رسانههای داخلی باید قدرت بازدارندگی خود را در برابر رسانههای خارجی افزایش دهند/ راه مشروعیتزدایی از رسانههای دشمن، شهروندخبرنگار شدن مردم است
به گزارش خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اکبر نصراللهی در پانزدهمین سمپوزیوم بینالمللی روابط عمومی، راهبرد بازداندگی رسانهای ایران در جنگ رسانهای با غرب با اشاره به تاریخچه استراتژی بازدارندگی در يونان باستان و جنگهای صدر اسلام و در روابط دو ابرقدرت در دوره جنگ سرد گفت: راهبرد بازدارنده درحال حاضر نيز عنصر اساسي در استراتژي امنيت ملي کشورها بویژه آمريكا است .
وی گفت: استراتژی بازدارندگی، مبتنی بر روابط میان بازیگران متعدد و روش ویژهای از روابط است که در آن یک طرف سعی دارد با تامین و تقویت آمادگی و توانمندیهای لازم در خود ، طرف مقابل و متخاصم را به انصراف از تعرض و تجاوز و اقدام خصمانه منصرف یا تلاشهای او را خنثی و بیاثر کند.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران گفت: هدف از استراتژي بازدارندگي،كاهش يا ازبين بردن خطر حمله با افزايش هزينههاست تا مهاجم را به اين نتيجه برساند كه هزينههاي حمله بيش از منافع آن است.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه افزود: هرچند استراتژي بازدارندگي در حوزههای رسانهای نميتواند همانند حوزه های نظامی كارآيي داشته باشد، اما ظرفیت زيادي براي محافظت از منافع و امنيت ملي كشورها بهویژه در حوزه سایبری دارد
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانههای حرفهای، هدف اصلی راهبرد بازدارندگی را حفظ وضع موجود، توقف عملیات دشمن و انصراف از اقدامات خصمانه در حوزههای مشخص دانست و تصریح کرد: یکی از این حوزهها میتواند رسانه ها باشند.
به گفته دکتر نصراللهی استفاده از راهبرد بازدارندگی به دوره جنگ سرد و موضوعات نظامی محدود نیست و روابط میان بسیاری از کشورها که در عرصه روابط بینالملل، منافع متضاد یا متفاوت دارند و بسیاری از موضوعات از جمله رسانه ها به طور عام و روابط عمومیها به طور خاص را در بر میگیرد.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه افزود: رسانههای ایران هم می توانند و هم باید با ایجاد ظرفیت های جدید، استفاده حرفه ای و مسئولانه از ظرفیت های موجود و توانمندسازی و ارتقای سواد رسانه ای در حوزهها و سطوح مختلف ، قدرت بازدارندگی خود را در قبال بازیگران رسانه ای دیگر کشورها افزایش دهند و مانع هرگونه اقدام فرهنگی و سیاسی و نظامی دشمن میشود و یا آنها را بی اثر و کم اثر کنند.
نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری دو هدف مهم در حوزه رسانهها را جلوگیری از تعرض رسانه ای دشمنان و توسعه فعالیت های آنان و بی اثر و یا کماثر کردن برنامه ها و فعالیت های رسانه های دشمنان عنوان و تاکید کرد: برای رسیدن به این اهداف چاره ای جز استفاده از استراتژی بازدارندگی و اتخاذ راهبردهای فعال و فوق فعال نیست.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه پیش شرطها، تاکتیکها،ملاحظات و بایسته های تحقق راهبرد بازدارندگی روابط عمومیها را آگاه شدن از ابزار رسانهای جبهه معارض انقلاب اسلامي و جبهه انقلاب اسلامي، خدمات، ظرفیتها، تهدیدها و فرصتها و آگاه کردن از خدمات، ظرفیتها، تهدیدها و فرصتهای کشور، تعامل مستمر و آگاهانه روابط عمومی با رسانهها ،شروع قبل از دیگران و تامین سریع و صحیح و جامع نیازهای آنی و آتی خبری، آموزشی و سرگرمی مردم و نبود خلاء خبری، آموزشی و سرگرمی،هم افزایی و جریان سازی رسانه ای و تحلیل محوری،بالابردن سواد رسانه ای خود ،مردم و مسئولان و تسلط بر زبانهای بینالمللی و ایجاد و تقویت روابط بین المللی اعلام کرد .
نصراللهی در تبیین جایگاه روابط عمومی در زمینه قدرت بازدارندگی گفت ابزار اصلي آمريكا در جنگ نرم كه عليه جمهوري اسلامي ايران به راه انداخته، رسانه است و هدف های مهم آن، ايجاد نابساماني اقتصادي، شكل دادن به نارضـايتي در جامعه، ناكارآمد جلوه دادن دستگاه اداري و اجرايي دولت، تضعيف حاكميت ايران است .
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه منابع مهم قدرت نرم رسانههای ایرانی را دین، ملیت ایرانی ، فرهنگ و هويت ايراني و اسلامي، پیام انسانی و الهی ، رهبری دانست و افزود : جمهوري اسلامي با چنين پشتوانه قدرت نرمي می تواند با كاركرد ايجابي، توده مردم را بـراي پشتيباني اقناع و از ظرفیت شهروندخبرنگار استفاده کند و از طریق كاركرد سلبي از رسانههای دشمن مشروعيتزدايي کند .
نصراللهی اصحاب رسانه را به طور عام و روابط عمومیها را به طور خاص و ویژه ، از نقش آفرینان اصلی قدرت ملی و بازدارندگی کشور دانست و گفت: قدرت بازدارندگی حاصل نمیشود مگر اینکه رسانه ها و روابط عمومی تقویت شوند و جایگاه واقعی خودشان را پیدا کنند
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه ،روابط عمومیها را در خط مقدم و خاکریز اول جنگ رسانه ای هستند زیرا هم در اولویت هدف رسانههایی رقیب و دشمن هستند و هم اینکه مقابله و مواجهه با جنگ رسانه ای ، منشاء و خاستگاه تولید و انتشار پیام هستند.
وی گفت دشمن امید و اعتماد مردم را به نظام و كشور هدف قرار داده و تمام تلاش خود را در ناكارآمد جلوه دادن نظام و كشور و سلب اين اعتماد انجام ميدهد بنابراین روابط عمومی بايد با اطلاعرساني شفاف ، درست و به موقع از خدمات نظام در کنار انعکاس مشکلات قابل حل مردم را آگاه و مشارکت آنان جلب و تلاش دشمنان خنثی کنند و هم اینکه امید و اعتماد را به آنها برگردند .
نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری ،نقش روابط عمومي در جنگ رسانهاي كنوني براي تقویت امید و بازگرداندن اعتماد به مردم و جامعه را بسيار مهم و محوري دانست و گفت متاسفانه رسانهها خصوصاً روابط عمومی ها به موازات پیشرفت در حوزه های نظامی و دفاعی به حدی پیشرفت نکردهاند که بازدارنده باشند و نتوانستهاند توانمندیهای سخت افزاری نیروهای مسلح را به قدرت نرم کشور بیفزاید.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه تصریح کرد تحقیقات و تجربیات نشان میدهد با وجود زحمات رسانهها قدرت بازدارندگی رسانههای ایران از جمله روابط عمومیها کم است، منابع رسانهای مردم از روابط عمومیها و رسانههای رسمی به سمت منابع غیر رسمی و غیرموثق در حال تغییر است، رویکردشان سنتی و راهبردشان واکنشی است و اقدامات روابط عمومیها در موضوعات راهبردی و مورد توجه افکار عمومی دنیا یا دیده نمی شود و تاخیری است.
انتهای پیام/4076/
انتهای پیام/