صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۳ - ۲۴ آبان ۱۳۹۸
آنا گزارش می‌دهد؛

مأموریت‌گرایی دانشگاه آزاد در طرح پایش موجب هم‌افزایی و هم‌گرایی در پژوهش شده است

پایش یک سامانه و ساختار شبکه‌ای است؛ مأموریت‌گرایی واحدهای دانشگاهی سراسر کشور در راستای هم‌افزایی و هم‌گرایی در پژوهش محسوب می‌شود.
کد خبر : 444156

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تغییرات رویکردی دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های اخیر، بسیاری از ساحت‌های این شبکه عظیم دانشگاهی را دچار تحول کرده است. شاید یکی از جلوه‌های بزرگ این تحولات، طرح پایش (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای) بود که بازخوردهای فراوانی را از سوی فعالان حوزه پژوهش به دنبال داشت. هفته نخست آذر ماه سال پیش اولین رونمایی از این طرح در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت. سخنان آن روز رئیس دانشگاه آزاد از پشتوانه غنی و قوی طرح پایش خبر می‌داد چراکه صنعتگران و متخصصان در حوزه‌های مختلف کاری برای تدوین نظام موضوعات پایش در کنار اساتید دانشگاهی به عنوان مشاور به دانشجویان و پژوهشگران بودند.


پایش با پنج هزار و ۳۶۹ عنوان موضوع تحقیقاتی در قالب 9 برنامه علمی کار خود را شروع و اکنون در آستانه یک سالگی  فعالیت خود را با ۱۳ برنامه علمی با بیش از ۱۰ هزار عنوان موضوع نیازمحور ادامه می‌دهد. به‌گفته مدیران پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌های علمی ذیل طرح پایش به ۴۰ برنامه افزایش پیدا می‌کند.


دانش‌آموختگی سالانه 90 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد


فارغ‌التحصیلی و خروجی سالانه قریب به 90 هزار دانش‌آموخته تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری، ظرفیت عظیمی در این شبکه گسترده دانشگاهی به‌وجود آورده که توانایی حل چالش‌های جامعه و صنعت ذیل طرح پایش را دارد. اساساً پایش به‌عنوان یک پلتفرم پویا و دینامیک طراحی شده و دائماً درحال به‌روزرسانی است. از این‌رو است که تعداد نظام موضوعات و برنامه‌های علمی نسبت به سال گذشته با یک شیب دو برابری افزایش پیدا کرده است.


پایش یک سامانه و ساختار شبکه‌ای است؛ مأموریت‌گرایی واحدهای دانشگاهی سراسر کشور در راستای هم‌افزایی و هم‌گرایی در پژوهش محسوب می‌شود. طبعاً یک واحد تولیدی همه مواد اولیه فرآیند خود را تولید نمی‌کند، بلکه قسمتی از مواد اولیه ذیل یک شبکه متمرکز تهیه و محصول نهایی را تولید می‌کند. چنین مدلی در طرح پایش نیز متصور است، به‌این شکل که دانشجویان تحصیلات تکمیلی همه واحدهای دانشگاهی کشور می‌توانند با توجه بر گرایش‌های تحصیلی در انتخاب موضوع رساله حتی از سایر واحدها و استان‌ها اقدام کنند.


پایش بستری را در دانشگاه آزاد فراهم کرده که هر محققی با توجه به ظرفیت‌ها، علایق و گرایش‌های علمی می‌تواند به‌صورت هدفمند در راستای حل چالش‌های کشور موضوع رساله خود را انتخاب کند. تمرکز دانشجویان تحصیلات تکمیلی و محققانی از سراسر کشور بر روی برنامه‌های علمی نه‌تنها موجب بسیج علمی و اراده همگانی برای حل معضلات کشور می‌شود بلکه فرصت مشارکت در این جریان عظیم در اختیار همه دانشجویان مستعد و خلاق کشور قرار می‌گیرد.


طرح پایش برای هم‌افزایی استادان و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های هیئت علمی واحدهای دانشگاهی سراسر کشور نیز بستر مناسبی است. ایجاد ارتباط مستمر استادان با تمامی واحدهای دانشگاهی تحت سامانه پایش و بهره‌گیری حداکثری از این ظرفیت بالفعل از سیاست‌های دیگر پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی ذیل طرح پایش است.


انتخاب استادان راهنما و مشاور از واحدهای سراسر کشور و همکاری‌ بین رشته‌ای بین استادان از جمله ویژگی‌های طرح پایش آزاد است که همه ظرفیت‌های بزرگترین شبکه دانشگاهی کشور را در اختیار حل چالش‌های دانشگاه، صنعت و جامعه قرار می‌دهد. دانشگاه آزاد اسلامی ساختاری اجتماعی از مردم و برای مردم است که در رویکرد جدید خود در راستای حل معضلات کشور قرار گرفته است.


انتهای پیام/4116/


انتهای پیام/

ارسال نظر