صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۰۷ - ۰۵ آذر ۱۳۹۸
معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه:

اقدام آمریکا در جلوگیری از انتقال مواد و تجهیزات شیمیایی جنایت علیه بشریت است

معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اقدامات آمریکا را در جلوگیری از انتقال مواد و تجهیزات شیمیایی ازجمله مواد اولیه دارویی به کشورهای عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی به عنوان جنایت علیه بشریت عنوان کرد.
کد خبر : 446773

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وزارت امور خارجه، غلامحسین دهقانی روز گذشته در سخنرانی خود در بیست و چهارمین نشست کنفرانس سالانه اعضای کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی با یادآوری سی و دومین سالگرد حملات شیمیایی رژبم صدام علیه غیر نظامیان کشورمان در سردشت و بیست و دومین سالگرد لازم‌الاجرا شدن کنوانسیون بین‌المللی سلاح‌های شیمیایی، کمک‌های بین‌المللی به قربانیان حملات شیمیایی را ناچیز دانست و در این زمینه تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا را غیر انسانی و شرم‌آور خواند؛ تحریم‌هایی که در مسیر تهیه دارو و دیگر نیازهای ضروری پزشکی قربانیان سلاح‌های شیمیایی ایجاد مشکل کرده است.


وی از جامعه بین‌المللی درخواست کرد تا با این تحریم‌ها که تروریسم اقتصادی به‌شمار می‌آید و نقض آشکار کنوانسیون بین‌المللی منع سلاح‌های شیمیایی است، مقابله کنند و خواهان تلاش‌های هرچه بیشتر کشورهای عضو سازمان برای کمک به مصدومان شیمیایی از محل صندوق کمک‌های داوطلبانه به قربانیان شیمیایی شد.


معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه بر ضرورت مقابله اعضا با اقدامات آمریکا در جلوگیری از انتقال مواد و تجهیزات شیمیایی ازجمله مواد اولیه دارویی به کشورهای عضو به عنوان جنایت علیه بشریت، تأکید کرد و با یادآوری این موضوع که وضعیت آمریکا به عنوان تنها کشور دارنده سلاح‌های شیمیایی در جهان تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی به‌شمار می‌رود، خواهان انهدام هرچه سریع‌تر این سلاح‌ها و نظارت هرچه بیشتر سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بر روند امحای سلاح‌های شیمیایی آمریکا قبل از ضرب‌الاجل تعیین شده، شد.


دهقانی همچنین با تأکید بر جهان‌شمولی کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی و اهمیت این موضوع، خودداری لجوجانه رژیم صهیونیستی در الحاق به کنوانسیون مذکور را مانع اصلی تحقق جهان‌شمولی کنوانسیون مذکور عنوان کرد و با یادآوری این موضوع که رژیم صهیونیستی دارای ذخایر فراوان سلاح‌های کشتار جمعی است، خواهان انجام تمامی اقدامات لازم از سوی کشورهای عضو برای وادار کردن این رژیم برای پیوستن به کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی شد.
معاون حقوقی و بین‌المللی دستگاه دیپلماسی کشورمان با تأکید بر اهمیت جایگاه کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان آخرین کشور قربانی کاربرد وسیع این‌گونه سلاح‌ها در قرن بیستم، بر ضرورت رعایت اصل اجماع در تصمیم‌گیری‌های سازمان تأکید کرد و از رویه جدید دولت‌های غربی مبنی بر سیاسی کردن موضوعات مربوط به سازمان تخصصی منع سلاح‌های شیمیایی و سوء استفاده از سازمان انتقاد و آن را برای آینده سازمان و اجرای مؤثر کنوانسیون بسیار مخرب توصیف کرد.


بیست و چهارمین نشست کنفرانس اعضای کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی روز گذشته در سالن اجلاس‌های بین‌المللی لاهه هلند آغاز به کار کرد و تا روز جمعه به کار خود ادامه خواهد داد. سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در زمینه قربانیان شیمیایی کشورمان در حاشیه نشست سال جاری کنفرانس اعضا، نمایشگاهی را ترتیب داده‌اند تا اعضای کنفرانس را با آخرین تحولات مربوط به قربانیان سلاح‌های شیمیایی آشنا کنند.
کنفرانس اعضای کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی مهم‌ترین نهاد سیاست‌گزار سازمان منع سلاح‌های شیمیایی است که در نشست‌های سالیانه آن 193 کشور عضو آخرین تحولات و سیاست‌گزاری‌های بین‌المللی در زمینه مقابله با کاربرد سلاح‌های شیمیایی را بررسی می‌کنند.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر