صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۰۵ - ۳۰ تير ۱۳۹۸
یادداشت/معین نصرتی

کوبیدن حامی FATF بر طبل ادعاهای تکراری!

درحالیکه بارها توسط کارشناسان، ادعاهای حامیان FATF به صورت فنی و تخصصی پاسخ داده شده است، بار دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، همه آن ادعاها را مرور کرد!
کد خبر : 405923

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفتگویی با یکی از رسانه‌ها بار دیگر ادعاهایی را درباره ضرورت تصویب لوایح CFT و پالرمو مطرح کرده است، که در این گزارش به بررسی صحت و سقم آن­‌ها پرداخته شده است.


تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا موثرتر از تحریم‌­های سازمان ملل


صدر، در این گفتگو بار دیگر بر ادعاهای قبلی خود مبنی بر وجود منفعت برای جمهوری اسلامی در تصویب این لوایح تاکید می‌­کند و می­‌گوید: « تحریم‌هایی که تا این لحظه ایران را فرا گرفته تحریم‌های یک جانبه از سوی آمریکا است».


تحریم­‌های آمریکا علیه ایران، تحریم­‌های فراسرزمینی است، به این معنا که در تحریم‌­های فراسرزمینی، آمریکا با استفاده از اهرم­‌های اقتصادی خود کشورهای دیگر را تحت فشار قرار می‌­دهد که تحریم­‌های آمریکا را علیه ایران اعمال کنند. در صورت تخطی افراد، شرکت­‌ها و بانک‌­های مختلف کشورهای جهان از تحریم­‌های اعمال­‌شده علیه ایران، آمریکا آنان را مشمول جریمه­‌های سنگین و چندین میلیارد دلاری می­‌کند و از ارائه خدمات مالی و بانکی آمریکا محروم می‌کند و در نهایت افراد خاطی را تحت پیگرد قضایی قرار می‌­دهد. در ادامه آقای صدر گزاره جالبی را بیان می­‌کند: « اما موضوع قابل اهمیت این است که ایران درگیر تحریم‌های بین المللی سازمان ملل یا شورای امنیت نیست و این در واقع هدیه‌ای بود که برجام برای ایران به ارمغان آورد و ما را از تحریم‌ها و تهدیدهای بین‌المللی خارج کرد.»


تحریم­‌های شورای امنیت هیچ­گاه منجر به پدیدآمدن مشکلات اقتصادی نشد، بلکه وضع تحریم­‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران منجر به مشکلات اقتصادی شد و مخصوصاً فروش نفت و وصول درآمد حاصل از آن را دشوار کرد. از سوی دیگر بر اساس برجام به موجب بند 12 قطعنامه 2231، در صورت اعتراض یکی از اعضای برجام، به صورت خودکار تمامی تحریم‌های لغو شده بعد از 30 روز بازمی‌گردند بدون آنکه مسیر طبیعی خود را طی کنند، نمی‌توان آن را لغو دانست، بلکه این قطعنامه ها صرفاً تعلیق شده است. یعنی در صورت بهانه‌­تراشی یکی از کشورهای عضو برجام بلافاصله تحریم‌­های شورای امنیت نیز قابل بازگشت است.


نظارت های وزارت خزانه‌­داری آمریکا شدیدتر از FATF


آقای صدر در ادامه با بیان اینکه تمدید تعلیق ایران از سوی FATF با نظارت بیشتر همراه است، می­‌گوید: «(نظارت FATF) معاملات شرکت‌ها و کشورها را با ایران بسیار سخت‌تر می‌کند.»


آیا اعمال نظارت بیشتر بر مؤسسات مالی ایران، در شرایط کنونی کشورمان اثری بر تعاملات بانکی ما خواهد داشت؟ اگر شرایط تعاملات بانکی ایران عادی بود، قاعدتاً این نظارت‌ها ســبب کُندی در تعاملات خارجی بانکی ایران می­‌شد. اما با وجود تحریم‌های ثانویه بانکی آمریکا، تقریباً شــعبه خارجی­‌ای وجود ندارد که فعالیت جدی داشــته باشد و شعبه‌هایی هم که فعالیت بسیار کمی دارند، به دلیل تحریم‌هــای آمریکا، تحت نظارت­‌های بسیار شدیدی قرار دارند، حتی شدیدتر از نظارت مورد نظر FATF! و این شعب با سختی بسیار زیادی صرفاً در حوزه‌های محدود غیر تحریمی مانند غذا و دارو می­‌توانند فعالیت کنند. همچنین در کشورهای کلیدی، ناظران وزارت خزانه‌داری آمریکا و سایر ناظران از کشور میزبان و بانک‌ها حضور دارند و بر تعامل این شــعب با دیگران نظارت می‌کنند. این نظارت شدید به این دلیل است که بانک­‌ها و دولت­‌ها از تحریم‌های آمریکا بیشتر از استانداردهای FATF می­‌ترسند.


اجرای استانداردهای FATF موجب خودتحریمی است


آقای صدر بار دیگر با اشاره به اینکه عدم تصویب کنوانسیون­‌ها یعنی کمک کردن به ترامپ، می­‌گوید: « زیرا تحریم‌های فعلی ضد ایران تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا است و جنبه بین المللی ندارد اما چنانچه لوایح مرتبط با FATF را به تصویب نرسانیم در واقع نوعی خودتحریمی به ایران تحمیل کرده و به ترامپ برای گسترش تحریم ها علیه ایران کمک کردیم.»


واقعا بسیار تعجب برانگیز است که چرا با وجود اینکه منوچین، وزیر خزانه­‌داری و رئیس اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران صراحتا کارکرد FATF را شناسایی راه­‌های دور زدن تحریم­‌ها می­‌داند، آقای صدر چنین اظهاراتی را بیان می‌­کند. از سوی دیگر اتفاقا اجرای برنامه اقدام FATF عین خودتحریمی است. چرا که با اجرای بندهای 21 و 31 «برنامه اقدام» با موضوع «شناسایی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به ذینفع واقعی» زمینه لازم برای اجرای موفقیت آمیز تحریم‌های ثانویه بانکی آمریکا در خاک کشورمان توسط نظام بانکی ایران، فراهم می‌شود. با توجه به اینکه کارکرد FATF هوشمند‌سازی تحریم­‌های آمریکاست، اجرای استانداردهای FATF باعث شفافیت نظام بانکی ایران برای آمریکا می‌­شود. درواقع این اقدام ما منجر به «نقطه‌زنی تحریم‌­ها» و افزایش اثر گذاری تحریم­‌ها خواهد شد که عین «خودتحریمی» است.


عوامل بنیادین نوسانات نرخ ارز چیست؟


صدر در ادامه می‌­گوید: «همان اشخاصی که در مجمع مخالف تصویب لوایح مرتبط با FATF بودند تاکید داشتند که مخالفت آنها با لوایح مذکور اعلام نشود چون روی تورم و افزایش نرخ ارز تاثیر می‌گذارد»


این ادعا که در صورت عدم تصویب کنوانسیون‌­ها نرخ ارز بالاتر خواهد رفت، بیش از حد سیاسی و غیرفنی است، چراکه تجربه تاریخی 10 سال اخیر نشان می دهد که ورود یا تعلیق ایران از لیست سیاه FATF تاثیری بر نرخ ارز نداشته است. در نظر نگرفتن عوامل بنیادین مهم در نوسانات نرخ ارز -انباشت عظیم نقدینگی، تمرکز نقشه ارزی کشور در دبی، محدود شدن روابط بانکی-  بیانگر موضع‌­گیری صرفاً سیاسی و جناحی حامیان FATF است.


حامیان FATF با پروپاگاندای تبلیغاتی و فشار افکار عمومی، به دنبال جلب موافقت اعضای مجمع تشخیص در خصوص کنوانسیون­‌های پالرمو و CFT هستند.



* فعال دانشجویی، دانشجوی دانشگاه تهران


انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری آنا» نیست و این خبرگزاری صرفاً منعکس کننده نظرات فعالین دانشجویی است.


انتهای پیام/4107/4115/



انتهای پیام/

ارسال نظر