صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۷ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
مسیر انحراف دانشگاه از حضور فرنگی‌ها تا جولان تفکر غربی؛

پای 2030 بر شاهرگ آموزش/ آیا دانشگاه شهید بهشتی آزمایشگاه سند «استعمار آموزشی» خواهد بود؟

«سعدالله نصیری قیداری» درحالی سرپرست دانشگاه شهید بهشتی شده است که مجری سند 2030 بوده و مدعی است دولت پیش از حضور وی در یونسکو پذیرفته بود آن سند را اجرا کند!
کد خبر : 415748

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دولت در شرایط حساس کنونی کشور قصد پرهیز از حاشیه‌ها را نداشته و به جای توجه به منویات رهبر معظم انقلاب، دلسوزان و نخبگان جامعه به دنبال حاشیه‌سازی، لجاجت و سیاسی‌بازی حتی در امور علمی کشور است.


روز 11 شهریور 1398 بود که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سعدالله نصیری قیداری را به‌عنوان سرپرست دانشگاه شهید بهشتی منصوب و با استعفای سیدحسن صدوق رئیس سابق این دانشگاه موافقت کرد. البته شاید یکی از دلایل استعفای صدوق به خاطر حواشی ارتباط مشکوک وی با سفارت فرانسه بود که برای او گران تمام شد!



بیشتر بخوانید:


پرونده «بازرسی بازرسان آژانس انرژی اتمی» و «ارتباط مشكوک با فرانسه» در کارنامه صدوق ماندگار شد/ استعفای پرابهام رئیس دانشگاه شهید بهشتی و يک انتصاب سياسى ديگر



انتصاب نصیری قیداری از سوی وزیر علوم، موجب تعجب دانشگاهیان شهید بهشتی شد که چرا یک فعال سیاسی به عنوان ریاست دانشگاه انتخاب شده است و حتی جمعی از اساتید این دانشگاه در اعتراض به این انتصاب بیانیه دادند.


نصیری قیداری کیست؟


نصیری قیداری 60 ساله استاد تمام پایه 29 رشته فیزیک درحالی سرپرست دانشگاه شهید بهشتی شده که پیشتر از تاریخ 94/3/5 تا 97/2/4 دبیرکل کمیته ملی یونسکو در ایران، از 92/6/10 تا 94/5/5 معاون حقوقی و پارلمانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و از سال 86 تا 90 نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بوده و یکی از اعضای حزب اعتماد ملی است.


وی که یکی از اساتید دانشگاه زنجان بود، در سال 1393 از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به او گفته شد که برای ادامه خدمت به دانشگاه شهید بهشتی برود. اما به‌عنوان چهره علمی حضور فعالی در این دانشگاه ندارد و او را بیشتر یک شخصیت سیاسی می‌شناسند تا یک چهره علمی و استاد فیزیک!



یونسکو، برنامه‌ای را تحت عنوان «برنامه آموزش ۲۰۳۰» تصویب کرد و نصیری قیداری به عنوان نماینده یونسکو در ایران به دنبال اجرای کامل آن بود. تقریباً یک سالی از اجرای سند 2030 در آموزش و پرورش می‌گذشت که رهبر معظم انقلاب نسبت به آن هشدار دادند و از اجرای این سند در جمهوری اسلامی گلایه کردند.



یونسکو، «برنامه آموزش ۲۰۳۰» را چند سال پیش تصویب کرد و شواهد حاکی از آن است که نصیری قیداری به عنوان نماینده یونسکو در ایران به دنبال اجرای کامل آن بود. وی مدتی این برنامه را با چراغ خاموش اجرا کرد اما سال 1396  رهبر معظم انقلاب نسبت به آن هشدار دادند و از اجرای این سند در جمهوری اسلامی گلایه کردند.


