صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۵ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
یک کارشناس رسانه و فضای مجازی:

بازی کلش‌آف‌کلنز 133 میلیارد تومان ارز از کشور خارج کرد/ عنوان «فضای مجازی» اشتباه بزرگ رسانه‌هاست/ متأسفانه آپارات کودک هیچ فیلمی را سانسور نمی‌کند

کارشناس رسانه و فضای مجازی گفت: بازی کلش‌آف‌کلنز تنها در سال 95 بیش از 133 میلیارد تومان ارز از کشور خارج کرد و به‌همین دلیل ما برای مقابله با خروج ارز بازی «خروس جنگی» را تولید کردیم.
کد خبر : 416513

به گزارش خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مصطفی ضابط کارشناس رسانه و فضای مجازی در نخستین دوره تخصصی تربیت راهنمایان سواد مجازی استان البرز با بیان اینکه بازی‌های دیجیتال شامل بازی‌های رایانه‌ای، کنسولی و گوشی تلفن های همراه است، به طور تخصصی درباره فضای حاکم بر بازی های محبوب کشور گفت: در بازی «مورتال کمبت» به لحاظ کاربری و فیزیکی دو نفر مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و باید تلاش کنند نفر مقابل را بکشند. این بازی فوق‌العاده خشن است زیرا خون و خونریزی وجود دارد؛ خون با خونریزی تفاوت دارد یعنی اینکه در یک بازی خون باشد، یک معیار آسیب رسان است و اگر خون فرد آن فانتزی باشد (غیر قرمز) یک معیار آسیب رسان است و اگر خون و خونریزی را نمایش دهد به تمام معنا و مفهوم خشونت را منتقل می‌کند.
وی افزود: رده‌بندی سنی این بازی‌ها در دنیا +18 و در برخی کشورها همچون ایران ممنوع شده است. این بازی از دو منظر آسیب رسان است؛ نخست خشونت و دوم برهنگی. در بازی تمام هدف این است که شما با روش‌های مختلف همدیگر را بکشید و بعد از کشتن، قاتل در لحظه آخر در حالتی از گیجی است که شما (به عنوان کاربر) می‌توانید به هر روشی که تمایل دارید، وی را بکشید. جالب اینجاست که همه بچه‌ها تلاش خود را به کار می بندند و رمز های آن را حفظ می کنند تا در لحظه آخر به شیوه بسیار خاص طرف مقابل را بکشند.
ضابط با بیان اینکه بازی های جی تی ای، مورتال کمبت، فیفا، پی اس و کال آف دیوتی پنج بازی محبوب و پرفروش ایران است، تصریح کرد: جی تی ای مدل بازی آزاد است؛ به این معنا که در یک دنیای آزاد رها می شوید. در بازی کال آف دیوتی شما یک مسیر خاص را می پیماید، افراد را می کشید و داستان بازی تمام می شود و نمی توانید آزادانه در محیط گردش کنید؛ ولی در جی تی ای بازی open world (دنیای آزاد) است و شما را در یک دنیای آزاد رها می کند، یکسری آزادی‌ها در اختیارتان می‌گذارد و شما با این آزادی ها می توانید هر کاری انجام دهید.
این کارشناس سواد رسانه و فضای مجازی گفت: بازی های رایانه ای در هر کشوری که منتشر می‌شود اجازه تبلیغات ندارد مگر اینکه مجوز را از یک سازمانی که نظام رده بندی سنی را پیاده سازی می کند، بگیرد. پس از انتشار نسخه بازی، رده بندی سنی مشخص و مصادیق آسیب رسان نیز قید می شود ولی بازی جی تی ای همچنان رده بندی نشده و به همین دلیل در تبلیغات اول بازی ذکر شده که ممکن است بازی دارای صحنه های آسیب زننده به بچه ها باشد، ولی متأسفانه ما در ایران بدون آگاهی این بازی را در اختیار فرزندان قرار می دهیم و هیچ رده بندی سنی رعایت نمی شود.
مصطفی ضابط تأکید کرد: در جی تی ای سه شخصیت وجود دارد که یکی از شخصیت‌های آن فوق العاده کثیف است و هر کاری که فکرش را بکنید و نکنید از وی سر می‌زند؛ به عنوان نمونه در یکی از صحنه ها در خانه خود رو به دیوار ادرار می کند و هیچ خط قرمز اخلاقی رعایت نمی شود. در سکانسی دیگر همین فرد در خانه روی کاناپه نشسته و مشغول تماشای تلویزیون است و هم زمان با یک خانم رابطه جنسی برقرار می کند، ولی یک لحظه تلویزیون حواسش را پرت می کند و رابطه را نیمه تمام می گذارد. این خانم همسر نوچه صاحبخانه است و وقتی نوچه معترض می شود که چرا همسرم را مورد تجاوز قرار دادی، وی را در خیابان به قدری کتک می زند تا می میرد. آن گاه به شما مأموریت می‌دهد تا ۴۰ نفر از خانواده نوچه را بکشید تا نسلش منقرض شود.
وی افزود: در این بازی یک صحنه معروف وجود دارد که صحنه شکنجه است و کاراکتر برق باطری ماشین را بر می‌دارد و به آدمی که قصد دارد شکنجه کند، وصل می کند. کسانی که کنسول پلی استیشن ۴ و ایکس باکس دارند و با دسته بازی می‌کنند وقتی دسته در دستان شماست و فرد را شکنجه می کنید، گویی ضربان قلب فرد در دستان شما می تپد و شما باید آن را کنترل کنید تا آرام نشود و فرد نمیرد. متأسفانه این قسمت یکی از لذت بخش ترین صحنه های بازی برای بچه هاست؛ زیرا قلب فرد در دست شماست و شما باید مراقب باشید تا این فرد در حالی که شکسته می شود نمیرد.
وی در ادامه درباره دیگر ابعاد آسیب‌رسان بازی گفت: هر یک از شخصیت های بازی هرگاه شما با آن کاراکتر بازی نمی کنید، زندگی شخصی خود را ادامه می دهند و شما هر گاه سراغشان می روید معمولاً در حال شرب خمر و مست هستند و معلوم نیست آخرین بار در حال چه کاری بودند و در بیشتر اوقات که مراجعه می کنید، برهنه و مست هستند و شما با توجه به برخورد فرد با در و دیوار، مستی را حس می کنید که متأسفانه بچه ها این گونه صحنه ها را دوست دارند.
ضابط گفت: یکی از غیر اخلاقی ترین بخش های بازی جی تی ای آنجاست که شما باید شب ها در خیابان ها بگردید و یکسری خانم های خاص را بیابید که تیپ و قیافه مشخصی دارند و کارشان نیز مشخص است. شما با آنها صحبت می کنید و اگر صحبت هایتان را قبول کرد سوار می شود. شما باید ماشین را در منطقه خلوتی از شهر و در میان کوچه پس کوچه ها که دید ندارد ببرید و آنجا آن خانم به شما ارائه خدمات می کند.
این کارشناس سواد رسانه با بیان اینکه در این بازی همجنسگرایی و نشان دادن دوجنسه ها به وضوح وجود دارد، تأکید کرد: از بخش های غیر اخلاقی دیگر که متأسفانه بچه ها با آن با وجود داشتن رمز عبور آشنایی دارند، محلی است که با پاشنه کفش مشخص شده و محل تردد خانم هایی است که برهنه می رقصند. شما می‌توانید نگاه کنید و اگر انتخاب کردید وارد اتاقی می‌شوید که در آنجا خانم به صورت اختصاصی مقابل شما می رقصد. نکته ای که وجود دارد این است که شما در هنگام رقص نمی توانید به وی دست بزنید و اگر دست بزنید نیروی حفاظتی شما را اخراج می کند. این موضوع باعث می‌شود حسرت زده شوید و روند بازی شما را به سمتی می برد که پول به دست بیاورید و کل بار بازی را می‌خرید؛ خانم متعلق به شما می شود حال در داخل بازی همان خانم بازی دیگری اجرا می کند که اگر شما بتوانید وی را تحریک کنید، نیاز جنسی وی تحریک می شود و شما را تا خانه و اتاق خوابتان همراهی می‌کند!
ضابط درباره بازی مورتال کمبت گفت: شخصیت بروسلی همانند شخصیت وی در فیلم های واقعی است و نمی تواند خشم خود را کنترل کند و کل داستان فیلم ها بر همین متد است.
وی تأکید کرد: فیلم مستندی که از گیمرهای ایرانی تهیه کردیم و از گیمرها پرسیدیم محدودیت های سنی که در بازی قید شده برای چیست? همه آنها می گفتند «۱۸ سال به بالا که اصلاً مهم نیست» و متأسفانه آنها نمی فهمند که منظور از 18 سال به بالا سطح سختی بازی نیست، بلکه سطح آسیب رسان بودن بازی برای افراد است. مطمئن باشید اگر شرکت سازنده نمی‌توانست آن را حتی + 16 می کرد، زیرا فروش آن قطعاً بیشتر می شود، ولی نهادهای نظارتی نمی گذارند از بستر متعارف خود خارج شود.
ضابط گفت: از نظر علمی اثبات شده است کسانی که بازی رایانه‌ای انجام می‌دهند، ذهن دوپامین ترشح می کند و به فرد حس لذت دست می دهد. در واقع باید گفت که اعتیاد به بازی های رایانه‌ای از اعتیاد به مواد مخدر خطرناک است؛ زیرا کسی که درگیر اعتیاد رایانه ای است، نمی پذیرد ولی به لحاظ علمی ثابت شده که میزان دوپامینی که در مغز ترشح می شود و میزان وابستگی‌ای که ایجاد می کند با مواد مخدری همچون هروئین برابری دارد. هر دو وابستگی ایجاد می کنند، ولی بازی های رایانه ای به مراتب اعتیاد آور تر است.
مصطفی ضابط در ادامه گفت: بازی کلش‌آف‌کلنز سال ۱۳۹۵، ۱۳۳ میلیارد تومان ارز از کشور خارج کرد و ما برای مقابله با خروج ارز بازی «خروس جنگی» را تولید کردیم و برای آن پرداخت درون برنامه ای قرار دادیم که در همان سال این بازی یک میلیارد تومان پرداخت درون برنامه ای داشت.
وی افزود: قالب رسانه ای بازی فراتر از همه قالب هاست جدایی از اینکه میزان تأثیرگذاری همه قالب‌ها را دارد، یک ارزش افزوده نیز دارد و حتی از بازی های آنلاین و شبکه های اجتماعی نیز جذاب تر است. در بازی کلش آف کلنز یک شبکه اجتماعی وجود دارد و فرد با دنیای مربوط به خود می تواند ارتباط برقرار کند؛ سطح آسیب رسانه بازی آنجاست که در همان بازی که یک فرد 40 ساله حضور دارد، بچه 10 و 12 ساله نیز بازی می کند و تحت تأثیر پیام های مستهجن افراد بزرگسال قرار می گیرد.
ضابط در ادامه به یک اشتباه بزرگ در فضای رسانه‌ای پرداخت و گفت: کلمه فضای مجازی اشتباه و در واقع فضای مجازی یک فضای حقیقی است، با این تفاوت که ارتباط ما در بستر مجازی شکل می گیرد. شما اگر در فضای مجازی به یک نفر فحاشی کنید، واقعاً به یک نفر برمی خورد، بنابراین فضا حقیقی است. امروز بچه هایی که آنلاین بازی می کنند مدام در یک هویت مجازی که به آن بسط و گسترش داده و وابسته آن شده است، قرار دارند که نمونه واقعی یک معتاد درگیر فضای مجازی است.
ضابط با بیان اینکه قدرت انتقال پیام بازی از سایر رسانه ها بیشتر است، به معضل نوپدیدی به نام «آپارات کودک» پرداخت و گفت: متأسفانه با وجود برنامه ای همچون آپارات کودک دیگر هیچ فیلمی سانسور نمی شود. این برنامه نه تنها کاملا علیه سواد رسانه ای است، بلکه هیچ سانسوری در خود ندارد. به عنوان نمونه، انیمیشن ریو که در کارناوال برزیل اتفاق می‌افتد، کاراکتری به نام صاحب ریو دارد که یک خانم است و به صورت برهنه وارد کارناوال می شود، کارناوالی که همه برهنه هستند و صدا و سیما تنها ۴۰ دقیقه آن را توانست پخش کند، ولی آپارات کودک همه آن را بارگذاری کرده است، ولی برای اینکه بعدها مشکلی پیش نیاید بخش‌هایی که سانسور است دوبله نمی کند، ولی تمام تصاویر نامناسب در کارتون ممکن است وجود داشته باشد و نگران کننده است در آپارات کودک قابلیت نمایش دارد.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

برچسب ها: فضای مجازی
ارسال نظر