افزایش آگاهی و توانایی کودکان در باستانشناسی و گردشگری
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از دزفول، مرکز باستانشناسی و گردشگری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در راستای توسعه آموزش و بالابردن سطح آگاهی و توانایی جسمانی و روانی کودکان اقدام به برگزاری نخستین کارگاه آشنایی با باستانشناسی برای کودکان هشت تا 13 سال کرده است.
ظهر امروز کودکان در کارگاه آشنایی با باستانشناسی با روش کاوش آثار تاریخی و مستندنگاری آشنا شدند. فعالیتهای این کارگاه در راستای اهدافی ازجمله آشنایی و شناخت نحوه زندگی انسان در گذشته، آشنایی با ابزار و وسایل، تغذیه، آداب و رسوم گذشتگان، شناخت پیشینه تاریخی ابزار و لوازم مورد استفاده و ساخت ابزارهای سنگی در حال برگزاری است.
نحوه شکلگیری محوطههای تاریخی، سیر تحول از غارنشینی به روستانشینی و شهرنشینی، آشنایی با نحوه جمعآوری و نگهداری مجموعههای فرهنگی - هنری، بازسازی صحنههای زندگی انسان در پیش از تاریخ، شناخت و بررسی میراث فرهنگی(مادی و معنوی) و آشنایی با نحوه فعالیتهای باستانشناسان، مرمتگران و موزهداران از دیگر اهداف برگزاری این کارگاه است که بهطور مستمر ادامه خواهد داشت.
رئیس مرکز تحقیقات باستانشناسی و گردشگری و مدرس کارگاه آشنایی با باستانشناسی در گفتگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: «باستانشناسی مطالعه تاریخ گذشته از طریق بقای مادی بوده و در مقایسه با دیگر علوم انسانی با هنرهایی مانند موسیقی، هنر، ادبیات و تاریخ در ارتباط تنگاتنگی است. با توجه به چشمانداز بلندمدت این رشته هیچ شاخه دیگری از علوم انسانی نمیتواند به ما چنین حس عمیقی در مورد امور انسانی دهد.»
زهرا میراشه در مورد رشته باستانشناسی و طریقه آموزش مهارت به کودکان از طریق این رشته گفت: «باستانشناسی یکی از معدود رشتههایی است که تلفیقی از علوم انسانی و علوم طبیعی بوده و از آن دسته علومی است که وابستگی زیادی به دانش علوم طبیعی دارد.»
وی اضافه کرد: «باستانشناس به دلیل لزوم دقت بالا در حین عملیات کاوش و سایر کارها نیازمند مهارتهایی مانند تجزیه و تحلیل، محاسبات و ... بوده و این مهارتهایی است که مربیان میخواهند به کودکان آموزش دهند. هنگامی که بچهها از سن 6 یا هفت سالگی عبور میکنند، میتوانند مهارتهای زیادی را از طریق باستانشناسی یاد بگیرند. از طرفی با این نوع آموزشها کودکان میتوانند درباره محوطههای باستانشناسی شناخت خوبی به دست آورند.»
رئیس مرکز تحقیقات باستانشناسی و گردشگری واحد دزفول با اشاره به اینکه هیچ رشته علمی بهاندازه باستانشناسی چشمانداز درازمدت از زندگی انسان ارائه نمیدهد، عنوان کرد: «آموزش باستانشناسی به کودکان با بالابردن دانش آنان میتواند چگونگی تأثیر مردم بر محیطزیست باستان، سرعت تغییرات فجایع آب و هوایی و فرسایش زیستمحیطی در دوران باستان و بهکارگیری نتایج آن در دوران معاصر را آشکار کند.»
میراشه ادامه داد: «مشاهده زمینههای فرهنگی و طبیعی که منجر به خصومتهای گروهی یا همزیستی مسالمتآمیز شده و بهرهبرداری از آن برای انسانها بهعنوان موجودی بیولوژیک و اجتماعی، از ده هزار سال قبل، بررسی تاریخ بهعنوان یک بستر آزمایش برای درک چگونگی پیکرهبندی نهادها و رفتارهای اجتماعی در مقابل تغییرات محیطی و نابودی نابرابری اجتماعی و خشونت از دیگر اهداف آموزش باستانشناسی برای کودکان است.»
وی مطرح کرد: «از طریق جمعآوری دادهها، باستان شناسان میتوانند در مورد پیچیدگیهای اجتماعی بشر و تشکیل جوامع پیچیده و در زمینه آمادهسازی غذا، تنوع غذایی و سلامتی و ... کمک کرده و محیطهای غیرقابلپیشبینی و سخت را برای زندگی و زنده ماندن معرفی کنند.»
گزارش: حسین اسدی ذاکر
انتهای پیام/4121/4062/
انتهای پیام/