بیانات امام خامنه‌ای درباره سند 2030


رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از معلمان در 17 اردیبهشت 1396 فرمودند: «این سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو و این حرف‌ها، این‌ها چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند شانه‌اش را زیر بار اینها بدهد و تسلیم این‌ها بشود. به چه مناسبت یک مجموعه‌ی به‌اصطلاح بین‌المللی‌ای -که قطعاً تحت نفوذ قدرت‌های بزرگ دنیا است- این حق را داشته باشد که برای کشورهای مختلف، برای ملت‌های گوناگون، با تمدن‌های مختلف، با سوابق تاریخی و فرهنگی گوناگون، تکلیف معین کند که شما باید این‌جوری عمل کنید؟ اصل کار، غلط است. اگر چنانچه با اصل کار شما نمی‌توانید مخالفت بکنید، حداقلش این است که بایستید بگویید جمهوری اسلامی خودش مشی دارد، خطّ‌و‌ربط دارد، ما سندهای بالادستی داریم، ما می‌دانیم باید در زمینه‌های آموزش، پرورش، اخلاق، سبک زندگی چه‌کار کنیم؛ احتیاج به این سند وجود ندارد. اینکه ما برویم سند را امضا کنیم و بعد هم بیاییم شروع کنیم بی‌سروصدا اجرایی کردن، نخیر، این اصلاً مطلقاً مجاز نیست؛ ما اعلام هم کرده‌ایم به دستگاه‌های مسئول. بنده از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گله‌مند هستم؛ آن‌ها باید مراقبت می‌کردند، نباید اجازه می‌دادند این ‌کار تا اینجا پیش بیاید که ناچار بشویم ما جلوی آن را بگیریم و ما وارد قضیه بشویم. اینجا جمهوری اسلامی است؛ اینجا، مبنا اسلام است، مبنا قرآن است؛ اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوبِ ویرانگرِ فاسدِ غربی بتواند در اینجا این‌جور اِعمال نفوذ کند. البته متأسفانه اِعمال نفوذ دارند می‌کنند و از طرق مختلف وارد می‌شوند اما [اینکه] این‌جور به‌طور رسمی سند به ما بدهند که تا پانزده سال دیگر باید شما این‌جوری بکنید، این‌جوری بکنید، ما هم بگوییم بله، معنی ندارد این کار».



همچنین ایشان در دیدار جمعی از دانشجویان در 17 خرداد 1396 فرمودند: «مسئله‌ی استقلال هم که من گفتم، خیلی مهم است. حالا همین مسئله‌ی ۲۰۳۰ -این قضیّه‌ی سند ۲۰۳۰- از همین قبیل است؛ این مسئله‌ی استقلال است. حالا بعضی‌ها می‌آیند می‌گویند آقا، مثلاً فرض کنیم ما تحفّظ داده‌ایم یا گفته‌ایم فلان‌چیزش را قبول نداریم؛ نه، بحث سر این‌ها نیست. فرض کنیم در این سند، هیچ‌ چیز واضح بیّنی هم که مخالف با اسلام باشد وجود نداشته باشد -که البتّه وجود دارد؛ آن‌هایی که خیال می‌کنند ما گزارش درست نگرفته‌ایم؛ نه، گزارش‌های ما گزارش‌های درستی است- حرف من این است که نظام آموزشی کشور نباید بیرون کشور نوشته بشود؛ حرف من این است. شما می‌گویید این مثلاً فرض کنید خلاف اسلام ندارد؛ داشته باشد یا نداشته باشد، اینجا ایران است، اینجا جمهوری اسلامی است، اینجا یک ملت بزرگند. نظام آموزشی ما را چهار نفر در یونسکو یا سازمان ملل یا فلان‌جا بنشینند بنویسند؟ چرا؟ این همان مسئله‌ی استقلال است. استقلال ابعادش تا اینجاها است».


مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها در 31 خرداد 1396 می‌فرمایند: «این (سند 2030) باید تبیین بشود؛ ما یک‌ چیزی راجع به این سند ۲۰۳۰ آموزش ‌و ‌پرورش گفتیم، خب حرف‌های گوناگونی هم اطرافش زده شد. این مسئله، خیلی مسئله‌ی مهمّی است؛ این جزئی از یک سند بالادستیِ سازمان ملل -سند توسعه‌ی پایدار- است که یک بخش آن همین سند ۲۰۳۰ مربوط به آموزش‌ و پرورش است. در واقع آنچه این‌ها در این سند توسعه‌ی پایدار -که از جمله این سند ۲۰۳۰ (در آن) هست- طراحی دارند می‌کنند و دست‌اندرکار هستند، این است که یک منظومه‌ی فکری و فرهنگی و عملی برای همه‌ی دنیا دارند جعل می‌کنند. این را چه کسی می‌کند؟ دست‌هایی پشت سازمان ملل وجود دارد؛ یونسکو اینجا یک وسیله است، یک ویترین است؛ دست‌هایی نشسته‌اند، دارند برای همه‌چیز کشورهای دنیا و همه‌ی ملت‌ها یک منظومه تولید می‌کنند؛ منظومه‌ای که شامل فکر است، شامل فرهنگ است، شامل عمل است و این را دارند ارائه می‌دهند و ملت‌ها باید همه بر طبق این، عمل کنند. یک بخش آن هم بخش آموزش‌‌ و پرورش است که همین سند ۲۰۳۰ است. خب این غلط است.


ایشان ادامه دادند: این غلط است؛ اصلاً این معیوب است؛ این حرکت، حرکت معیوبی است. چرا؟ چه کسانی هستند این‌هایی که دارند سند توسعه‌ی پایدار را فراهم می‌کنند؟ چه حقی دارند که درباره‌ی کشورها، درباره‌ی ملت‌ها، درباره‌ی سنته‌ایشان، درباره‌ی عقایدشان، اظهار نظر کنند که باید این‌جوری کنید، باید آن‌جوری کنید؛ همه‌ی این‌ها هم «باید» است. اینکه می‌گویند الزام نیست، این سطحی‌نگری است؛ نخیر، در واقع، همه‌ی این‌ها الزام است، و هرکدام از این‌ها که تحقق پیدا نکند، بعد به‌عنوان یک نقطه‌ی منفی به‌حساب خواهد آمد که «در فلان جدول، تهِ جدول قرار میگیرید؛ فلان امتیاز از شما سلب میشود»! همه‌ی اینها این‌جوری است؛ در واقع همه‌ی اینها «باید» است، ولو در ظاهرش «باید» نباشد. چه لزومی دارد؟ خب ما از چند سال قبل از این آمدیم گفتیم «الگوی ایرانی‌-اسلامی پیشرفت»؛ بنده کلمه‌ی توسعه را هم عمداً به کار نبردم. آقایانی که مسئول این کار هستند و از آن وقت ما با این‌ها ارتباط داریم، می‌دانند؛ بنده عمداً گفتم کلمه‌ی توسعه را من به کار نمی‌برم، چون کلمه‌ی توسعه یک کلمه‌ی غربی است؛ یک مفهوم غربی دارد؛ من کلمه‌ی پیشرفت را به کار می‌برم؛ الگوی پیشرفت ایرانی-‌اسلامی. خب این الگو را بگردیم پیدا کنیم! چرا باید برای پیشرفت ما، دست‌های غربی الگو بدهند به‌صورت همین سند توسعه‌ی پایدار یا ۲۰۳۰ و امثال این‌ها؟ این‌ها کار کیست؟ کار شماها است، کار دانشگاه‌ها است، کار اساتید است».


نصیری قیداری مجری سند2030


وقتی رهبر انقلاب نظر خود را به صورت صریح و شفاف در مورد سند 2030 فرمودند، نصیری قیداری به دنبال اصلاح متن سند با کمک همکاران خود پرداخت اما سند جدید با سند قبلی تفاوت چندانی نداشت! وی زمانی که دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو بود اجرای نسخه بیگانه 2030 را دنبال می‌کرد که این خود نشان از القای ناکارآمدی، ناتوانی و عدم تکیه به درون بوده و همچنین پیام به بیگانه که برای حل مسائل خود در حوزه‌های پیشرفت و توسعه کشور، مدلی از خود نداریم و شما بیایید برای ما نسخه ارائه دهید!



اگر سند برنامه آموزش 2030 (بیانیه اینچئون) و سند ملی آموزش 2030 جمهوری اسلامی که نصیری قیداری مقدمه آن را نوشته در کنار یکدیگر مطالعه و بررسی شود، سپس متن سند 2030 ایران را با اسناد بالادستی نظام مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که مغایرت‌هایی با هم دارند!


حذف مفاهیم و واژگان ارزشی و ملی


در مطابقت اسناد و نوشته‌های رسمی و غیر رسمی با یکدیگر، رعایت این اصل که باید یک سند اساس و پایه تطبیق قرار گرفته و اسناد دیگر حول آن سند اصلی مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد ، اقدامی علمی و الزامی است. مطابق با قانون اساسی و با هدف حفظ استقلال علمی و فرهنگی، جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با پذیرش اسناد، موافقت‌نامه‌ها و توصیه‌نامه‌های بین‌المللی و تطبیق آن‌ها با اسناد بالادستی ملی، باید اسنادی که محور و پایه تطبیق و مقایسه قرار می‌گیرند، اسناد بالادستی تصویب شده ملی باشند نه اسناد بین‌المللی. به عبارت دیگر مشروعیت و شرط پذیرش یک سند بین‌المللی، همسویی، سازگاری و عدم مغایرت و تعارض با اسناد بالادستی ملی است، نه بالعکس.



تدوین‌کنندگان متن سند آموزش 2030 جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند که این سند براساس اسناد بالادستی کشور نوشته شده و مغایرتی با اسناد نظام ندارد. اما مطالعه و بررسی دقیق متن سند 2030، خلاف این ادعا را نشان می‌دهد و در واقع مفاهیم و واژگان ارزشی و ملی به کاررفته در اسناد بالادستی به‌طور گزینشی حذف و تغییر داده شده است.



تدوین‌کنندگان متن سند آموزش 2030 جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند که این سند براساس اسناد بالادستی کشور مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی کشور و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نوشته شده و مغایرتی با اسناد نظام ندارد. اما مطالعه و بررسی دقیق متن سند 2030، خلاف این ادعا را نشان می‌دهد و در واقع مفاهیم و واژگان ارزشی و ملی به کاررفته در اسناد بالادستی به‌طور گزینشی حذف و تغییر داده شده است.


متن سند 2030 که با هدایت نصیری قیداری تدوین شده است مغایرت‌های فراوانی با اسناد بالادستی دارد که بخشی از آن‌ها اشاره می‌شود:


در چارچوب عمل ملی آموزش 2030 جمهوری اسلامی( ویرایش دوم صفحه 285، ویرایش اول صفحه 266 ) آورده شده است: «چشم ­انداز؛ نظام تعلیم و تربیت رسمی جمهوری اسلامی ایران در افق 1404، با اتکا به قدرت الهی و مبتنی بر نظام معیار اسلامی، فرهنگ و تمدن ایرانی و توجه به عدل جهانی با برخورداری از توانمندی­های تربیتی ممتاز در سطح منطقه و تعامل سازنده و مؤثر با نظام­های تعلیم و تربیت جهان با توجه به ماهیت و فطرت انسانی افراد درصدد تربیت افرادی کارآمد، اثربخش، یادگیرنده (مادام­العمر)، عدالت محور، مشارکت جو در نظام تعلیم و تربیت کشور است. (برگرفته از چشم انداز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش)»


در صورتی که متن فوق با اصل مطلب در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تفاوت‌هایی دارد و موارد حذف شده را به صورت رنگ قرمز می‌توانید مشاهده کنید.


«چشم انداز؛ نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در افق 1404، با اتکا به قدرت لایزال الهی، مبتنی بر نظام معیار اسلامی، فرهنگ و تمدن اسلامی-ایرانی و قوام بخش­ آن‌ها و زمینه­‌ساز جامعه جهانی عدل مهدوی و برخوردار از توانمندی­‌های تربیتی ممتاز در طراز جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه، الهام بخش و دارای تعامل سازنده و مؤثر با نظام­‌های تعلیم و تربیتی در سطح جهان،توانمند در زمینه‌­سازی برای شکوفایی فطرت واستعدادها و شکل­‌گیری هویت یکپارچه اسلامی، انقلابی ـ ایرانی دانش­آموزان با توجه به هویت اختصاصی آنان؛ کارآمد، اثربخش، یادگیرنده، عدالت محور و مشارکت جو، برخوردار از مربیان و مدیران مؤمن آراسته به فضائل اخلاق اسلامی، عامل به عمل صالح، تعالی جو و تحول آفرین، انقلابی، آینده­نگر، عاقل، متعهد، امین، بصیر، حق شناس.


در متن سند 2030 تدوین شده توسط نصیری قیداری و دوستان وی، عبارت‌های اسلامی، جمهوری اسلامی، مؤمن آراسته به فضائل اخلاق اسلامی، انقلابی، بصیر و... که در متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده، عامدانه حذف شده است و این خلاف قانون بوده و باید دقیقا عبارت‌های سند تحول بنیادین می‌آمد و مشخص است که جریان نفوذ به دنبال رخنه در مسائل آموزشی کشور است.


در ادامه به موارد دیگری از حذف مفاهیم ارزشی اشاره می‌شود:


در سند آموزش 2030 (ویرایش دوم صفحه 286، ویرایش اول صفحه 267) آمده است: «در بند چهار سیاست­های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور ابلاغی مقام معظم رهبری، ایجاد تحول در نظام برنامه­ریزی آموزشی و درسی با توجه به روزآمد ساختن محتوای تعلیم و تربیت و تدوین برنامه درسی ملی منطبق بر پیشرفت­های علمی و فناوری، توسعه فرهنگ تفکر، خلاقیت تحقیق، تقویت آداب و مهارت­های زندگی و توانایی حل مسئله و عمل به آموخته­ها برای بهبود زندگی فردی و اجتماعی دانش­آموزان که زمینه آموزش مادام­العمر و همچنین توسعه پایدار را فراهم می­سازد مورد تأکید بوده و وزارت آموزش و پرورش را ملزم به توجه به این نکات فرموده‌اند».


در حالی که در اصل بند 4 سیاست­های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش ابلاغی مقام معظم رهبری آمده است: « ایجاد تحول در نظام برنامه­‌ریزی آموزشی و درسی با توجه به: 1)روزآمد ساختن محتوای تعلیم و تربیت و تدوین برنامه­‌ی درس ملی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و متناسب با نیازهای کشور و انطباق محتوی با پیشرفت­های علمی و فناوری و اهتمام به تقویت فرهنگ و هویت اسلامی-ایرانی. 2)توسعه فرهنگ تفکر، تحقیق، خلاقیت و نوآوری و بهره‌گیری از روش‌های یاددهی و یادگیری متنوع و مطلوب و ایجاد تفکر منطقی و منسجم برای تحلیل و بررسی موضوعی. 3)تبیین اندیشه دینی-سیاسی امام خمینی(ره)، مبانی جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و اصول ثابت قانون اساسی در مقاطع مختلف تحصیلی. 4)توسعه فرهنگ و معارف اسلامی و یادگیری قرآن(روخوانی، روان خوانی و مفاهیم) و تقویت انس دانش آموزان با قرآن و سیره پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)و اهل بیت(علیهم السلام) و گسترش فرهنگ اقامه نماز. 5)تحول بنیادین شیوه‌های ارزشیابی دانش‌آموزان برای شناسایی نقاط قوت و ضعف و پرورش استعدادها و خلاقیت دانش‌آموزان. 6)رعایت رویکرد فرهنگی و تربیتی در برنامه‌ریزی‌های آموزشی و درسی. 7)تقویت آداب و مهارت‌های زندگی و توانایی حل مسائل و عمل به آموخته‌ها برای بهبود زندگی فردی و اجتماعی دانش آموزان. 8) تقویت آموزش‌های فنی و حرفه ای».


پرواضح است که عبارت‌های تربیت اسلامی، توسعه فرهنگ و معارف اسلامی و ... از متن ابلاغیه رهبر انقلاب حذف شده است.


در سند 2030 جمهوری اسلامی آمده است: «سند تحول بنیادین به عنوان یکی دیگر از اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش نیز با نگاهی جهانی در قالب اقدامات ملی و محلی اهداف توسعه پایدار را مورد توجه قرار داده است. در هدف کلان شماره 1 این سند، تربیت انسان­های حقیقت‌جو، عاقل، عدالت­خواه، صلح­جو، ظلم­ستیز، شجاع، مهرورز، جهان اندیش و ... مورد نظر بوده که از جمله مفاهیم کلیدی مورد توجه در آموزش برای توسعه پایدار است».


در صورتی که اصل مطلب در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است: «تربیت انسانی موحد، مؤمن و معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسئولیت­‌ها و وظایف در برابر خدا، خود، دیگران و طبیعت، حقیقت جو و عاقل، عدالت خواه و صلح­‌جو، ظلم­ستیز، جهادگر، شجاع و ایثارگر و وطن دوست، جمع‌­گرا و جهانی اندیش، ولایتمدار و منتظر و تلاش­گر در جهت تحقق حکومت عدل جهانی، با اراده و امیدوار، خودباور و دارای عزت نفس، امانتدار، دانا و توانا، پاکدامن و با حیا، انتخابگر و آزاد منش، متخلق به اخلاق اسلامی، خلاق و کارآفرین و مقتصد و ماهر، سالم و با نشاط، قانون مدار و نظم پذیر و آماده ورود به زندگی شایسته فردی، خانوادگی و اجتماعی براساس نظام معیار اسلامی».


مشخص است که واژه های ارزشی مؤمن و معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسئولیت‌ها و وظایف در برابر خدا، متخلق به اخلاق اسلامی و... از متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش حذف شده و به صورت ناقص در سند 2030 آمده است.


نصیری قیداری: ایران پیش از من اجرای 2030 را پذیرفته بود!/ پینگ‌پنگ بازی نمی‌کنم که جواب حواشی اخیر را بدهم


سعدالله نصیری قیداری سرپرست دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار آنا در پاسخ به این سؤال که آیا صحیح است از شما به عنوان مجری سند 2030 یاد می‌شود، گفت: «سازمان یونسکو بر اساس قوانین، وظایفی را برعهده دارد. ایران در چارچوب آن وظایف قانونی، سندی را قبل از اینکه بنده به دبیرکلی برسم، قبول کرده که اجرا کند! در واقع برخی از مسئولان وزارتخانه‌ها طی نشستی به کشور کره جنوبی رفته، سند 2030 را بررسی کردند و این سند به ایران ابلاغ شد. وقتی بنده به دبیرکلی یونسکو در ایران انتخاب شدم، قانوناً وظیفه داشتم این سند را به نهادهای مربوطه ارسال کنم و آن‌ها بر روی آن کارِ کارشناسی کنند. وظیفه من همین مقدار بود.


وی ادامه داد: سازمان یونسکو، مجری سند 2030 نیست. بنده هم فقط نقش ابلاغ سند، آوردن تجربه دنیا به کشور، بومی‌سازی کردن آن و معرفی کردن تجربه خوب کشورمان به دنیا را داشتم. در ضمن وقتی مقام معظم رهبری به موضوع سند 2030 ورود پیدا کردند، من همان روز مصاحبه کردم و گفتم که فرمایش مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب است و موضوع پایان یافت. اما این روزها برخی حاشیه درست کردند که فلانی مجری سند 2030 است، ما پینگ‌پنگ بازی نمی‌کنیم و اگر کسی چیزی گفت دوست نداریم بلافاصله پاسخ دهیم!»



خزعلی: نقش پررنگ نصیری قیداری در اجرای سند ۲۰۳۰/ مفاهیم ارزشی اسناد بالادستی از این سند حذف شده است!


کبری خزعلی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای زنان و خانواده در گفتگو با خبرنگار آنا معتقد است: «خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ يَأمُرُكُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلى أَهلِها»، با توجه به ضرورت اهلیت برای تصدی امور اساتید و دانشجویان و اقشار فرهیخته علمی کشور به نظر می‌رسد کسی که در سابقه خود خدمات سیاسی و اجتماعی در راستای تحقق اهداف یونسکو داشته، اینکه به عنوان سرپرست دانشگاه شهید بهشتی معرفی می‌شود، با روحیه استقلال‌طلبی و آزادی‌خواهی دانشگاهیان مغایرت دارد. مقدمه سند ۲۰۳۰ توسط نصیری قیداری نوشته شده است.


نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای زنان و خانواده در ادامه می‌افزاید: نصیری قیداری در بخشی از مقدمه این سند نوشته است: « از آنجایی که سازمان یونسکو به عنوان یک نهاد بین‌المللی موفق در امر آموزش شناخته می‌شود، اجرای هدف چهارم توسعه پایدار ۲۰۳۰ با عنوان «به سوی آموزش و یادگیری مادام العمر با کیفیت، برابر و فراگیر برای همه» به عهده این سازمان نهاده شده است و سازمان مذکور با ایفای سه نقش هدایت و هماهنگی، نظارت و گزارش‌دهی و ارتقای ظرفیت کارشناسی دولت‌ها، اجرای این هدف مهم را پس از تصویب نهایی چارچوب عمل جهانی آموزش ۲۰۳۰ در سی و هشتمین کنفرانس عمومی یونسکو در نوامبر ۲۰۱۵ آغاز کرده است».


خزعلی تأکید می‌کند: نصیری قیداری دقیقاً اقرار کرده است که اجرای این سند را خودش از سال ۲۰۱۵ آغاز کرده است و در ادامه مقدمه سند2030 می‌نویسد: «کمیسیون ملی یونسکو ایران که مطابق با بند ۷ اساسنامه سازمان یونسکو، نهاد متولی اجرای چارچوب عمل­‌های جهانی در ایران است، از بدو فرآیند تهیه و نهایی‌سازی چارچوب عمل جهانی آموزش ۲۰۳۰ در یونسکو، در خصوص محتوای این سند مشورت‌های گسترده ملی را با نهادهای ذی‌ربط، متخصصان و صاحب‌نظران ارشد و نیز کمیته‌های ملی تخصصی به منظور جمع‌بندی نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران به عمل آورد و بدین ترتیب دیدگاه‌های کشورمان را در زمینه چارچوب عمل جهانی آموزش ۲۰۳۰ از طریق نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در یونسکو به دبیرخانه اسپک ارائه کرد».



خزعلی: مفاهیم ارزشی اسناد بالادستی از این سند حذف شده است! همه ارزش‌ها از موحد و مؤمن و معتقد به معاد بودن تا ارزش های اخلاقی و مهارت‌های عملی و انسانی و در واقع ۹۰ درصد مصوبه در اسناد بالادستی حذف شده است و صرفاً موارد قابل تطبیق و التقاط با جهانی‌سازی آمده است.



نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای زنان و خانواده گفت: مجری سند 2030 در ادامه به تشکیل کارگروه‌های ذی‌ربط اشاره و تأکید کرده است: «این کارگروه‌ها، براساس راهنمای فنی تهیه چارچوب عمل ملی آموزش ۲۰۳۰ به طور هماهنگ و منسجم، نقشه راه پیشنهادی خود را در زمینه آموزش ۲۰۳۰ مطابق با تجارب عملکردی و اسناد کلان بالادستی در زمان‌بندی مشخص ارائه کردند. در این مرحله، کمیته تلفیق چارچوب عمل تشکیل شد و با نظارت فنی و علمی که انجام داد، زمینه لازم را برای انتشار ویرایش اول چارچوب عمل ملی آموزش ۲۰۳۰ فراهم ساخت. به موازات تهیه چارچوب عمل آموزش ۲۰۳۰ توسط کمیسیون ملی یونسکو، طرح تشکیل کارگروه ملی اجرای آموزش ۲۰۳۰، در سه جلسه متوالی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری دولت به ریاست وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور برخی از اعضای محترم دولت و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتاً به تصویب هیئت دولت رسید که اسناد و ساختار این کارگروه در صفحات (۱۰۳-۱۰۲) سند آماده است. لازم است ذکر شود که بخشی از این اقدامات انجام گرفته، به عنوان گزارش عملکرد جمهوری اسلامی ایران در طرح پیمایش ظرفیت‌سازی آموزش ۲۰۳۰ که توسط دفتر منطقه‌ای آموزش یونسکو در بانکوک اجرا شد، به یونسکو ارائه گردید و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشگام در منطقه آسیا و اقیانوسیه در زمینه آمادگی و تمهید تدارکات لازم برای اجرای آموزش ۲۰۳۰ مورد تقدیر قرار گرفت».



خزعلی در ادامه مدعی است: «وقتی تصویب سند ۲۰۳۰ باعث اعتراض مقام معظم رهبری، مراجع، علما، متخصصان و صاحبنظران قرار گرفت، نصیری قیداری اجرای آن و اصولاً تعهد بودن آن را انکار کرد، چراکه طبق قانون اساسی اسناد ملی نباید با سیاست‌ها و رهنمودهای رهبری مغایر باشد. مفاهیم ارزشی اسناد بالادستی از این سند حذف شده است! همه ارزش‌ها از موحد و مؤمن و معتقد به معاد بودن تا ارزش های اخلاقی و مهارت‌های عملی و انسانی و در واقع ۹۰ درصد مصوبه در اسناد بالادستی حذف شده است و صرفاً موارد قابل تطبیق و التقاط با جهانی‌سازی آمده است. متأسفانه بسیار غیراخلاقی و غیرصادقانه اسناد بالادستی با سند ۲۰۳۰ و ملاک سکولاریزم حاکم بر آن، غربال شد و اکثر واژه‌ها و راهبردهای ارزشی آن حذف شد و در حدی، از اسناد بالادستی استفاده ابزاری شده است که بتواند قابل تطبیق و هماهنگی ظاهری با اسناد بین‌المللی باشد در حالی که بعضاً ملاک‌ها و شاخص‌ها در تعارض و تضاد با نظام توحیدی هستند. جالب است که علاوه بر حذف اصول، آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی، به جای آن واژه‌هایی دارای بار معنایی متفاوت و بعضاً متضاد و منطبق با سکولاریزم مانند برابری جنسیتی، احترام به تنوع فرهنگی، شهروند جهانی، تحقق توسعه پایدار نوشته شده است که هر کلمه و واژه در اسناد سازمان ملل دارای اسناد پشتیبان است و شاخص‌هایی برای اجرا و سپس نظارت دارد و حتی مجازات‌هایی در صورت عدم اعمال این شاخص‌ها تعیین شده که دولت‌های عضو منطبق با آن شاخص‌ها مورد سؤال قرار می‌گیرند. سندی که برای تحول در کشورهای عقب افتاده آفریقایی آن هم توسط چند NGO نوشته شده، شایسته اجرای آن در جمهوری اسلامی نیست. ایران با ۴۰ سال پیشرفت و داشتن دانشمندانی در عرصه‌های نانوتکنولوژی، بایوتکنولوژی، هوافضا، انرژی هسته‌‌ای و... نیازی به تقلید از اسناد بیگانگان را ندارد و ایرانیان خودشان می‌توانند سند بومی اسلامی-ایرانی تدوین کنند.»


حال سؤال این است که چرا نصیری قیداری مجری سند 2030 از سوی وزیر علوم به سمت سرپرستی دانشگاه شهید بهشتی که یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود، انتخاب شده است. آیا با حاشیه داشتن او، شورای عالی انقلاب فرهنگی وی را پس از چند ماه سرپرستی به ریاست دانشگاه شهید بهشتی منصوب می‌کند؟!


با توجه به اظهارات نصیری قیداری به نظر می‌رسد دولت پیش از این، اجرای سند 2030 را پذیرفته و اکنون با انتصاب وی به عنوان رئیس دانشگاه شهید بهشتی می‌خواهد نسبت به اجرای سند به صورت آزمایشی در این دانشگاه اقدام کند.  با توجه به اینکه نصیری قیداری مجری و فعال مسئله 2030 و دبیرکل کمیته ملی یونسکو بوده این موضوع محتمل است.


باید منتظر ماند و دید که آیا دانشگاه شهید بهشتی در آینده به جولانگاه سند 2030 تبدیل خواهد شد.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر