارت هلاکوخان را نیز داشتند؛ ایشان کتب بسیار زیادی دارند و به عقل یازدهم معروف هستند.»


جلیلی افزود: «یکی از کتب ایشان به‌نام اخلاق محتشمی اشاره دارد که مبنایی در آینده نگری در خود دارد و می فرماید آینده نگری همان سوء ظن است. اگر شما به محیط سوء ظن نداشته باشید به‌دنبال حدس آینده‌های محتمل و بررسی خطرناک پیش از وقوع ندارید.»


وی همچنین به روایتی از امام صادق(ع) اشاره کرد که می‌فرماید کسی که به عصر و دوره خود عالم باشد، اشتباهات بر او هجوم نخواهد آورد، ادامه داد: «آینده نگری در حقیقت سوء ظن است.»


جلیلی ادامه داد: «در بیانیه گام دوم، رهبری اصرار زیادی بر وجود دشمن دارند؛ یعنی این بیانیه هیچگاه خالی از فضای دشمن شناسی طراحی نشده و این فضا سوء ظن به دشمن است.»


وی افزود: «رهبری آینده انقلاب اسلامی را در این بیانیه ترسیم کردند و از دیگر سو به شدت اصرار بر خوشبینی دارند.»


جلیلی خاطرنشان کرد: «گام دوم سوء ظن به دشمن اگر از سوی جامعه تحقق یابد، آن زمان جامعه باید نسبت به اهداف خود خوشبین باشد.»


در ادامه مهدی احدیان، عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان اینکه آیا می توان تدبیر و اداره امور را از یکدیگر جدا کرد، اظهار کرد: «نسبت آینده پژوهی با سایر رشته‌های حکومت داری روشن می‌شود و آینده پژوهی به مدیریت راهبردی کمک می کند.»


وی ادامه داد: «آینده پژوهی غربی علمی محتاط است ولی در آینده پژوهی به موضوعاتی فکر می کنیم تا دچار غافلگیری و شکست نشویم.»


احدیان واکنش همراه با احتیاط را برآمده از روشن نبودن آینده دانست و افزود: «در فقه اسلامی نیز در بسیاری جاها حکم به احتیاط داده اند.»


انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر