صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۶ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
دکتر طهرانچی:

66 هزار دانشجوی اهل تسنن در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از راه‌اندازی شورای گسترش فرهنگ تقریب در این دانشگاه خبر داد و گفت: 66 هزار دانشجوی اهل تسنن در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند.
کد خبر : 397991

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دومین جلسه شورای راهبردی تقریب بین‌المذاهب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی و با حضور مولوی اسحاق مدنی مشاور رئیس دانشگاه در امور اهل سنت، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد شریفانی سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید حامد علم‌الهدی معاون امور ایران در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، بهروز طهماسب‌کاظمی رئیس حوزه ریاست، روابط عمومی و امور استان‌ها و جمعی از رؤسای استان‌ها و دانشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی برگزار شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای این نشست با تأکید بر آموزش دانش اجتماعی به دانشجویان، اظهار کرد: همان‌طور که روز گذشته در همایش رؤسای واحدهای دانشگاهی به این موضوع اشاره کردم، رابطه دانشگاه با دانشجو فقط ارائه دانش تخصصی نیست، بلکه باید بر بستر تربیت فرهنگی و دینی مجموعه دانش را به دانشجویان ارائه کنیم تا در کنار آموختن دانش تخصصی، دانش مهارتی، دانش فناوری، دانش نوآوری، دانش اجتماعی نیز فرابگیرند.


دکتر محمدمهدی طهرانچی با اشاره به کارکردها و رویکردهای دانشگاه در غرب، یادآور شد: دانشگاه‌های غرب تا پیش از نیمه دوم قرن بیستم و دوران جنگ سرد، قدرت‌آفرین، اقتدارآفرین و درگیر مسائل پس از جنگ جهانی بودند و تا سال 1970 همه‌چیز در سایه اقتدارطلبی قدرت‌ها و علم ابزاری در اختیار قدرت بود. پس‌ازاین دوره غربی‌ها نتیجه گرفتند که وارد مرحله دیگر شوند و مسائل شهروندی را در چارچوب دانشگاه پیش ببرند، با این رویکرد دانشگاه اجتماعی ایجاد شد و پس از سال 1975 مقدمات تبدیل دانشگاه اقتدارآفرین دوران جنگ سرد به دانشگاه گسترده توده‌ای اجتماعی انجام شد.


وی ادامه داد: تا پیش‌ازاین مقطع، در انگلستان تعداد دانشجویانی که از بین جوانان 18 تا 24 ساله که به دانشگاه می‌رفتند، تنها 8 درصد بود، اما پس از آنکه غربی‌ها تصمیم گرفتند دانشگاه را گسترده کنند، تعداد دانشجویان به 31 درصد افزایش یافت و اکنون این عدد در کشورهای پیشرو به 51 درصد رسیده است. به همین دلیل یک‌سوم دانشگاه‌های انگلیس قبل از جنگ جهانی و دوسوم این دانشگاه‌ها بعد از جنگ جهانی تأسیس شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: غرب از ورود به دانشگاه اجتماعی اهدافی داشت که یکی از آن‌ها تربیت جوانان در عرصه شهروند و ترویج دموکراتیزه کردن اجتماع بود. غرب بعد از سال 2000 وارد بحث شهروند تکنولوژی شد، اما دانشگاه هنوز دانشگاه گسترده است، به‌طوری‌که رشد دانشگاه‌ها 5 درصد رشد جمعیت آموزش عالی در این کشورهاست و اکنون به دنبال ترویج شهروندی بر پایه فناوری اطلاعات است.


طهرانچی با بیان اینکه نهاد دانشگاه یا یونیورسیته که فراتر از دانشگاه است و عرب‌ها به آن جامعه می‌گویند، یک جهانکده و محل تربیت است، افزود: این جهانکده یا محل تربیت، نهادی برای توسعه و ساخت آینده بود و علم و فرهنگ را با هم داشت. اگر برخی دانشگاه را محلی برای تربیت فرهنگی می‌دانند و اساساً معتقدند که دانشگاه محل تربیت فرهنگی و دانش تخصصی در اولویت دوم قرار دارد، اما دانشگاه به‌مثابه نهاد علم و نهاد فرهنگ یک کارکرد و رویکرد دارد.


وی با اشاره به کارکردها و رویکردهای دانشگاه، خاطرنشان کرد: آنچه مردم از بیرون دانشگاه می‌بینند، پوسته بیرونی دانشگاه یعنی فناوری، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و مسائل اجتماعی است که با حاصل ارزش‌آفرینی و علم‌آفرینی دانشگاه است. رشد اقتصادی، خلق روابط اجتماعی و توسعه فناوری از جمله پوسته‌های دانشگاه و تولید مقالات دانشگاه است که باید منجر به خروجی و هسته شود و دانشگاه اجتماع‌ساز، اقتصادساز و فناورساز باشد. لذا شاهد هستیم که هیچ کارخانه‌ای در کشور حاصل کار دانشگاه نیست و فناوری‌های ما برآمده از دانشگاه نبوده و وارداتی است.


عضو هیئت‌ امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تفاوت ایجاد دانشگاه در ایران و غرب، گفت: دانشگاه در کشور ما تنها نهاد علم و فرهنگ نیست، درحالی‌که در غرب دانشگاه‌ها در امتداد مدارس علمیه خلق شده‌اند. به‌گونه‌ای که دانشگاه هاروارد که یک مدرسه دینی بود، از 280 سال پیش به دانشگاه تبدیل شد، اما در ایران مدارس و حوزه‌های علمیه به شکل قبل باقی‌مانده و هویت خود را حفظ کردند. درواقع دو نهاد موازی در حوزه علم و فرهنگ ایجاد شد که یکی از آن‌ها ریشه هزارساله دارد. نهاد دانشگاه به‌عنوان نهاد وارداتی به کشور آمد.


طهرانچی ادامه داد: با وجود آنکه دانشگاه بر مبنای دین‌زدایی وارد کشور شد، اما پس از انقلاب اسلامی، امام (ره) نه‌تنها دانشگاه را نفی نکردند بلکه برای این نهاد مشروعیت و هویت قائل شدند و دانشگاه را مبنای تحولات و کارخانه آدم‌سازی دانستند، چراکه ایشان معتقد بودند با ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه، می‌توان علم و فرهنگ را ساخت و دانشگاه می‌تواند در کنار حوزه، ارزش‌آفرین و اجتماع‌ساز باشد.


دانشگاه باید در کنار حوزه علمیه، ارزش‌آفرینی کند و اجتماع‌ساز شود


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: با توجه به این رویکرد دانشگاه باید در کنار حوزه علمیه، ارزش‌آفرینی کند و اجتماع‌ساز شود. نقش دانشگاه به‌عنوان محیط تربیت بسیار مهم است، چراکه اجتماع در حوزه جدید شهروندی، مبتنی بر تکنولوژی است که مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و مرزهای جدیدی خلق کرده است.


وی، خانواده، محیط آموزشی، محیط زندگی و دوستی، محیط شغلی و اجتماع را پنج محیط تربیت جوانان عنوان کرد و گفت: مسئولان هر کدام از این محیط‌ها رسالت خود را دارند، غرب برای آسیب زدن به نقش تربیتی کشورها و هویت‌زدایی از جوانان و مردم، ابتدا خانواده را مورد هدف قرار می‌دهد و بعد از آن محیط آموزشی را بدون کارکرد می‌کند. اگر محیط آموزشی فقط آموزش دانش تخصصی ارائه دهد، تبدیل به محیط بدون کارکرد می‌شود.


طهرانچی تأکید کرد: دانشگاه‌ها باید قدر خود را به‌عنوان دومین کانون محوری تعلیم و تربیت بدانند، هر که در این محیط رسالت خود را انجام ندهد مصداق آیه شریفه «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ» می‌شود. بنابراین ما دانشگاهیان باید رسالت خود را چندوجهی انجام دهیم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها در فرهنگ‌سازی رسالت دارند، گفت: جریان‌های مقابل جمهوری اسلامی ایران در حال افتراق بین اجزای جامعه در حوزه‌های قومیتی، دینی و مذهبی هستند و با این کار می‌خواهند هویت و تعلقات دینی و ملی مردم را هدف بگیرند و برای این منظور، افکار فرامرزی، فراسرزمینی و فراهویتی را ترویج می‌دهند و می‌خواهند از این طریق به کشور نفوذ کنند. سؤال اینجاست که در مقابله با این هجمه، خاکریز کجاست؟


وظیفه ذاتی ما تربیت اجتماعی مبتنی بر تقریب مذاهب است


وی ادامه داد: آیا غیر از این است که خاکریز این تهاجمات، باید در محیط دانشگاه باشد و دانشگاه در متن تعلیم و تربیت قرار گیرد؟ بنابراین خاکریزی که در متن است، نیاز به آمادگی همه اجزاء دارد و باید یک تفکر در مقابل دشمن بایستد و مانند سربازی که می‌خواهد برای رفتن به جنگ در پادگان آموزش ببیند، در این جنگ هم باید آموزش دید. اگر جنگ هم نبود مبانی اعتقادی و رفتار الگوها و اسوه‌های ما مبتنی بر این نگاه است که باید بین اهل تسنن و تشیع وحدت باشد. بنابراین وظیفه ذاتی ما تربیت اجتماعی مبتنی بر تقریب مذاهب است.


طهرانچی گفت: دانشگاه ام.آی.تی در سال 2015 در مسیر راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی در قالب یک پویش از یک هزار و 800 زائر ایرانی و 2 هزار و 200 زائر عراقی سؤالاتی مطرح کرد. مضمون این سؤالات در خصوص رفاقت اهل سنت و شیعیان و وضعیت مراوده آن‌ها با اهل تسنن بود. جالب است که سفارش‌دهنده این پروژه، نیروی دریایی آمریکا بود با این هدف که آیا می‌توان از طریق ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی، راهی برای نفوذ و شکستن مرزها پیدا کرد.


عضو هیئت‌ امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آمار تعداد دانشجویان، اساتید، کارکنان و مدیران اهل سنت در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این دانشگاه در استان‌های مرزی که اهل سنت و تشیع به‌صورت مشترک زندگی می‌کنند 66 هزار دانشجوی اهل تسنن دارد که در کنار 184 هزار و 555 دانشجوی شیعه در محیط مشترک تحصیل می‌کنند.


وی با بیان اینکه این دانشگاه یک محیط مختلف است که باید یک فرهنگ در آن جاری و ساری باشد، اظهار داشت: فرهنگ تقریب مذاهب و وحدت باید از دانشگاه به جامعه منتقل شود، نسبت به این تربیت باید مبانی و عمل داشته باشیم، البته در این راستا شورای گسترش فرهنگ تقریب در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده است.


طهرانچی خاطرنشان کرد: تاکنون فرهنگ و نگاه تقریب مذاهب در حوزه‌های علمیه کار می‌شد، اما اکنون دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد تقریب مذاهب را به دانشگاه به‌عنوان نهاد دوم علم و فرهنگ وارد کند تا دانشگاه آزاد اسلامی هم نگاه تقریب مذاهب داشته باشد.


عضو هیئت‌ امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد به پیاده‌سازی فرهنگ تقریب مذاهب اسلامی در حوزه تفکری و اندیشه دانشگاه فعالیت کند، گفت: برای این منظور شورای راهبردی تقریب بین‌المذاهب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده تا فرهنگ تقریب مذاهب را با رویکردهای تقریبی در این محیط تربیتی ترویج کند.


وی در پایان تأکید کرد: بر اساس سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی، با هرگونه حرکت غیرتقریبی در واحدهای دانشگاه به‌شدت برخورد خواهد شد.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر