صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۳ - ۱۷ تير ۱۳۹۸
رئیس دانشگاه تهران:

بستن مرزهای کشور اشتباه است/ صنعت، دانشگاه را در فضای خسته‌کننده قرار ندهد

رئیس دانشگاه تهران گفت: ما آماده همکاری با صنعت هستیم اما لازمه ارتباط این است که در یک فضای خسته‌کننده قرار نگیریم.
کد خبر : 403080

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمود نیلی احمدآبادی صبح امروز در نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری کشور که با محوریت همکاری دانشگاه با دولت در شرایط تحریم در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، با مطرح کردن این پرسش که آیا اولین باری است که در کشور دچار تحریم می‌شویم، اظهار کرد: در گذشته که دچار تحریم شده‌ایم، فعالیت‌هایی را انجام داده‌ایم و باید بحث شود.


وی افزود: تولید به این معنا نیست که کلید آن را بزنیم و تولید صورت بگیرد. باید محصولی را تولید کنیم که بتواند با دیگر محصولات رقابت کند. اگر محصولات ما دارای کیفیت نباشد صرفاً با رانت و انحصار می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد.


رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ما باید محصولاتی را ارائه کنیم که با برداشتن تحریم‌های صنعت از بین نرود. بستن مرزهای کشور (صادرات) اشتباه است چراکه صادرات و رقابت شرط موفقیت تولید است.


نیلی احمدآبادی گفت: صنعتی که محصولات را با هر کیفیتی تولید کند تا بازار فروش داشته باشد، صنعت نیست. تکنولوژی، کیفیت و قیمت کالا را تعیین می‌کند. با استفاده از تکنولوژی‌های جدید می‌توان کیفیت را بهبود و هزینه‌ها را کاهش داد.


وی افزود: چندین بار در کشور نهضت تولید داخلی راه‌اندازی کردیم اما موفق نشده‌ایم. در پنج ساله گذشته بسیاری از تولیدکنندگان ما قطعات را در چین تولید می‌کنند و مارک آن را در داخل کشور می‌زدند که با تغییر شرایط ارز بازار چین رونق پیدا کرد.


رئیس دانشگاه تهران بیان کرد: تولید در اثر تحریم، سیاست نیست بلکه تحمیل شرایط است. نیازی به ایجاد ظرفیت در کشور نداریم بلکه محتوا و استفاده از این ظرفیت‌ها مطرح است و باید ارتباط این زیرساخت‌ها با یکدیگر را بهبود ببخشیم.


نیلی احمدآبادی بیان کرد: دانشگاه‌ها توسعه نرم‌افزاری خوبی پیدا کرده‌اند. توسعه نرم‌افزاری به معنای فهم و حل مسائل است. مهم‌ترین سرمایه دانشگاه‌ها حضور اساتید و دانشجویان است.


وی افزود: باید تقاضا از سوی صنعت (بانک‌ها، بیمه و صنعت و ...) شکل بگیرد و سیاست‌های دانشگاه‌ها بر اساس تأمین این نیازها باشد.


رئیس دانشگاه تهران گفت: استارت‌آپ‌ها بیشترین ریسک را می‌پذیرند؛ به همان اندازه که احتمال پیشرفت این شرکت‌ها وجود دارد، امکان از بین رفتن آن‌ها نیز هست. همچنین وضعیت بانک‌ها مهم‌ترین مشکل کشور است.


نیلی احمدآبادی خاطرنشان کرد: ما آماده همکاری با صنعت هستیم اما لازمه ارتباط این است که در یک فضای خسته‌کننده قرار نگیریم.


انتهای پیام/4107/4084/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر