صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گام دوم انقلابی دیگر7/ گزارش آنا از دومین نشست علمی بیانیه گام دوم انقلاب؛

تبیین بیانیه «گام دوم انقلاب» توسط نخبگان دانشگاه دنبال شود/ استفاده از ظرفیت اساتید برای پیشرفت علمی کشور

دومین نشست علمی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در دو بخش اساتید رشته حقوق و رشته علوم سیاسی به‌همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران برگزار شد.
کد خبر : 406691

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دومین نشست علمی بیانیه گام دوم انقلاب بعدازظهر امروز با حضور اساتید دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و به‌همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه‌ در سالن همایش‌های مرکز مطالعات عالی بین‌الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.


لزوم استفاده از جامعه نخبگانی در اداره کشور


عباس کریمی، استاد حقوق خصوصی در این مراسم با اشاره به ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی گفت: در پایان این ۴۰ سال باید معایب شناسایی شود؛ یکی از همین معایب پیدایش فساد است. از همین رو باید بیش از گذشته برای نهادینه‌سازی اخلاق برنامه‌ریزی شود؛ هم‌چنین فعالیت‌های فردی و گروهی در جامعه گسترش پیدا کند. رشته حقوق در آینده کشور تأثیرگذار است. حرمت افراد حقوق‌دان باید حفظ شود و از ظرفیت این جامعه نخبگانی استفاده شود. همچنین ارتباط دانشکده حقوق با جامعه افزایش پیدا کند.


در ادامه این جلسه سید طه مرقاتی‌خویی دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه تهران، معتقد است: کشور باید به نظر اساتید ارزش قائل شود. مقام معظم رهبری نیز خواستار استفاده از جامعه نخبگانی در اداره کشور و رفع نیازهای آن است.


همچنین امیرساعد وکیلی گفت: رویکرد کشور در آستانه ورود به ۴۰ سالگی نگاه به عدالت است. یکی از تبعات اینکه دولت‌ محور تقسیم امکانات باشد، فساد است. بسیاری از مسئولیت‌های دولت می‌تواند در بخش خصوصی اجرا شود، برخی اوقات از مفهوم عدالت برداشت درستی نمی‌شود، تقسیم امکانات کشور تنها با رویکرد اقتصادی میسر نخواهد بود. استفاده از افراد صاحب‌نظر و نخبه یک نوع عدالت اجتماعی است اما متأسفانه بسترهای لازم آن ایجاد نشده و در کشور سهم نیروی جوان و نیروی انسانی دیده نشده است.


وی می‌افزاید: مفهومی که در حکومت علوی به پیش‌زمینه عدالت بازمی‌گردد. این همان عدالت‌سازی است که ما در قالب نظام‌های بین‌المللی نقشی نداشته‌ایم؛ زیرا نسبت به نظام‌های بین‌المللی نگاه منفی داشته‌ایم و خود را از حضور در اماکن بین‌المللی خود را محروم ساخته‌ایم. صنعت نیازمند نظام قانونی است که می‌تواند با اتکای توان داخلی پیشرفت کند‌. همچنین تبلیغات نارسای مسئولان،  از نشان دادن دستاوردهای انقلاب جلوگیری کرده است.


حسن محسنی عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، اظهار کرد: از جهت علم و دانش، توجه به آن در کشور بدون تضمین استقلال دانشگاه‌ها و پذیرش دانشگاه‌ها و بدون اینکه آن‌ها به عنوان مرجع علمی شناخته شوند امکان‌پذیر نیست. استقلال دانشگاه‌ها بد تفسیر شده است. دانشگاه‌ها وابستگی فرهنگی  و اقتصادی دارند. کف خواسته دانشگاه برابری استقلال از نظر ساختاری با حوزه‌های علمیه است.


وی ادامه داد: استقلال دستگاه قضایی به عنوان دستگاهی که بتواند با فساد مبارزه کند، در هیچ نظامی مخالفت نمی‌شود. این استقلال نمود بیرونی پیدا نکند، سبک زندگی، عزت ملی و... از بین می‌رود. رابطه بین دانشکده حقوق و دادگستری باید افزایش پیدا کند. این ارتباط وجود دارد اما ضعیف! گام بعدی نیز ایجاد امید است. در دانشگاه‌ها دانشجویان به سختی امیدوار می‌شوند. اگر اساتید تحت فشار بیشتری قرار بگیرند، از کلمه استقلال دانشگاه‌ها یک لفظ باقی خواهد ماند.


لزوم افزایش ارتباط قوه قضائیه و دانشکده‌های حقوق


در ادامه این نشست محمدعلی انصاری‌پور عنوان کرد: دانشکده حقوق می‌تواند کمک به سزایی به قضات بکند. برخی قضات با مبانی کار خود آشنا نیستند و اساتید حقوق می‌توانند وضعیت موجود دستگاه قضایی را بهبود بخشند. اکنون نیز برخی دوره‌های آموزشی برای قضات توسط دانشگاهیان برگزار می‌شود.


وی با تأکید به کرامت جایگاه اساتید، افزود: ضمن اینکه به نظرات اساتید باید جامعه عمل پوشاند و جایگاه آنان حفظ شود، دانشگاه نباید منزوی باشد و منتظر بماند که دست دستگاه‌های اجرایی به سوی دانشگاه دراز شود؛ بلکه دانشگاهیان خود باید پا به میدان بگذارند‌.  رشته حقوق یک رشته پرطرفدار است. بسیاری از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های غیرانتفاعی از روی سودجویی به این رشته روی می‌آورند؛ از همین رو نیاز است  جلوی این مراکز گرفته شود. برخی از دانشگاه‌ها حدنصاب اعضای هیئت علمی این رشته را نیز ندارند اما در این رشته دانشجو می‌گیرند! بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته حقوق بی‌سواد هستند. برقراری ارتباط منسجم جامعه دانشگاهی حقوق و قوه قضایی بسیار مهم است.


در ادامه این نشست محمدجواد رضایی‌زاده عضو گروه حقوق دانشگاه تهران بیان کرد: بسیاری از قضات مهارت کافی را ندارند و با برخی موارد همانند مالیات آشنایی ندارند و نیازمند کارشناسان این حوزه هستند.


هم‌چنین فرهاد ایران‌پور در ادامه این نشست با بیان اینکه آیا تفسیر مساوی از مفهوم عدالت وجود دارد، اذعان کرد: تعریف‌های متعددی از مفهوم عدالت وجود دارد‌. به طور مثال در خصوص منابع طبیعی مفهوم عدالت به معنای بهره‌وری مناسب است. باید عدالت مفهوم شناسی شود. مفهوم شناسان عدالت نیز باید مشخص باشد؛ پس از مفهوم شناسی این سؤال مطرح است که عدالت را برای چه می‌خواهیم؟


ایران‌پور با بیان اینکه قوه قضاییه نیازمند آموزش و ارتباط با دانشگاه‌های حقوق است، تصریح کرد: باید مشکل شناسی شود و بخشی از این مشکلات باید توسط دانشگاهیان برطرف شود.


در ادامه این نشست نسرین طباطبایی مانع بزرگ عدم اجرای عدالت در کشور را نفوذ دیدگاه‌های سیاسی بوده دانست.


حجت الاسلام کریم خطیبی مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه تهران در این جلسه گفت: با کمک اساتید دانشگاه‌ها می‌توان فضای جامعه و دانشکده از نظر علمی و تخصصی ارتقا بخشید و استمرار این جلسات منجر به اثرگذاری بیشتر دانشگاهیان بر  کشور می‌شود. این نشست با هدف گفتمان سازی با حوزه تخصصی اساتید برگزار شده که جلسه نخست این نشست دو ماه گذشته برگزار شده است.


وی استقبال اساتید از این سلسله نشست را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: دانشگاهیان نیز خواستار برگزاری این نوع نشست‌ها هستند.


دستاوردهای انقلاب در جامعه توسعه پیدا کند


مصطفی ملکوتیان استاد دانشگاه تهران در این مراسم می‌گوید: می‌توان مقایسه‌ای میان انقلاب اسلامی و انقلاب فرانسه یا دیگر انقلاب‌های جوامع دنیا در شاخص‌های آرمان، رهبری انقلاب، مشارکت رهبری انقلاب و... داشت. همه مردم در انقلاب اسلامی ایران مشارکت داشتند اما به طور مثال در انقلاب فرانسه نزدیک به ۱۰ درصد مردم حضور داشتند؛ از طرفی با وجود رهبری انقلاب اسلامی در ایران کمتر از یک سال حکومت سیاسی ایران شکل گرفت.


در ادامه این نشست کیومرث جهانگیری استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پیشرفت‌های این انقلاب مطرح شده و ایده‌آل‌های مدنظر مقام معظم رهبری نیز در قالب توصیه به جوانان مطرح شده است. در این چهل سال با غفلت به شعارهای انقلاب اسلامی در برخی از بخش‌ها به نقاط ایده‌آل خود نرسیده‌ایم. برای دستیابی به برهه‌های زمانی که به شعارهای انقلاب اسلامی بی‌توجهی شده باید این چهل سال را رصد کرد.


وی می‌افزاید: کلید همه قفل‌های عدم کارکرد در آینده، شیوع یاس و ناامیدی در جامعه است. دشمنان انقلاب اسلامی نیز برای شیوع ناامیدی در جامعه گام‌هایی برداشته است و مطالب غیرواقعی نشر می‌دهند. هم‌چنین دستاوردهای انقلاب اسلامی را بی‌ارزش نشان می‌دهند. باید دسیسه‌های دشمنان برای جوانان روشن‌سازی شود. باید راست‌گویی، اعتمادبه‌نفس، معنویت و اخلاق را در جامعه توسعه پیدا کند.


فاصله طبقاتی حاصل نبود مدل توسعه پایدار در کشور است


یوسف مولائی با اشاره به اینکه مدل توسعه پایدار در کشور وجود ندارد، اظهار کرد: نبود این مدل منجر به فاصله طبقاتی و فقر در کشور شده است. بخشی از دغدغه‌های انقلاب اسلامی بیکاری و مشکلات اقتصادی است. در ادبیات بین‌المللی این حاکمیت پذیرفته می‌شود. برای هیچ کشوری در دنیا استقلال مطلق وجود ندارد بلکه  همه کشورها بر اساس نظام‌های بین‌المللی تعریف می‌شود. حق به مفهوم ارزشی وجود ندارد. نگاه به مفهوم حق و آنچه که در مناسبات بین‌المللی وجود دارد، متفاوت است. 


علی صباغیان در این نشست علمی اظهار کرد: استقلال دارای شاخص‌هایی است که بُعد خارجی حاکمیت مطرح می‌شود، بحث مرزهای جغرافیایی معنا پیدا می‌کرد. در تببین، چرایی مطرح است که معطوف به اتفاقات گذشته و چشم انداز آینده است.


دانشگاهیان وظیفه دارند بیانیه گام دوم انقلاب را برای مردم تبیین کنند


در ادامه این نشست وحید مجید استادیار علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: جریانات چپ در دنیا به‌خصوص در فرانسه دوباره قوت می‌گیرد و ایده‌های جدید را مطرح می‌کند؛ حتی در لندن نیز این جریانات مورد توجه قرار می‌گیرد. بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی معطوف به جامعه نخبگانی است و دانشگاهیان می‌توانند این بیانیه را به گوش مردم برسانند. دانشگاهیان وظیفه دارند بیانیه گام دوم انقلاب را برای مردم تبیین کنند. در جمهوری اسلامی ایران اتفاق نظر وجود ندارد و در عمق نظام نیز تعدد نظر وجود دارد. 


در ادامه این نشست، فردین قریشی اظهار کرد: در ادامه این سلسله جلسات باید به این موضوع پرداخت که چگونه می‌توان دستاوردهای انقلاب اسلامی را ارتقا بخشید. در جریانات اخیر دولت اعلام کرد که ۶۰ میلیون نفر بیش از پنجاه درصد مردم یارانه می‌گیرند؛ این آمار بیانگر فقر و فاصله طبقاتی در کشور است؛ از همین رو نیاز است جلساتی برای برطرف ساختن این مشکلات برگزار شود. انقلاب اسلامی با آرمان‌های خود فاصله دارد. دانشگاهیان باید در حوزه‌های تخصصی ورود کنند و مسیر دستیابی به آرمان‌های انقلاب را آسان کنند.


بحث و بررسی فرازهایی از این بیانیه گام دوم مرتبط با رشته‌های حقوق و علوم سیاسی


در بخش نخست دومین نشست علمی بیانیه گام دوم انقلاب اساتید رشته حقوق حضور داشتند؛ بخش دوم این نشست باحضور اساتید علوم سیاسی برگزار شد. اساتید حاضر در این نشست به گپ‌و‌گفت در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداختند.


در بخش دوم این نشست فرازهایی برای رشته علوم سیاسی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی انتخاب شده بود که در ادامه آن را می‌خوانید:


محصول تلاش ۴۰ ساله اکنون برابر چشم ما است، کشور و ملتی مستقل، آزاد، مقتدر، باعزت، متدین، پیشرفت هدر علم، انباشته از تجربه‌ای گران‌بها، مطمئن و امیدوار دارای تأثیر اساسی در منطقه و دارای منطق قوی در مسائل جهانی، رکورددار در شتاب پیشرفت‌های علمی، رکورددار در رسیدن به رتبه‌های بالا در دانشگاه‌ها و فناوری‌های مهم از قبیل هسته‌ای و سلول‌های بنیادین نانو و هوافضا و امثال آن، سرآمد در گسترش خدمات اجتماعی، سلامت در انگیزه‌های جهادی میان جوانان، سرآمد در جمعیت جوانان و کارآمد و بسیج ویژگی‌های افتخارآمیز دیگر که همگی محصول انقلاب و نتیجه‌گیری‌های انقلابی و جهادی است‌ و بدانید که اگر بی‌توجهی به شعارهای انقلاب اسلامی و قبل از جریان انقلاب وی در برهه‌ای از تاریخ ارسال نمی‌بود _که متأسفانه بود و خسارت‌‌بار هم بود_ بی‌شک دستاوردهای انقلاب از این ‏بسی بیشتر و کشور در این مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ و جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‌داشت.


این نشست به منظور گفتمان‌سازی بیانیه گام دوم انقلاب که سال گذشته به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران توسط مقام معظم رهبری صادر شد، جهت استفاده علمی و کاربردی از بیانات معظم له و جامه عمل پوشاندن به راهنمایی ایشان برگزار شده است و فرازهایی از این بیانیه که مرتبط با رشته‌های حقوق و علوم سیاسی است، مورد بحث  و بررسی قرار گرفت.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
ناشناس
00:06 - 1398/09/19
مقاومت مبتنی بر گفتمان انقلابی یا تسلیم در برابر دوگانه مذاکره یا جنگ بر اساس سند راهبردی و تحولخواه گام دوم انقلاب:
تا زمانی که مشکلات ساختاری داخل کشور حل نشود، و اصلاحات ساختاری در اقتصاد،نظام پولی و بانکی رانتی کشور صورت نگیرد، دست آقایون و آقازاده های دزد ،رشوه خوار و رانتخوارشان از اقتصاد کشور کوتاه نشود، و هر مسئول فاسدی که در طول این ۴۰ سال در هر رده ای که از موقعیتشان سواستفاده کرده و فساد نموده اند و به قول معروف جیب انقلاب ، نظام و آرمان ها و ارزشهای والای شهدای مردم مظلوم رو زده و حالا کلاس سکولار و لیبرال شدنشان را به رخ مردم می کشند و بخاطر منافعشان ، پاسپورت خارجی و اقامت خارج از کشور خود و فرزندانشان دم از اعتدال گرایی و اصلاح طلبی می زنن و اصولگرای محافظه کار، اعتدالی یا اصولگرای اصلاح طلب شده اند!!!.خود را پشت سر مشکلات معیشتی مردم، ناشی از سوء مدیریت خودشان پنهان نموده ،،فرزندانشان رو به خارج از کشور فرستاده و برای خودشان در غرب خانه و کار و کاسبی راه انداخته اند، و علارغم بی میلی ظاهری مترصد فرصتی-معجزه تکرار- بواسطه مذاکره با غرب یا تهدید به تحریم نظام و باج خواهی با آشوب و قربانی کردن مردم...جهت حفظ منافع شخصی خود و خانواده در داخل و خارج از کشورند، محاکمه نشوند،مذاکره با ترامپ یا غیر ترامپ برای این مردم مظلوم و شهیدپرور بی فایده که هیچ ،پر ضرر هم هست.