صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۷ - ۰۲ آذر ۱۳۹۸
با صدور جوابیه‌ای صورت گرفت؛

واکنش سازمان محیط زیست به گزارش کارشکنی شهرداری در ارائه اطلاعات ترافیکی

با وجودی‌که همچنان ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست از ارزیابی تأثیر طرح کاهش در آلودگی هوا معطل اطلاعات شهرداری تهران است، سازمان حفاظت محیط زیست ادعای خبرگزاری آنا مبنی بر کارشکنی شهرداری تهران در ارائه این اطلاعات را تکذیب کرد.
کد خبر : 446171

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در تاریخ بیست و دوم آبان‌ماه و در پی افزایش میزان آلایندگی هوای پایتخت گزارشی تحت عنوان «شهرداری تهران در ارائه اطلاعات ترافیکی به محیط‌ زیست کارشکنی می‌کند» منتشر شد.


این گزارش که به‌دنبال پیگیری ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست درباره کارآمدی طرح کاهش که جایگزین طرح زوج و فرد شده است، منتشر شده بود، ضمن اشاره به انتقاد پلیس راهور به بیان اظهارات سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره طرح کاهش نیز پرداخت.


در این گزارش یوسف حجت، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار آنا ضمن اشاره به این مطلب که ما توانستیم با اجرای این طرح در محدوده دوم، تردد شهروندان را مدیریت کنیم، اذعان کرد:  از ۳,۵ میلیون خودرویی که ما رصد کردیم، ۲ میلیون خودرو بین یک تا سه روز از سهمیه ۲۰ روز خود استفاده کرده‌اند و بیش از ۵۰ درصد آن‌ها حدود ۱۷ روز وارد محدوده دوم طرح نشده‌اند.


همچنین سید محمد‌مهدی میرزایی قمی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزیابی زیست محیطی طرح کاهش اعلام کرده بود که پروژه سیاهه انتشار آلودگی هوا برای ۸ کلان‌شهر به‌علاوه قم و کرمانشاه تعریف شده که توسط کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر با محوریت معاونت پژوهشی دانشگاه تهران در حال انجام است.


وی خاطرنشان کرد: برای ارزیابی کارآمدی طرح ترافیک مجری باید مدل حمل و نقل و ترافیک را نیز به اطلاعاتش اضافه کند که هم‌چنان دسترسی به مدل حمل و نقل و ترافیک فراهم نشده است.


خبرنگار خبرگزاری آنا در ادامه پیگیری‌ها با محسن ناصری مجری کنسرسیوم پژوهشی دانشگاه‌های سطح یک کشور به گفتگو پرداخت.


وی در ارتباط با ارزیابی طرح ترافیک در میزان آلودگی هوا عنوان کرد که  ارزیابی انتشار آلودگی هوا در حال انجام است ولی ارزیابی ترافیکی آن ملزوماتی دارد که می‌بایست از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک دریافت شود که با وجودی‌که سازمان محیط زیست این گزارش را از شهرداری طلب کرده ولی هم‌چنان به آن دسترسی نداریم.


مجری کنسرسیوم پژوهشی دانشگاه‌های سطح یک کشور با اشاره به این مطلب که معاونت حمل و نقل و ترافیک گزارشی را مبنی بر ارزیابی اثرگذاری طرح ترافیک بر آلودگی هوای تهران تهیه کرده است، اظهار کرد: با توجه به این‌که مدل ما مبسوط‌‌تر است می‌توانیم انتظار داشته باشیم که جواب کنسرسیوم از گزارش شهرداری تهران دقیق‌تر است.


انصاری در بخشی از گفتگوی خود اعلام کرد که یوسف حجت مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس مجری سیاهه انتشار آلودگی هوای شهر تهران است و خبرنگار نیز در استنباط خود از اطلاعات دریافت شده حضور این مدیر شهری در حلقه آخر ارزیابی طرح ترافیک از سوی سازمان حفاظت محیط زیست را دارای شائبه کارشکنی شهرداری تهران در ارائه گزارش نهایی به سازمان محیط زیست دانست. (بیشتر بخوانید)


چندی پس از انتشار این گزارش سازمان حفاظت محیط زیست در جوابیه‌ای ادعای کارشکنی شهرداری در ارائه اطلاعات به سازمان حفاظت محیط زیست را تکذیب کرد.


متن این جوابیه که به‌صورت خبری تنظیم شده بود، بدین شرح است:


سید محمدمهدی میرزایی قمی گفت: این ادعا که ما در سازمان حفاظت محیط زیست اطلاعاتی از شهرداری خواسته باشیم اما شهرداری از ارسال آن خودداری کند، خلاف واقع است و در خصوص برنامه‌های کنترل آلودگی هوا و پایش اطلاعات و گزارش‌ها در این زمینه، همکاری نزدیکی بین معاونت حمل و نقل شهرداری تهران و سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد.


وی افزود: طرح کنترل آلودگی هوا که جایگزین طرح زوج و فرد شده، در واقع یک طرح ترافیکی است که از منظر کنترل تردد و آلایندگی خودروها می‌تواند بر آلودگی هوا اثر بگذارد.


میرزایی ادامه داد: برای سنجش نهایی میزان تأثیر این طرح بر کاهش آلودگی، باید نتایج آن را در دوره‌های زمانی مختلف فصلی تحت کنترل قرار داد و سنجید.


وی با اشاره به این‌که تعاملات کارشناسی و تخصصی بین محیط زیست، شهرداری و پلیس راهور در این زمینه طبیعی است و باعث هماهنگی بیشتر می‌شود.


میرزایی خاطرنشان کرد: از رسانه‌ها انتظار می‌رود در موضوعات مربوط به سلامتی و کیفیت زندگی مردم، دنبال اهداف سیاسی یا خدای‌نکرده اختلاف‌افکنی نباشند و از جنبه خیر عمومی و مصالح همگانی به اطلاع‌رسانی بپردازند.


وی اظهار داشت: سیاست‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک برای اجرای کنترل آلودگی هوا از جمله کنترل مکانیزه معاینه فنی نقش مؤثری در کنترل آلودگی هوا داشته است.




شایان ذکر است در تماس اخیر با محسن ناصری مجری کنسرسیوم پژوهشی دانشگاه‌های سطح یک کشور به‌منظور دریافت گزارش سیاهه انتشار شهر تهران ایشان به‌دلیل استفاده از اظهاراتش در نتیجه‌گیری این گزارش از مصاحبه با خبرنگار این خبرگزاری امتناع کرد.


انتهای خبر/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر