صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۸ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
فولادگر در گفتگو با آنا:

آینده‌پژوهی؛ مسیر حل مسئله است

رئیس پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آینده‌پژوهی؛ مسیر حل مسئله است و دوره آموزش حین عمل در این دانشگاه خواهد شد.
کد خبر : 398694

محمدمجید فولادگر در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: با توجه به این‌که دانشگاه آزاد اسلامی شعار حل مسئله را در پیش‌گرفته است پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی، دوره‌های آینده پژوهی را با تمرکز بر حل مسئله برگزار می‌کند.


وی ادامه داد: برای حل مسئله لازم است تا سیر تغییرات مسئله در بستر و محیط مربوطه را شناسایی کرده و همچنین در وضعیت کنونی و مختصات فعلی نظام مسائل را تشخیص بدهیم، که به این موضوع روند یابی و یا روند پژوهی می‌گویند.


رئیس پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: برای مثال در آموزش عالی با تعداد قابل توجهی از مسائل مواجه هستیم و این‌که کدام مسئله تقدم داشته و کدام موضوع می‌تواند مسائل دیگر را پیش ببرد، درک و فهم این از وظایف آینده‌پژوهی است. بعد از فهم مسائل در مورد تغییرات آینده و عدم قطعیت‌ها صحبت می‌شود، این کاری است که در کارگاه آینده‌پژوهی با تمرکز بر حل مسئله صورت خواهد گرفت.


وی در ادامه افزود: اگر ما می‌خواهیم در دانشگاه آزاد اسلامی ناظر بر گام دوم انقلاب حل مسئله انجام بدهیم، حتماً و قطعاً باید آینده‌پژوهی انجام داده تا به‌واسطه آن روند یابی داشته و نظام مسائل، سناریوها و تحولات آینده را به‌درستی تشخیص بدهیم و متناسب با آن برنامه‌ریزی کنیم.


مدرس رشته آینده‌پژوهی تصریح کرد: قبل از اجرای هرگونه برنامه‌ای در بخش‌های مختلف باید در مرحله اول آینده‌نگری را مدنظر قرار بدهیم، چراکه ماموریت اصلی آینده‌نگری حل مسئله است و با همین روش و هدف این کارگاه را برگزار می‌کنیم. منظور از این کارگاه، دوره آموزش حین عمل است و افرادی که در این کارگاه‌ها شرکت می‌کنند در حین حل مسئله واقعی با روش‌ها، مبانی، مفاهیم، الزامات، بایدها و نبایدهای آینده‌پژوهی آشنا می‌شوند.


فولادگر گفت: مخاطب اصلی این کارگاه دانشجویان ارشد و دکتری هستند، چراکه این افراد در مرحله انتخاب رساله و پایان‌نامه قرار دارند و لازم است این متدولوژی‌ها و فهم آینده‌نگر از مسائل را برای انجام پژوهش‌ها لحاظ کنند.


گفتنی است متقاضیان «دوره مهارتی آینده‌پژوهی۲» به همراه کارگاه برنامه‌ریزی پس‌نگر از چشم‌انداز به‌سوی وضع فعلی در پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی تا هفتم تیرماه سال جاری مهلت برای ثبت‌نام دارند. دوره مهارتی آینده‌پژوهی۲ با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی به مدت ۱۶ ساعت (چهار نیم‌روز) برگزار می‌شود.


انتهای پیام/4107/4108/


انتهای پیام/

ارسال نظر