طالبزاده:جشنواره فیلم عمار عملیاتی است و نه تزئینی/ جلیلی:انعکاس پیشرفتهای علمی در سینمای ایران صفر است
به گزارش خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نشست خبری دهمین جشنواره مردمی فیلم عمار پیش از ظهر امروز در حسینیه هنر برگزار شد.
امین سردارآبادی دبیر اجرایی جشنواره ضمن بیان گزارشی از اکرانهای سال گذشته گفت: امسال بیش از ۲۵ درصد رشد در تعداد آثار ارسالی داشتیم. افتتاحیه امسال روز یازدهم دی ساعت ۱۸ در مجتمع فرهنگی سرچشمه خواهد بود و از روز بعد در سینما فلسطین اکرانها آغاز خواهد شد.
در ادامه این نشست وحید جلیلی مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره عمار با اشاره به گذشت یک دهه از عمر این جشنواره، گفت: ۱۰ سال پیش این جریان اجتماعی جوانه زد و امروز به مرحلهای رسیدیم که برای همه دلسوزان فرهنگ انقلاب اسلامی به یک نقطه شوقانگیز و قابل اتکایی رسیدیم. روزی که جشنواره عمار در سال ۱۳۸۹ با ۱۹ فیلم آغاز به کار کرد کمتر کسی گمان داشت که این جریان بتواند تا اینجا پیش بیاید، تثبیت شود و نقطه امیدی برای فیلمسازان انقلاب اسلامی باشد.
جلیلی در ادامه افزود: خدا را بابت همه موهبتهایی که در این ۱۰ سال به ما از سوی مردم در جشنواره عمار داده شد، شاکریم.
مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره عمار گفت: امسال استقبال خوبی از جشنواره به عمل آمده و در برخی بخشها داوریها شروع شده و در سایر بخشها نیز به زودی شروع خواهد شد.
وی «همت مومنانه در جنگ اقتصادی» را یکی از محورهای فراخوان امسال جشنواره عمار معرفی کرد و گفت: «ملت قهرمان» عنوان یکی دیگر از محورهای جشنواره است؛ که در شرایطی که سینمای ما فاقد قهرمان شده و حتی فیلم ها عمدتاً ضد قهرمان است،باید مورد توجه قرار بگیرد. در بخش پایش و پالایش اجتماعی یا نقد درون گفتمانی آثار قابل توجهی داریم امسال در بخش حافظه ملی چه در مورد تاریخ سیاسی معاصر و چه تاریخ اجتماعی و دفاع مقدس و جهان از نگاه ایرانیان آثار خوبی داریم
جلیلی اظهار کرد: امسال جشنواره عمار بخش دیگری تحت عنوان «رویای ایرانی» داریم. متأسفانه ما هر چقدر که در حوزه های مختلف پیشرفت می کنیم، انعکاس آن در سینما به صورت معکوس است و ضعیف تر می شود.دانشمندان ایرانی سهمی در سینمای ایران ندارند.من به یاد ندارم که در چهاردهه گدشته فیلمی در این زمینه ساخته شود. این در شرایطی است که دانشمندان ایرانی در بسیاری از رشته ها در جهان سرآمد هستند اما تصویر آنها در سینما وجود ندارد.امیدواریم جشنواره عمار گام آغازین برای این حرکت باشد و انعکاس این پیشرفت ها را ببینیم.
مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره عمار عنوان کرد: خوشحالم که بچههایی که در سال های پیش در جشنواره عمار حضور داشتند خودشان را به جشنوارههایی که قبلاً با بچههای انقلاب تا اندازهای نامهربان بودند تحمیل کردند.
نادر طالبزاده دبیر جشنواره عمار نیز کاربردی بودن فیلمهای جشنواره را یکی از ویژگیهای این رویداد سینمایی دانست و افزود: خود من به شخصه از فیلم های عمار در برنامه های خودم استفاده کردم. مثلاً فیلم مستند «داد» که درباره اعتراض کارگران و رانندگان کامیون بود در تلویزیون اجازه پخش نداشت اما من آن را در تلویزیون نشان دادم و این فتح بابی شد تا ما در جمهوری اسلامی این گونه اعتراضات را جدی بگیریم.
وی اظهار کرد: فیلمسازان جشنواره عمار دنبال موشکافی هستند.ما به سیستمهای پالایش نیاز داریم که مستندسازی جهادی و بیترمز نمونهای از آن است. برخی مستندهایی که در عمار پخش میشود در سایر جشنوارهها و در تلویزیون اجازه پخش ندارد.خوشحالم که عمار یک جشنواره تزئینی نیست و عملیاتی است و به روح اصیل انقلاب باز میگردد.
طالبزاده درباره تلاش برای ساخت فیلمهای سینمایی و در نظر گرفتن کیفیت آثار جشنواره گفت: کیفیت و انتخاب موضوع در رأس تولید یک اثر است و اگر دقت کنید هرسال که پیش میرویم، عماری ها در این موضوعها بهتر عمل می کنند. تلاش میشود که هر سال کیفیت آثار بیشتر شود؛ از سویی برخی از فیلمها زیرنویس میشوند و استفاده برون مرزی هم از آن می کنیم.
در بخش دیگر این نشست خبری، جلیلی در مورد لزوم توجه به کیفیت آثار سینمایی گفت: فضای سینمای ایران در این رابطه بسیار غفلت کرده است؛ در دهه شصت تلاش شد وجه صنعتی سینما قربانی وجه دیگر نشود. کیفیت سینمای ایران وقتی پیشرفت خواهد کرد که توجه به بعد رسانهای آن بیشتر شود و خوشبختانه طی سالهای اخیر قدمهایی در این زمینه برداشته شده است و جشنواره عمار هم از این قاعده پیروی خواهد کرد.
وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره تأمین بودجه و بحث مالی جشنواره عمار بیان کرد: جایزه جشنواره عمار حتی یک ربع سکه هم نیست؛ سال گذشته که این جایزه ۷۰۰ هزار تومان بود تا روز اختتامیه آماده نشد! اگر میخواستیم از روز اول برای رسیدن به یک تراز از بخش مالی پیش برویم، قطعاً همان اول کار شکست میخوردیم. در برخی سالها به لحاظ بودجه از نهادهای مختلف فرهنگی حمایت می شدیم؛ البته ارشاد از زمانی دیگر به ما بودجه نداد و نمیدانم آیا بودجه دیگر جشنوارهها را هم قطع کرده است؟! به هر حال با همه سختیها، خوشبختانه از نمایش و فروش فیلمهای حاضر در جشنواره، گردش مالی خوبی به وجود آمده است و پیش بینی میشود بهتر هم بشود.
مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره عمار عنوان کرد: عمار تلاش میکند بخش عمدهای از مخاطبانی که با سینما قهر کردند را به سینما بکشاند؛ امسال دو نکوداشت اصلی داریم و در این باب از محمدرضا سرشار نویسنده پیشکسوت و دست اندرکاران سریال «گاندو» تجلیل میکنیم.
جلیلی گفت: بحث ادبیات دراماتیک انقلاب اسلامی و فیلمنامه نویسی از موضوعهای مهم جشنواره است. برخی از دستگاههایی که بودجه هنگفت در اختیار دارند ادعا میکنند که فرزندان انقلاب اسلامی در حوزه فیلمنامه نویسی حرفی برای گفتن ندارند!
عباس هادیان دبیر بخش فیلمنامه نویسی جشنواره عمار درباره این ادعا کهبرخی میگویند فرزندان انقلاب در حوزه فیلمنامهنویسی حرفی برای گفتن ندارند نیز گفت: موضوع فیلمنامهنویسی جزو بحثهای چالشی در جشنوارهها و مکانهای مختلف است. جشنواره عمار در دوره دوم برای این بخش فراخوان زد و ۹ فیلمنامه رسید؛ دوره سوم ۱۲۸ فیلمنامه و از دوره چهارم مسابقه فیلمنامه نویسی شکل گرفت. این دوره تعداد فیلمنامههای رسیده به ۴۰۰ اثر و در کل به ۲۱۹۱ اثر در ۱۰ دوره برگزاری جشنواره رسیده است.
او افزود: موضوع فیلمنامهها از تاریخ معاصر تا فرهنگ دهه شصت و امروز را شامل میشود و این نشان میدهد به لحاظ کمی و کیفی قطعاً پیشرفت داشتهایم.
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/