صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۱ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۸

آیا کمبود خواب جبران شدنی است؟

حواس پرتی و نداشتن تمرکز یکی از معضلات گریبانگیر دانشجویان است که سرچشمه آن را می‌توان کمبود خواب دانست.
کد خبر : 406942

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،  اغلب دانشجویان چرخه خواب نامنظمی دارند و در طول هفته به دلگرمی این که کمبود خواب خود را در تعطیلات آخر هفته جبران می‌کنند، اهمیت چندانی به خواب خود نمی‌دهند. کمبود خواب منجر به حواس پرتی و ضعف در بینایی و... می‌شود که در صورت دراز مدت بودن کمبود خواب چاقی و بیماری‌های قلبی و... را در پی دارد.


خواب آلودگی دانشجویان در کلاس‌های صبحگاهی یکی از معضلات گریبان‌گیر اساتید و خود دانشجویان است.  این خواب آلودگی باعث می‌شود دانشجویان  تمرکز کافی نداشته باشند و نتوانند از کلاس‌های درس به خوبی استفاده کنند. همچنین در دوران امتحانات با وجود برنامه های فشرده درسی و ایام تعطیل  این بی‌خوابی به دلایل مختلف تشدید می‌شود.


اکنون این سوال مطرح است آیا می توان کمبود خواب و نخوابیدن را جبران کرد؟ کسری و کمبود خواب را «بدهی خواب» می‌نامند. بدهی خواب تفاوت بین میزان خواب مورد نیاز بدن و میزان زمانی است که فرد برای خواب صرف می‌کند.


براساس تحقیقات، هر فرد به طور متوسط روزانه ۶ ساعت می‌خوابد که این رقم در روزهای تعطیل و پایان هفته بیش از هفت ساعت افزایش می‌یابد. این افزایش خواب در روزهای تعطیل نمی‌تواند کمبود خواب فرد را در طول هفته جبران کند. بلکه فرد تنها بخشی از بدهی خواب را پرداخت کرده است. هرچند با افزودن یک یا دو ساعت خواب شبانه می‌توان به‌تدریج این کسری خواب را جبران کرد اما پرداخت بدهی خواب ممکن است چندین هفته به طول بیانجامد.


گفتنی است دانشمندان معتقدند به طور متوسط هر فرد به هشت ساعت خواب در طول شبانه‌روز نیاز دارد. این میزان برای برخی ممکن است 6 یا 10 ساعت باشد.


انتهای پیام/۴۰۸۴/


انتهای پیام/

برچسب ها: دانشجویان
ارسال نظر