صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

جشنواره مردمی فیلم عمار در ایستگاه پایانی؛ پویایی یک رویداد هنری که می‌خواهد متفاوت باشد

دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار به عنوان یک رویداد فرهنگی متفاوت به روز پایانی خود رسیده است.
کد خبر : 465160

به گزارش خبرنگار حوزه سینما و تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در حالی به روز پایانی خود نزدیک می‌شود که اخبار و اکران‌های جشنواره امسال تحت‌الشعاع واقعه شهادت سپهبد قاسم سلیمانی قرار گرفت.


مجاورت سینما فلسطین به عنوان سالن مرکزی اکران‌های جشنواره عمار با میدان فلسطین که محل برگزاری اجتماعات مردمی است، رنگ و بوی دیگری به فضای این رویداد فرهنگی داده بود.برگزاری باشکوه شب شعر و رجزخوانی ضدآمریکایی با عنوان «انتقام سخت» که شامگاه شنبه در حاشیه جشنواره در سینما فلسطین برگزار شد، این فضای حماسی و البته حزین را تقویت کرد. نفیسه‌سادات موسوی، رضا احسان پور، میلاد عرفان پور، علی محمد مودب، پیمان طالبی و محمدمهدی سیار شاعرانی بودند که در این شب شعر سروده هایی خود را با مضمون شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و انتقام سخت از عاملان این جنایت شنیع را ارائه کردند.



جشنواره سینمایی عمار چه از لحاظ شکل برگزار و چه از حیث محتوای آثار خطوط تمایز روشنی با جشنواره‌های مرسوم دارد. یکی از مهم‌ترین خطوط تمایز این جشنواره شبکه گسترده اکران‌های مردمی و تنوع قالب‌های تولید محتوای چند رسانه است. از سوی دیگر پیوست‌های علمی و فرهنگ جشنواره در قالب برگزاری نشست‌های تخصصی نیز بر غنای علمی این رویداد فرهنگی افزوده است.


نشست تخصصی با موضوع «سینمای منتقد امیدوار» با حضور حسن رحیم‌پور ازغدی و نشست «سازمان صداوسیما آنچه هست و آنچه باید باشد» با سخنرانی دکتر مجید شاه حسینی در کنار چندین نشست تخصصی و تبادل تجربه فضای بسیار مناسبی برای آموزش مستقیم و غیرمستقیم فیلمسازان جوان و ‌علاقه‌مندان به رشته های مختلف مرتبط با سینما و تولید محتوا چند رسانه‌ای فراهم آورده است.



جشنواره سینمایی عمار چه از لحاظ شکل برگزار و چه از حیث محتوای آثار خطوط تمایز روشنی با جشنواره‌های مرسوم دارد.



در این میان، حضور پررنگ جوانان دهه هفتادی و حتی نوجوانان دهه هشتادی در بخش «فیلم ما» که به نهضت تولید محتوای مردمی مشهور است، نشانگر جسارت جشنواره عمار و نشاط و پویایی آن است. آن گونه که حسین دارابی فیلمساز و کارشناس رسانه در یادداشتی برای سایت عمار فیلم نوشته است: «این بخش از جشنواره عمار این مزیت بزرگ را ایجاد کرده است که سوژه‌های انتخابی مردم بیشتر و بهتر دیده شود و در رسانه برجسته شود دهمین جشنواره فیلم عمار در بخش «فیلم ما» آثار یاسر آریاخواه ۱۴ ساله و صدرا امیرعبداللهی ۱۵ ساله را کاندید دریافت فانوس معرفی کرده و اثر حانیه محمدرضایی بیدگلی را نیز شایسته لوح تقدیر دانسته است».



این اتفاق، بلوغ عملکرد این جشنواره در این ده گامی است که برداشته و به روشنی عملکرد مثبت آن را به نمایش می‌گذارد. این در حالی است که «برترین‌های جشنواره‌های مختلف در ایران و جهان آمار جالبی را به دست می‌دهد. این بررسی نشان می‌دهد برندگان و نامزدهای دریافت جایزه هیچگاه این اندازه جوان نبوده‌اند، حتی در جشنواره‌های اختصاصی کودک و نوجوان. جوان‌ترین برنده اسکار، دامیان شازل است که ۳۲ سال سن داشته و جوان‌ترین برنده سیمرغ فیلم فجر نیز حسین عابدینی بوده که در نوزدهمین دوره این جشنواره برنده شده و ۲۰ سال سن داشته است».


طیف مخاطبانی که در این روزها در سینما فلسطین حضور پیدا کردند نیز عموماً در همین دایره سنی جوانان و نوجوانان می‌گنجد. موضوعی که بیش از هر چیز نشان‌دهنده زایایی و پویایی این جشنواره است. حضور نوجوانان و دانش آموزان به صورت فردی و تماشای آثار در کنار مخاطبان بزرگسال و تبادل نظر با عوامل نیز همراه می‌شد باعث شده است تا ارتباط فیلمسازان با مخاطبان جوان به شکلی عملی اجرا شود. نمایش مستندهای جنجالی همچون این منطقه آلوده به مین است، متولد اورشلیم، جوجه های انگلیسی، 4200 و.... از اتفاقات شاخصی بود که در روزهای برگزاری جشنواره عمار خبرساز شد.



از سوی دیگر تعیین بخش‌هایی همچون «حافظه ملی» که به تاریخ معاصر ایران می‌پردازد، «رویای ایرانی» که روایت پیشرفت‌های فناورانه در عرصه‌های مختلف است، همت مومنانه که به شرح فداکار و پشتکار هموطنان در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی است و در نهایت «ملت قهرمان» که خلاء فقدان قهرمان کشور را جبران می‌کند از جمله بخش‌های جشنواره دهم است که در روزهای برگزاری نیز با استقبال مخاطبان مواجه شد.


همان طور که اشاره شد از همان سال‌های ابتدایی برپایی جشنواره عمار، اکران مردمی عمومی آثار برگزیده این جشنواره، با حضور تولیدات هنری متعهد به اسلام و انقلاب در دورترین نقاط از پردیس‌های سینمایی لوکس پایتخت رقم خورد.



اکران‌های مردمی جشنواره عمار نشان داد که بخش قابل توجهی از مخاطبان بالقوه تولیدات تصویری و سینمایی از نگاه بسیاری از فیلمسازان ما پنهان مانده است



اکران‌های مردمی در سال‌های گذشته نشان داد که بخش قابل توجهی از مخاطبان بالقوه تولیدات تصویری و سینمایی از نگاه بسیاری از فیلمسازان ما پنهان مانده و یا به تعبیر بهتر، نادیده گرفته شده‌اند.


امسال نیز فیلم‌های اکران مردمی این دوره، همزمان با برگزاری جشنواره، آماده شد و در فراخوانی به اطلاع اکران‌کنندگان و فعالان فرهنگی رسید. علاقه‌مندان به مشارکت در اکران‌های مردمی می‌توانند برای دریافت این فیلم‌ها به سه روش، مراجعه حضوری به «حسینیه هنر»، مراجعه به سایت «اکران عمار فیلم» و سفارش پستی اقدام کنند.


به هر روی، دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار که کار خود را از دوازدهم دیماه آغاز کرده بود فردا (پنجشنبه هجدهم دی ماه) آخرین روز اکران‌های خود رادر سینما فلسطین پشت سر می‌گذارد و روز جمعه نیز با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان می‌دهد.



به نظر می‌رسد روزهای آینده و پس از سپری شدن چند روز از پایان رسمی جشنواره فیلم عمار زمان مناسبی برای بررسی و نقد دقیق این جشنواره از حیث محتوایی و اجرایی باشد. اما در مجموع باید نشاط، جوانی و پویایی سازندگان و مخاطبان را ویژگی مهم جشنواره امسال دانست.


انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر