صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۷ - ۰۸ مهر ۱۳۹۸
آنا بررسی می‌کند؛

طرح جدید ترافیک با چه هدفی اجرا شد؟/ پلیس راهور: شهرداری با اجرای این طرح بر آلودگی هوای تهران افزود

به‌نظر می‌رسد عدم تحقق مدیریت یکپارچه شهری باعث شده تا طرح ترافیک از زمان پیشنهاد تا اجرای آن نه تنها مشکل آلودگی هوا و ترافیک را حل نکند، بلکه نارضایتی شهروندان را نیز به همراه داشته باشد.
کد خبر : 418301

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- میثم خاکپور؛ طرح کاهش آلودگی هوا در حالی جایگزین طرح زوج و فرد شد که صحبت‌های زیادی از سوی مسئولان ذی‌ربط در خصوص کارآمدی و ناکارآمدی آن مطرح شد.


معرفی این طرح از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ابتدا این شائبه را در اذهان عمومی ایجاد کرد که هدف از این طرح درآمدزایی است؛ ولی پاسخ معاونت حمل و نقل و ترافیک این بود که با اعمال محدودیت تردد ۲۰ روزه رایگان و پرداخت عوارض تردد پس از آن میزان ورود به محدوده طرح کاهش یافته و در نتیجه درآمدهای شهرداری هم از این محل کاهش یافته است.


اما انتقادها به این طرح به موضوع درآمد ختم نشد و کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران علی‌رغم اذعان معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران که عنوان کرده بود در آغاز اجرای طرح کاهش ورودی خودروها به محدوده کاهش محسوس یافته، اهداف اصلی این طرح را زیر سؤال برد.


حل مشکل آلودگی هوای تهران را نیازمند بسته‌ای از سیاست‌ها است


محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا حل مشکل آلودگی هوای تهران را نیازمند بسته‌ای از سیاست‌ها عنوان کرد و اجرای این طرح را ناکارآمد دانست.


وی اذعان کرد: تهران ۷۸۰ کیلومترمربع وسعت دارد که در گذشته محدوده‌ای ۳۲ کیلومتری جزء حلقه اول بوده و امروز ۸۰ کیلومتر هم به حلقه دوم آن اضافه شده که روی‌هم حدود ۱۲۰ کیلومتر از ۷۸۰ کیلومتر وسعت شهر تهران در قالب طرح کاهش آلودگی هوا قرار می‌گیرد ولی با اجرای طرحی در یک نقطه نمی‌توان مشکل آلودگی را حل کرد.


رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران افزود: حل مشکل آلودگی هوا نیازمند بسته‌ای از سیاست‌ها است و آن دسته از اقداماتی که شهرداری تهران در راستای کاهش ترافیک و آلودگی هوا می‌تواند انجام دهد شامل توسعه مترو، اتوبوس، اجرای طرح ترافیک، معاینه فنی که اگر به‌صورت هم‌زمان به کار گرفته شود می‌تواند نقش مؤثری در کاهش آلودگی هوا داشته باشد و اصرار صرف مدیریت شهری تنها بر طرح ترافیک چندان نمی‌تواند اثربخش باشد. (بیشتر بخوانید)


واکنش‌ها به ناکارآمدی طرح کاهش پس از شائبه درآمدزایی شهرداری و انتقاد شورای شهر مبنی بر عدم کارآمدی آن در کاهش آلودگی هوا این‌بار به پلیس راهنمایی و رانندگی رسید و در اظهارنظر تازه‌ای که از سوی سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا مطرح شد، این موضوع بیان شد که پلیس راهور بررسی‌های خود را در این خصوص انجام داده و مشخص شد که این طرح تأثیری در دو هدف اصلی خود یعنی کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک نداشته و علاوه بر آن مشکلاتی را هم برای مردم ایجاد کرد.


هدف شهرداری تهران از پیاده سازی این طرح را درآمدزایی است


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به غیر از ناکارآمدی طرح، بار دیگر هدف شهرداری تهران از پیاده‌سازی این طرح را درآمدزایی عنوان و بیان کرد که در این طرح در طول هفته مردم یک و نیم روز می‌توانند وارد محدوده شوند و برای بقیه روزها نیز اگر پول بدهند هیچ محدودیتی برایشان وجود نخواهد داشت و این یعنی مدیریتی در این خصوص وجود ندارد و بیشتر بحث درآمد مطرح است ولی ما خواستار این هستیم که اگر فردی بیش از حد مجاز وارد محدوده شد باید جریمه شود.


با وجودی که معاونت حمل و نقل و ترافیک در پاسخ به این اظهارات پلیس عنوان کرد که تردد خودروها در کل تابستان در طرح زوج و فرد ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تردد در روز مخالف پلاک ثبت شده ولی این میزان در سه ماهه امسال به 2 میلیون رسیده است ولی حجت نظری، عضو شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته در تذکری بار دیگر این طرح را ناکارآمد دانست.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد که شرایط آلودگی هوای تهران در تابستان امسال در وضعیتی بدتر از مدت مشابه در تابستان سال گذشته بوده است و نکته قابل توجه این‌که همواره نگرانی‌های ما بابت آلودگی هوا در نیمه دوم سال است؛ آیا طرحی که اجرایش در تابستان مؤثر نبوده، آیا می‌تواند اثربخشی لازم را برای کاهش آلودگی پایتخت داشته باشد؟


نظری اذعان کرد: در ۶ روز اول پاییز سال ۹۷ که طرح زوج و فرد اجرا می‌شد، هوای تهران سالم بوده است اما در مدت مشابه، چهار روز هوا سالم و ۲ روز دیگر ناسالم برای گروه‌های حساس بوده و متأسفانه گزارش‌ها و مستندات موجود نیز نشان می‌دهد طرح ترافیک جدید تهران به هیچ یک از دو هدف اصلی خود در کاهش ترافیک و آلودگی هوا نرسیده و علاوه بر آن موجبات نارضایتی گروهی از شهروندان را نیز فراهم کرده است. (بیشتر بخوانید)


براساس شواهد ظاهری طرح کاهش تأثیرات خود را داشته است


نکته قابل توجه دیگر مربوط به متولی ارزیابی میزان آلودگی هوا یعنی سازمان محیط زیست است که این طرح را مؤثر دانسته است. 


محمدمهدی میرزایی قمی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با اثربخشی طرح کاهش اظهار کرد: این موضوع در استانداری تهران مطرح شد و مقرر شده تا شهرداری تهران مطالعات دقیق‌تر و مستندتری را ارسال کند و براساس آن ببینیم این طرح روی کاهش آلودگی هوا تأثیر داشته یا خیر.


وی با بیان این‌که به‌نظر می‌رسد براساس شواهد ظاهری این طرح تأثیرات خودش را داشته است، گفت: با وجود این ارزیابی این طرح نیازمند بررسی اعداد و ارقام و مطالعات و اسناد فنی است تا این موضوع به شکل دقیق‌تری تحلیل شود.


رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با کیفیت مطالعات و ارزیابی‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان مستقلاً کار جداگانه‌ای انجام نداده است و ابزار سنجش و اندازه‌گیری و دوربین و همه آمار و اطلاعات در اختیار شهرداری است و ارزیابی ما براساس اطلاعات و گزارشی است که از سوی شهرداری ارائه می‌شود.


با وجود اظهارنظر نهادهای مختلف درباره نتایج اجرای طرح جدید ترافیک، بررسی وضعیت کارآمدی طرح جایگزین طرح زوج و فرد از چند منظر قابل تأمل است: 


- بنا بر اذعان محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک، شورای شهر در شورای ترافیک که موضوعات مدیریت شهری همچون طرح ترافیک در آن مطرح می‌شود هیچ نقشی ندارد و این موضوع باعث می‌شود برخی از آقایان در شهرداری تهران از این اشکال استفاده کرده و مصوباتشان را در آنجا مطرح کنند، درحالی‌که مصوبات پیش از آن باید مجوز شورا را اخذ کرده باشند.


-پلیس راهور، که خود عضوی از شورای ترافیک شهر تهران بوده و دارای حق رأی است طرح ترافیک را تأیید کرده ولی امروز پس از سه ماه و اندی کل طرح را زیر سؤال می‌برد، مگر پلیس پیش از تأیید چنین طرح مهمی بررسی‌ها و احتمالات آن را در نظر نمی‌گیرد که پس از اجرای چند ماهه طرح کاهش را در رسیدن به اهدافش ناکام دانسته و شهرداری را متهم به درآمدزایی از طریق طرح ترافیک می‌داند؟


-چرا سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان متولی ارزیابی الزامات زیست‌محیطی طرح ترافیک ابزار لازم برای سنجش آلودگی هوا را در اختیار ندارد و اعلام نظرش وابسته به اطلاعاتی است که شهرداری تهران به‌عنوان مجری در اختیارش قرار می‌دهد و این موضوع باعث شک و شبهه نسبت به اعتبار اطلاعات می‌شود؟


انتهای پیام/4105/4110/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر