صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حاشیه‌های جشنواره فیلم شهر از نگاه آنا؛

کنایه بازیگر پیشکسوت به محسن هاشمی/ دردسر آقای مجری برای اعلام اسامی برندگان

پیشکسوت سینما و تلویزیون در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره فیلم شهر به صحبت‌های رئیس شورای اسلامی شهر تهران واکنش نشان داد.
کد خبر : 406392

به گزارش خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر شامگاه دوشنبه با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار وحدت به کار خود پایان داد. در مراسم پایانی جشنواره نیز همچون روزهای برگزاری نکته‌ای که بیش از هر چیز به چشم می‌خورد خلوتی سالن برگزاری مراسم بود. روندی که در طول برگزاری جشنواره نیز به‌جز دو یا سه مقطع کوتاه به چشم می‌خورد. مراسم شب گذشته در کنار صحبت مدعوین و اهدای جوایز، حواشی را هم به دنبال داشت که بخش عمده‌ای از آن را در ادامه می‌خوانید.


آیین اختتامیه با حدود 20 دقیقه تأخیر آغاز شد. این در حالی بود که شهردار تهران هنوز به مراسم نیامده بود و حدود یک ربع پس از آغاز مراسم وارد سالن شد.


محمدرضا شهیدی‌فر که اجرای مراسم را به عهده داشت در ابتدای صحبت‌هایش ضمن اشاره به هوای گرم تهران در این روزها، برگزاری جشنواره فیلم شهر را یکی از عوامل توسعه شهری دانست.


آیین اختتامیه جشنواره فیلم شهر به‌صورت زنده از شبکه نمایش برای بینندگان تلویزیون پخش می‌شد.



در ابتدای برنامه یک کلیپ از روند برگزاری جشنواره شامل جلسات شورای سیاست‌گذاری، هیئت داوران و هیئت انتخاب، آماده‌سازی پردیس سینما گالری ملت، نشست‌های خبری، نمایش فیلم‌ها، کارگاه‌های آموزشی و حضور مخاطبان در پردیس ملت پخش شد که به خاطر پرداخت حرفه‌ای و موجز به‌خوبی توانست گویای فعالیت‌های اجرایی و هنری جشنواره هفتم باشد.


برخلاف کلیپ معرفی هفتمین جشنواره فیلم شهر، فیلمی که به بهانه افتتاح پارکینگ پردیس سینما گالری ملت برای حاضران پخش شد ضعیف بود؛ به‌گونه‌ای که تنها به چند فریم دم‌دستی از محوطه نیمه آماده و خلوت پارکینگ این مجموعه فرهنگی در حاشیه بزرگراه نیایش بسنده شد. البته نباید از این نکته غافل شد که آنچه به‌عنوان پارکینگ پردیس ملت به نمایش درآمد، تنها یک محوطه سرباز آسفالت شده بود که ازنظر زیباسازی، تجهیزات و احتمالاً مسائل فنی نقایص فراوانی داشت! با این حال تلاش مؤسسه تصویر شهر و شهرداری تهران برای حل این معضل چندین ساله ستودنی است. 


شهیدی‌فر هنگام خواندن اسامی نامزدها عنوان کرد که چون از پشت تریبون به صفحه‌ نمایش روی سن اشراف ندارد، احتمال پس‌وپیش خواندن اسامی نامزدها وجود دارد. وی به همین خاطر چند بار مجبور شد جای خود را چند قدم عوض کرده و سریع به پشت تریبون بازگردد.


با توجه به راهروهای تنگ بین صندلی‌ها در سالن وحدت حضور برندگان روی سن برای دریافت جایزه به‌کندی صورت می‌گرفت. هومن بهمنش از اعضای هیئت‌ داوران که برای اهدای جایزه روی سن حاضرشده بود به شهیدی‌فر پیشنهاد کرد که افرادی که در انتهای سالن نشسته‌اند برای رسیدن سریع به روی سن از در نزدیک به خودشان از سالن خارج‌شده و از در نزدیک به صحنه مجدداً وارد شوند! پیشنهادی که شهیدی‌فر آن را چند بار تکرار کرد اما با وجود عملی کردن آن از سوی برخی برندگان نتیجه مثبت و ملموسی در این زمینه نداشت و رفت‌وآمدها همچنان به‌کندی صورت می‌گرفت.


مسعود رایگان که به همراه همسرش رؤیا تیموریان برای تقدیر روی صحنه حاضرشده بود، پس از دریافت لوح تقدیر و هنگامی‌که قصد پایین آمدن را داشت مجدداً پشت تریبون آمد و خطاب به شهیدی‌فر گفت: این تندیس‌هایی که به برگزیدگان می‌دهید خیلی زیباست. ما هم می‌توانیم یکی از این‌ها را داشته باشیم؟؟ این خواسته رایگان بلافاصله با اهدای یک تندیس ویژه جشنواره از سوی برگزارکنندگان پاسخ داده شد.



محسن هاشمی در بخشی از صحبت‌های خود با خواندن بخش‌هایی از خاطرات مرحوم هاشمی رفسنجانی مواضع مثبت وی و رهبر معظم انقلاب نسبت به برخی فیلم‌ها همچون «آدم‌برفی» که در سال‌های میانی دهه هفتاد مجوز نمایش نداشتند را بیان کرد. به گفته فرزند مرحوم هاشمی، ایشان در بخشی از خاطرات خود ضمن اشاره به تماشای فیلم روسری آبی خلاصه‌ای از آن را نیز بیان کرد. داستانی که به نظر می‌رسید متعلق به فیلم سینمایی «دیدار» دیگر فیلم توقیف‌شده آن سال‌ها به کارگردانی محمدرضا هنرمند بود.


علی نصیریان در صحبت‌های خود کنایه‌ای هم به صحبت‌های رئیس شورای اسلامی شهر تهران داشت. هاشمی بر لزوم در نظر گرفتن ابعاد تبلیغاتی در فیلم‌های مرتبط با مسائل شهری تأکید کرده بود اما نصیریان رسالت هنر را نه تبلیغات که خلاقیت خودجوش دانست.



نصیریان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود بدون این‌که نامی از همایون غنی‌زاده کارگردان فیلم «مسخره‌باز» بیاورد، گفت که باید به جوان‌های خلاق میدان بدهیم؛ من در جشنواره فیلم فجر سال گذشته با یکی از همین جوان‌ها کار کردم که اتفاقاً اثری خلاق و غیرمعمول از آب درآمد و مورد استقبال مخاطبان و منتقدان قرار گرفت.


«جوردن هالندر» کارگردان هلندی که به‌عنوان دبیر جشنواره فیلم و معماری روتردام و عضو هیئت‌داوران بخش بین‌الملل در این جشنواره حضور داشت همچون روز افتتاحیه و روزهای برگزاری جشنواره از هر فرصتی برای فیلم‌برداری و صحبت با هنرمندان و مهمانان استفاده می‌کرد.



تعداد زیاد جوایز به‌ویژه در بخش مستند و پویانمایی علاوه بر طولانی شدن مراسم، نوعی آشفتگی را هم به ذهن متبادر می‌کرد که لازم است در ادوار بعدی به این موضوع توجه بیشتری شود.


اگرچه مراسم اختتامیه با توجه به محدودیت زمان، محل مناسبی برای ارائه گزارش جزئیات جشنواره نیست اما شاید لازم بود دستاوردهای کمی و کیفی حداقل به‌صورت تیتروار توسط هاشم میرزاخانی دبیر جشنواره و یا سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اعلام می‌شد. ضرورت دارد این موضوع در روزهای آینده با پیگیری رسانه‌ها جدی‌تر دنبال شود.


انتهای پیام/4072/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
ناشناس
22:58 - 1398/05/01
درود بر استاد علی نصیریان!
ناشناس
12:52 - 1398/05/01
چه جالب!