تالیف کتب درسی جدید در دانشگاه آزاد/ وضعیت شناسی رشته های انسانی
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، حجت الاسلام حسن خیری با اشاره به شکل گیری مرکز مطالعات علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد گفت: بعد از تأسیس معاونت علوم انسانی و هنر در سال گذشته که با هدف ارتقا جایگاه علوم انسانی شکل گرفت، مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر در دانشگاه تأسیس شد؛ این مرکز دارای ارکانی است که عبارت است از گروههای راهبردی، تخصصی، کارگروهها و هیأتهای اندیشه ورز که این هیأتها در استانها شکل میگیرند و در حقیقت اتاق فکر مرکز مطالعات محسوب میشوند.
رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر با اشاره به اینکه اعضای هیأتهای اندیشه ورز از بهترینهای اساتید باورمند به علوم انسانی با رویکرد اسلامی هستند، گفت: این افراد که نباید عضو هیأت رئیسه واحدهای دانشگاهی باشند، با پیشنهاد رئیس واحد و بعد از تأیید نهایی معاونت علوم انسانی انتخاب میشوند.
وی به مهمترین وظایف هیأت اندیشه ورز اشاره کرد و گفت: بحث نیازشناسی استان، وضعیت شناسی رشتههای علوم انسانی و هنر در واحدهای استان، پیشنهاد تعطیل، تأسیس و یا تقویت رشتهها، مطالعه درباره میان رشتهای ها، بررسی سرفصلهای دروس و به روز کردن آنها از جهت منابع و محورها، توانمندسازی اساتید از جهت علمی، تخصصی، رفتاری و اخلاقی از جمله وظایف این هیأتها به شمار میرود.
خیری ضمن بیان این مطلب که تألیف کتب درسی، کمک درسی و کتابهای مرجع در رشتههای علوم انسانی و هنر از دیگر وظایف این هیأتها به شمار میرود، خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که تا پایان سال تحصیلی ۹۸-۹۹ (تا آخر شهریور) در هر استان حداقل دو کتاب درسی یا کمک درسی و یا مرجع تعریف و تألیف شود که با توجه به شرایط هیأتهای اندیشه ورز به نظر میرسد تعداد بیشتری کتاب تألیف شود.
رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر با اشاره به اینکه هم اکنون هیأتهای استانی در حال ارائه برنامه در خصوص تألیف کتب درسی جدید به مرکز مطالعات هستند، گفت: برنامهها باید به تأیید گروههای تخصصی مرکز برسد و پس از آن اجرایی شود.
وی همچنین از پیش بینی بودجه برای طرحهای مطالعاتی در حوزه علوم انسانی و هنر خبر داد و گفت: منظور از طرحهای مطالعاتی، طرحهای ناظر به ابعاد راهبردی و هدایتگری علوم انسانی و هنر است؛ یعنی آنچه که میتواند در سیاستگذاری ها به ارتقا جایگاه علوم انسانی و هنر کمک کند. به طور مثال در یک استان رشتههای هنری وجود دارد، هیأتهای اندیشه ورز این رشتهها را وضعیت شناسی میکنند و از طرف دیگر ظرفیتهای استانی را از جهت رشتههای هنری بررسی میکنند؛ در نهایت راهبردپردازی میشود که در کدام استانها باید رشتههای جدید تأسیس شود.
منبع: مهر
انتهای پیام/
انتهای پیام/