صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
#روزنامه‌نگاری_علم

بنی‌هاشمی: ژورنالیسم علم باعث تجلی قدرت سرزمینی می‌شود/ استفاده نظام سلطه از ژورنالیسم علم برای نفوذ در افکار عمومی

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما گفت: ژورنالیسم علم باعث تجلی قدرت سرزمینی می‌شود و به ما کمک می‌کند که بتوانیم کشور را در مسیر پیشرفت همه‌جانبه و عزت ملی پیش ببریم.
کد خبر : 405572

سید محسن بنی‌هاشمی در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با ژورنالیسم علم، کارکرد آن در رسانه‌های داخلی و ضعف خبرنگاران و رسانه‌ها در بهره‌مندی همه‌جانبه و حرفه‌ای از آن اظهار کرد: در نگاه اول باید واژه ژورنالیسم علم را به‌درستی تعریف کرد؛ این واژه توسط برخی این‌گونه تعریف شده است که باید نگاه عالمانه‌ای به خبر داشته باشیم حال‌آنکه رویکردی صرفاً در حوزه اخبار است ولی مفهوم صحیح‌تر ژورنالیسم علم توجه خبرنگاران و رسانه‌ها به شناسایی، پرداخت و انتشار حرفه‌ای اخبار در حوزه‌های مختلف علم و دانش است.


وی با بیان اینکه مقوله ژورنالیسم علم دارای شاخه‌های متفاوت و انشعابات فراوانی است، افزود: علم در جهان امروز دستخوش تحولات بسیاری شده است و در حوزه ژورنالیسم علمی هم بسیاری از کشورها از پتانسیل عظیم آن در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند به‌گونه‌ای که بعضاً می‌بینیم کشورهای سلطه‌گر در پردازش اطلاعات علمی در بستر اخبار از گونه‌ای برتری‌جویی و تهاجم فرهنگی استفاده می‌کنند.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه سازمان صداوسیما با بیان اینکه باید برای انتشار یک خبر علمی و تخصصی از منابع مختلفی استفاده کرد، گفت: امروزه به‌طور ملموسی امپراتوری‌های خبری دنیا که یکی از ابزارهای نظام سلطه محسوب می‌شوند با استفاده از قدرت ژورنالیسم علمی با مخاطبانشان برای نیل به اهداف خود ارتباط برقرار می‌کنند.


بنی‌هاشمی عنوان کرد: نظام سلطه برای اثبات برتری خود نسبت به دیگر نظام‌ها به بهترین وجه از شیوه و روش ژورنالیسم علم استفاده می‌کند زیرا با استفاده از توانمندی و ظرفیت آن می‌تواند اخبار کذب را به‌راحتی در اذهان و تفکر مردم دنیا رسوخ داده و موردپذیرش آنان قرار دهد.


وی ادامه داد: مدیریت اخبار علمی در هر کشوری نیازمند کسانی است که حوزه تخصصی ژورنالیسم علم را بشناسند؛ اگر رسانه‌ها را مرجع بررسی فرازوفرود و صعود و افول کشورها بدانیم یکی از محورهای بررسی و تجزیه‌وتحلیل این فرازوفرود، اخبار علمی است که متأسفانه در کشور ما به این مسئله کمتر توجه شده است.


بنی‌هاشمی افزود: در کشورمان همه مسائل را آن‌قدر سیاست‌محور و سیاست‌زده کرده‌ایم که از قدرت نرم برخی مقوله‌ها مثل ژورنالیسم علمی، فرهنگی و اقتصادی غافل شده‌ایم درصورتی‌که ژورنالیسم علم می‌تواند باعث تجلی قدرت ایران شده و به اهداف درازمدت کشور کمک کند.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه صداوسیما گفت: در دنیای امروز برخی از اخبار عرصه‌های پژوهشی و علمی دارای لایه‌ها و طبقه‌بندی‌هایی است که می‌توان با استفاده از شیوه‌های ژورنالیسم علمی آن را به طرز ماهرانه‌ای در رسانه‌ها منتشر کرد؛ بنابراین متخصصان حرفه‌ای در ژورنالیسم علمی که هم دروازه‌بانی خبر را در رسانه می‌شناسند و هم آگاه به موضوعات اخبار هستند می‌توانند به‌صورت تخصصی این اخبار را به‌دوراز هیجانات عمومی بررسی کرده و با هدف تعالی سرزمینی منتشر کنند و جلوی سوءاستفاده‌های دشمن را در این زمینه بگیرند.


بنی‌هاشمی با بیان اینکه استفاده رسانه‌ها از توانمندی ژورنالیسم علمی باعث عزت کشور خواهد شد، اظهار کرد: باید احترام به ژورنالیسم علمی در تمامی سطوح مدیریتی کشور صورت بگیرد.


وی ادامه داد: نگاه یک ژورنالیست علم به خبر فارغ از سطحی‌نگری است و به عمق اخبار مربوط به عرصه‌های مختلف دانش و پژوهش و آموزش و پیشرفت همه‌جانبه حکمت محور ورود پیدا می‌کند. ژورنالیست علم می‌داند که در سرزمین ایران با بهره‌گیری از معرفت‌های عمیق دینی به‌خوبی می‌توان ضمن بهره‌گیری از قدرت علم و دانش خردمندی را در سطوح مختلف جامعه تقویت کرد. جدایی دانشگاه‌ها از رفع مشکلات کشور، صنعت و از هر آنچه زندگی مردم را رو به بهبود ببرد عملاً باعث گونه‌ای بیهودگی در رفتار دانشگاهی ما شده است. ژورنالیست علم با ایفای نقش حرفه‌ای خود می‌تواند کنش دانشگاهیان را به نیازهای جامعه و مردم پیوند دهد و رفاه مطلوب و پیشرفت همه جانبه‌ای برای کشور به بار بیاورد.


بنی‌هاشمی با بیان اینکه متأسفانه بیشتر پایان‌نامه‌های فوق‌لیسانس و رساله‌های دکترای ما بی‌استفاده می‌مانند، گفت: وقتی ژورنالیسم علم شکل بگیرد به‌طور حتم یکی از اهرم‌های قدرتمند آن می‌تواند بهره‌گیری از همین پایان‌نامه‌ها و تزهای دکترا باشد که علم را تبدیل به قدرت خواهد کرد و ما در ادبیات باوری خود از آن به‌عنوان علم نافع یاد می‌کنیم.


انتهای پیام/4046/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر