صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۹ - ۱۸ تير ۱۳۹۸
معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه:

سقوط بیشترین دلیل حوادث در مدارس کرمانشاه است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه گفت: سقوط بیشترین علت سوانح و حوادث در مدارس کرمانشاه است.
کد خبر : 403463

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری آنا از وبدای کرمانشاه، ابراهیم شکیبا گفت: با انجام پروژه پیشگیری از سوانح و حوادث غیر‌عمد دانش‌آموزان مدارس ابتدایی منتخب و بررسی وضعیت مصدومیت غیرعمد در کودکان مشخص شد که سقوط بیشترین علت سوانح و حوادث در مدارس کرمانشاه است.


وی اظهار کرد: دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری اداره پیشگیری از حوادث، سوانح و ارتقای ایمنی و صندوق کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) در ایران پروژه تحلیل وضعیت مصدومیت غیرعمد در کودکان را در دستور کار خود قرار داد.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه افزود: این دانشگاه همراه با 6 دانشگاه دیگر پایلوت کشوری این طرح در سال تحصیلی 98-97  شد که نتایج این تحقیق نشان داد بیشترین علت سوانح و حوادث در مدارس کرمانشاه سقوط است.


شکیبا، هدف اصلی انجام این پروژه را آموزش تغییر رفتار دانست و متذکر شد: آموزش گروه‌های هدف دانش‌آموزان، والدین و کارکنان مدرسه می‌تواند سهم بسزایی در کاهش سوانح و حوادث غیرعمد داشته باشد.


وی تشریح کرد: در راستای این پروژه با هماهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش کرمانشاه، مدارس ابتدایی منطقه جعفرآباد منتخب و مداخلات لازم ومراحل اجرایی پروژه در این مدارس در 11 جلسه هماهنگی درون و برون‌بخشی انجام شد.


 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه یادآور شد: سنجش‌ آگاهی دانش‌آموزان، آموزش گروه‌های هدف( 3 هزار و 450 دانش‌آموز، 72 نفر از کارکنان مدارس، 570 نفر از والدین)، مشاوره با دانش‌آموزان دارای رفتار خشونت‌آمیز، اجرای نمایشنامه و ... از جمله اقدامات انجام شده در این مدارس بود.


شکیبا توضیح داد: نتیجه این مداخلات ایجاد حساسیت لازم در کادر مدرسه، والدین و دانش‌آموزان درباره رعایت نظم و ترتیب در هنگام خروج از کلاس و مدرسه، اصلاح رفتار خشونت‌آمیز، ارتقای آگاهی دانش‌آموزان از عواقب خطرناک هل دادن، ارتقای آگاهی کارکنان و والدین درباره اهمیت و عواقب سوانح و حوادث است.


وی خاطرنشان کرد: مصدومیت‌های غیرعمد کودکان و نوجوانان یکی از دلایل اصلی آسیب‌دیدگی، بستری بیمارستانی، معلولیت و مرگ آنان در جهان و نیز دومین علت مرگ و میر در کودکان و نوجوانان است.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه عنوان کرد: در جهان پس از حوادث ترافیکی، غرق‌شدن و سوختگی، سقوط و افتادن چهارمین علت مرگ کودکان و نوجوانان است که بیشترین گروه‌های جمعیتی در معرض خطر را به ترتیب افراد بالاتر از 65 سال، نوجوانان و جوانان 15 تا 19 سال و کودکان زیر 15 سال تشکیل می‌دهند.


شکیبا اظهار کرد: در کنار عوامل محیطی و ساختاری، رفتارهای مخاطره‌آمیز انسان‌ها نقش بسیار مهمی در وقوع سوانح و حوادث دارد؛ بنابراین تلاش در راستای پیشگیری از مصدومیت‌های غیر‌عمد در کودکان باید بر تغییر رفتار انسان‌ها متمرکز شود.


وی گفت: امید است بتوان با اجرای مداخلات لازم در سایر مدارس نیز شاهد کاهش بروز سوانح و حوادث و در نتیجه کاهش آسیب در دانش‌آموزان باشیم.


انتهای پیام/4078/4117/4062/


انتهای پیام/

برچسب ها: یونیسف
ارسال نظر