بلوغ مهارتی دانشجویان در چرخه ایده تا اشتغال سراهای نوآوری
محمد عصاریان در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا، درباره تاریخچه مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان و زیرمجموعههای آن اظهار کرد: «مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان سال 1391 راهاندازی شد. این مرکز با رویکرد فنی و مهندسی کار خود را آغاز کرد؛ چراکه بیشتر رشتههایی که در واحد کاشان فعال هستند، رویکرد فنی و مهندسی دارند و بیشتر واحدها و هستههای فناور مرکز رشد هم مرتبط با رشتههای کامپیوتر، IT، عمران و مکانیک و نساجی بودهاند.»
راهاندازی سراهای نوآوری مرتبط با اقلیم بومی هر منطقه
وی افزود: «بهتازگی با رویکرد جدیدی که سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در مورد سراهای نوآوری داشته است، تقریباً سیاستگذاری و ریلگذاری دانشگاه به این شکل است که در تمام استانهای سراسر کشور، هر استان حداقل یک سرای نوآوری مرتبط با اقلیم بومی منطقه خودش داشته باشد. بهدلیل اینکه صنعت نساجی و فرش ماشینی قدمت زیادی در کاشان دارد و شاید بیش از 800 تا 900 واحد فرش ماشینی در کاشان مستقر باشد، قرار شده که سرای نوآوری کاشان، سرای نوآوری فرش ماشینی باشد.»
نگاه ویژه به کاشان برای ایجاد سرای نوآوری
رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان ادامه داد: «البته به کاشان استثنائاً به دلیل اینکه ظرفیت بالای منطقهای دارد، مجوز سرای نوآوری داده شده است، معمولاً کمتر به شهرهای غیر از مرکز استان مجوز سرای نوآوری میدهند.»
عصاریان با طرح این پرسش که سرای نوآوری چیست؟ خاطرنشان کرد: «سرای نوآوری جایی است که قرار است در آن محل تمام نیازهای صنعتی و فناوری مرتبط با نوع و حوزه آن سرا پوشش داده شود. بهطور مثال اگر کاشان دارای سرای نوآوری فرش است، پس صنعت فرش کاشان و ایران هرگونه نیاز تخصصی در زمینه فرش ماشینی داشته باشد، باید در این سرا به آن پاسخ داده شود.»
شکلگیری حلقه ارتباطی بین صنعت و دانشگاه در سراهای نوآوری
وی یادآور شد: «این کار توسط هستهها، واحدهای فناور و شرکتهای دانشبنیانی که در این سرا شکل میگیرند، انجام میشود. این هستهها و واحدهای فناور و شرکتهای دانشبنیان با ترکیبی از اعضای هیئتعلمی دانشگاه، دانشجویان و متخصصان آن صنعت شکل خواهد گرفت. یعنی یک حلقه ارتباطی بین صنعت و دانشگاه که از ابتدا تاکنون خیلی در مورد آن صحبت شده و حلقه مفقودهای بوده، قرار است در این سراها شکل بگیرد.»
رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان تأکید کرد: «زیرمجموعههای سراهای نوآوری شامل بخشهای مختلفی میشود. برای مثال شاید مدارس آموزش مهارت برای دانشجویان داشته باشیم که بیایند و مرتبط با نوع آن سرای نوآوری، تخصص لازم برای ورود به بازار کار را پیدا کنند، بهطور مثال میتوان به تخصصهای مرتبط با فرش ماشینی اشاره کرد که از زیرمجموعههای اصلی سراهای نوآوری کاشان خواهد شد.»
از ایده تا شرکت دانشبنیان؛ همه در سرای نوآوری
عصاریان عنوان کرد: «مراکز رشد و شتابدهندههای تخصصی از بخشهای مهم و مورد تأکید در سراهای نوآوری هستند، هستههای فناور در مراکز رشد مستقر میشوند، سپس این هستهها با آموزش به بلوغ میرسند و تبدیل به واحدهای فناور و شرکتهای دانشبنیان میشوند. این چرخه یا اکوسیستم فناوری در زمینه فرش ماشینی است، به این ترتیب که دانشجویان ابتدا با یک ایده وارد این سیستم میشوند و از آن طرف میتوانند با یک شرکت دانشبنیان از سرای نوآوری بیرون بروند.»
وی تصریح کرد: «دانشجویان بهراحتی میتوانند با یک ایده وارد شوند، روی ایده کار کنند و به بلوغ شرکتی برسند، شرکتشان چند سال کار کند، تبدیل به دانشبنیان و از سرا خارج شود و این سیستم همینطور میتواند بچرخد. به این معنی که مرتباً ورودی دانشجوها را داشته باشد و از آن طرف کسانی که صاحب شرکت هستند، خارج شوند.»
اشتغال؛ هدف اصلی ایجاد سراهای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی
رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان یادآور شد: «این وظیفه برعهده مراکز رشد و شتابدهندههای تخصصی سرا میشود که چرخه و اکوسیستم ایده تا شرکت را کامل و دانشجویان را به آن بلوغ مهارتی رسانده و آنان را دارای اشتغال کنند. هدف کلی هم از ایجاد سراها در دانشگاه آزاد اسلامی، بحث اشتغال بوده است. یعنی دانشگاه میخواهد مشکل اشتغال را برای دانشجویان حل کند.»
عصاریان بیان کرد: «افقی که توسط مسئولان دانشگاه دیده شده این است که سال 1404 انتخاب اول دانشجویان کشور، دانشگاه آزاد اسلامی باشد. این شعار تا آن سال باید محقق شود؛ چراکه دانشجو وقتی میبیند اگر به سیستم فناوری دانشگاه وارد شود، پس از چهار سال که فارغالتحصیل میشود، نهتنها شغل دارد؛ بلکه حتی میتواند شرکت خودش را داشته باشد و این میشود جانشین حالتی که دانشجو فارغالتحصیل شده، دارای مدرک، اما بیکار است و حالا میخواهد در سیستم دولتی کار پیدا کند و کاری وجود ندارد.»
شعار هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت محقق میشود
وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی بهدنبال این است که بحث اشتغال دانشجویان را حل کند و این یک شعار عملی است که وارد آن شدهاند و به یاری خداوند شعار «هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت» تحقق پیدا خواهد کرد. این سرلوحه کار تمام مسئولان دانشگاه قرار گرفته است که هر دانشجویی که وارد دانشگاه میشود، علاوهبر اینکه یک تخصص در رشتهای پیدا میکند، مهارت آن رشته تخصصی خود را هم پیدا کند؛ چراکه مهارت با تخصص فرق میکند.
رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان ادامه داد: «ممکن است شما علم و تخصص یک کاری را داشته باشید؛ اما اینکه چگونه از آن علم استفاده کرده و برای خودتان شغل و درآمد فراهم کنید، نداشته باشید، اگر به چنین امکانی رسیدید، یعنی مهارت دارید. این مهارت باید در سراهای نوآوری و مراکز رشد و شتابدهندهها برای دانشجویان حاصل شود.»
عصاریان گفت: «این افقی است که دانشگاه در سیاستگذاری جدیدش پیاده کرده و استارت زده و در واقع میتوان گفت هدف دانشگاههای نسل سوم این است. یعنی دانشگاههایی که فقط به دانشجو مدرک نمیدهند؛ بلکه در زمینه آن تخصصی که درس میخوانند به کارآفرین تبدیل میشوند. یعنی به دانشجویی تبدیل میشوند که هم تخصص و هم مهارت لازم را برای ایجاد کار و شغل خود دارد.»
فعالیت یک شرکت دانشبنیان و 14 هسته و واحد فناور در مرکز رشد
وی درباره تعداد واحدها و شرکتهای دانشبنیان زیرمجموعه مرکز رشد واحد کاشان خاطرنشان کرد: «اکنون در مجموع بالغ بر 15 هسته و واحد فناور و شرکت دانشبنیان مستقر در مرکز رشد واحد کاشان داریم که از این تعداد یک شرکت دانشبنیان با مجوز از معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری است و بقیه هم هسته و واحد فناور هستند.»
رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان تأکید کرد: «امیدواریم که مسئولان کمک کنند این چرخه فناوری و نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی شکل بگیرد و مشکل اشتغال که شاید بزرگترین مشکل جامعه فارغالتحصیلان دانشگاهی در کشور ما و مشکل اصلی جوانان ماست، حل شود.»
انتهای پیام/4103/4062/
انتهای پیام/