صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۷ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸
در پایان‌نامه دانشجوی مدیریت دولتی دانشگاه آزاد مطرح شد؛

بررسی تأثیرگذاری ساختار سازمانی بر خلاقیت

دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی تربت‌حیدریه به بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر خلاقیت پرداخت.
کد خبر : 430732

به گزارش خبرنگار حوزه پایان‌نامه گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جلسه دفاع سید جمال یوسف‌زاده دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی بودجه و مالیه عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه در خصوص تأثیر ساختار سازمان بر خلاقیت با موضوع «تأثیر ساختار سازمانی بر خلاقیت با نقش میانی خودکار آمدی» با حضور سید محمد تفرشی استاد راهنما و داوری علی حسین‌زاده و مهدی خوبیان برگزار شد. در این جلسه یوسف‌زاده، پایان‌نامه خود را ارائه داد و به معرفی بخش‌ها و سرفصل‌های این پایان‌نامه پرداخت.


این پایان‌نامه در چهارفصل (کلیات تحقیق، مبانی نظری و پیشینه تحقیق، روش تحقیق، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها) نگاشته شده است. در فصل اول اهمیت و ضرورت مسئله و فرضیه‌های پژوهش بیان‌شده فصل دوم ادبیات موضوع و مهم‌ترین نظریه‌های مطرح‌شده و جدی در این زمینه بیان و بررسی شد و در فصل چهارم فرضیه تحقیق بر اساس روابط فرض‌شده مورد آزمون قرار گرفتند و به این منظور آزمون فرضیه‌ها از پرسشنامه‌ها که شامل ۷۵ سؤال بود استفاده شد. نتایج حاصل از بخش اول سؤالات عمومی که مرتبط با ویژگی‌های جمعیت‌شناختی پاسخ‌دهندگان است نشان می‌دهد که ۷۶ درصد از پاسخ‌دهندگان مرد و ۲۴ درصد زن هستند.


سید جمال یوسف‌زاده دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌حیدریه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در خصوص هدف از انتخاب این موضوع برای پایان‌نامه خود اظهار کرد: ارتقای سطح خدمات به‌واسطه ایجاد فضایی برای به‌کارگیری خلاقیت و نوآوری کارمندان در جهت تکریم ارباب‌رجوع و حل مسائل و چالش‌ها ازجمله اهدافم برای انجام تحقیق در خصوص تأثیر ساختار سازمانی بر خلاقیت با نقش میانی خودکار آمدی است.


چکیده پایان نامه


خلاقیت کارکنان، به‌عنوان یک عنصر حیاتی و تأثیرگذار برای بهبود عملکرد و بقای سازمان مطرح است. ازاین‌رو محققان بسیاری به بررسی عوامل پرداخته‌اند که بر خلاقیت کارکنان تأثیرگذار است. از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به عامل ساختار سازمانی شرکت این پژوهش باهدف بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر خلاقیت با نقش میانجی خودکارآمدی پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی با توجه به روش گردآوری داده‌ها توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان فرمانداری شهرستان تربت‌حیدریه برابر با ۱۹۰ نفر تشکیل داده‌اند. نمونه آماری پژوهش بر مبنای فرمول کوکران ۱۴۰ نفر تعیین شد که شرکت‌کنندگان با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای ساده انتخاب شدند.



ابزار جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش عبارت‌اند از پرسشنامه استاندارد پرسشنامه ساختار سازمانی رابینز خلاقیت کارکنان تورنس و خودکارآمدی وارد است ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه‌های مذکور به ترتیب برابر با ۸۶/۰، ۷۹/۰ و ۸۲/۰ به دست آمد لذا پایانی پرسشنامه‌ها تأییدشده است روایی محتوایی پرسشنامه‌ها به تأیید استاد راهنما و خبرگان رسید. داده‌ها به‌وسیله نرم‌افزار Spss و Smart pls با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد ساختار سازمانی بر خلاقیت و خودکارآمدی تأثیر مثبت و معناداری دارد همچنین خودکارآمدی بر خلاقیت تأثیر مثبت و معناداری در نتایج پرده آخر پژوهش نیز نشان داد خودکارآمدی تأثیر کانون ساختار سازمانی بر خلاقیت کارکنان را میان دیگری جزئی می‌کند.


چیستی خلاقیت


تحقیق در مورد خلاقیت بیش از یک قرن پیش توسط دانشمندان علوم اجتماعی شروع شد ولی انگیزه اساسی برای پژوهش بیشتر در سال ۱۹۵۰ میلادی توسط گیلفورد ایجاد شد خلاقیت را با تفکر واگرا دست یافتن به رهیافت‌های جدید برای حل مسائل در مقابل تفکر همگرا دست یافتن به پاسخ صحیح مترادف می‌دانست از این‌رو ایده خلاق شامل دو ویژگی اصلی نو و جدید بودن این ایده و مفید بودن ایده کارآمدی می‌شود.


 ویژگی‌های خلاقیت


خلاقیت فرآیندی تکراری و روانی است. محصول خلاقیت می‌تواند به شکل یک اثر دیده راه‌حل یا هر چیز دیگری ظهور کند. محصول خلاقیت پدیده‌ای نو و جدید از محصول خلاقیت علاوه بر جدی بودن دارای ارزش نیز هست. خلاقیت توانایی عمومی و در همه افراد کم‌وبیش وجود دارد خلاقه قابل پرورش از با محیط اجتماعی ارتباط مستقیم دارد.


تکنیک‌های ایجاد خلاقیت


یکی از صاحب‌نظران مهم‌ترین فعالیت و راه رؤیایی با تحولات عظیم از زندگی آینده را برای پذیرش تغییر، آموزش می‌داند. آموزش مؤثر و پرمایه به افراد کمک می‌کند تا آن‌ها بتوانند به رشد توانایی کافی برای در شغل خود دست یابند و با کارایی بیشتری کار کنند.


خودکار آمدی


یکی از مسائل مهم موردتوجه بشر خودکارآمدی است زیرا قضاوت افراد در مورد توانایی‌هایشان برای سازمان‌دهی اجرای یک سلسله کارها جهت رسیدن به انواع تعیین‌شده عملکرد می‌دانند و بدیهی است که تفکر احساسات و رفتار انسان در موقعیت‌هایی که به توانایی‌های خود اطمینان دارد، متفاوت است رفتاری در موقعیت‌هایی است که به احساس عدم توانایی یا فقدان صلاحیت می‌کند.


انواع خودکارآمدی


خودکارآمدی دارای محیط‌های مختلفی ازجمله خودکارآمدی اجتماعی به معنای ادراک فرد از توانمندی خود در رسیدن به معیارهای اجتماعی و ارتباطات اجتماعی است، خودکارآمدی تحصیلی به معنای ادراک فرد از توانمندی خود در یادگیری حل مسائل تحصیلی و دستیابی به موفقیت‌های تحصیلی است، خودکارآمدی هیجانی به معنای ادراک فرد از توانمندی خود در کنترل و مدیریت هیجان‌ها و افکار منفی است و خودکارآمدی جسمانی به معنای ادراک فرد از توانمندی‌های جسمی اطمینان در انجام فعالیت‌ها و مهارت‌های فیزیکی و اطمینان از تأثیرگذاری جسمانی بر افراد دیگر است.


هدف از این تحقیق تعیین تأثیرگذاری بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر خلاقیت با نقش میانجی خودکارآمدی کارکنان فرمانداری شهرستان تربت حیدریه است. این تحقیق به دنبال آن بود تا علاوه بر بررسی روابط همبستگی بین متغیرهای ساختار سازمانی خلاقیت و خودکارآمدی و تأثیرگذاری ساختار سازمانی بر خلاقیت بدون نقش میانجی خودکارآمدی با نقش میانجی خودکارآمدی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دارد.


انتهای پیام/4084/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر