صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۰۰ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
رئیس دانشگاه آزاد مازندران:

دانشگاه آزاد اسلامی مروج عدالت آموزشی در کشور است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران گفت:دانشگاه آزاد اسلامی از منظر آموزشی، مروج عدالت آموزشی در کل کشور بوده و فرصت تحصیل را برای همگان فراهم کرده است.
کد خبر : 397514

حسین منصوریان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در مورد سی و هفتمین سالگرد فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند تأثیر‌گذاری و اهمیت فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی بعد از انقلاب اسلامی را کتمان کند.


وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی ویژگی‌هایی دارد که آن را از سایر مراکز آموزش عالی متمایز کرده است. این مرکز علمی مولود انقلاب اسلامی بوده و از طرفی دیگر به اعتبارات دولتی وابسته نیست و با پشتوانه شهریه‌های دانشجویی توانسته این همه عظمت را خلق کند؛ بنابراین از هر زاویه به دانشگاه آزاد اسلامی نگاه شود، جایگاهش فراتر از تصور افراد است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مازندران با بیان تأثیرات مختلفی که این مرکز علمی در جامعه و کشور داشته، یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی از منظر آموزشی، مروج عدالت آموزشی در کل کشور بوده و فرصت تحصیل را برای همگان فراهم کرده که افراد بتوانند در نزدیک‌ترین واحد آموزش عالی به شهرشان به تحصیل مشغول شوند. قبل از انقلاب رسیدن به این هدف، آرزوی دست‌نیافتنی جوانان بود.


منصوریان افزود: اگر فعالیت دانشگاه آزاد نبود، دولت باید به تقاضای تحصیل در مراکز آموزش عالی پاسخ می‌داد و تصور کنید با چه حجمی از مطالبات جوانان دانشجو مواجه می‌شد و چه هزینه‌ای بر دوش دولتی‌ها بار می‌شد. در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی با فعالیت علمی مسئولیت دولت را  در زمینه آموزش عالی کاهش بسیاری داد.


وی خاطرنشان کرد: برای پاسخگویی به مطالبات آموزش عالی، دولت یا باید می‌گفت که در برابر مطالبات علمی مسئولیتی نداریم که این نشدنی است؛ یا باید خدمات می‌داد که در این راستا نیز ناتوان بود؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که فعالیت دانشگاه آزاد جنبه‌های ثمربخش متفاوتی برای دولت و مردم در حوزه آموزش عالی داشته است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری اظهار کرد: در بخش پژوهشی و علمی نیز با توجه به سن و سالی که از این دانشگاه گذشته در برخی جهات از بسیاری از دانشگاه‌هایی که قدمت طولانی‌تری دارند، پیشی گرفته است.


منصوریان افزود: آنچه به نظر من مهم است خصوصی بودن این دانشگاه است که هزینه‌ای بر دولت تحمیل نکرده و با اشتغالزایی که از فعالیت این دانشگاه ایجادشده باری از دوش دولت برداشته شده که این نیز در نوع خود قابل توجه است.


وی درآمدهای دولت که از فعالیت دانشگاه آزاد حاصل شده را برشمرد و گفت: از کنار اشتغالزایی که توسط دانشگاه ایجاد شده، دولت نیز بهره برده که بیمه و مالیات از جمله آن درآمدهاست.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مازندران رویکردهای پنهان دانشگاه آزاد اسلامی را تشریح کرد و افزود: اگر این واحد علمی داوطلبان تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی را زیرپوشش آموزشی قرار نداده بود، قطع به یقین بخش قابل‌توجهی از این افراد برای گذراندن تحصیل به خارج از کشور می‌رفتند.


منصوریان ادامه داد: این اتفاق جدا از هزینه‌ای که بر دولت تحمیل می‌کرد، معلوم نبود فارغ‌التحصیلان خروجی از دانشگاه‌های کشورهای غربی با چه طرز فکر و مشی رفتاری  خواهند بود.


وی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد با فعالیت خود و جذب افرادی که برای تحصیل احتمالی به خارج از کشور می‌رفتند از تقابل فرهنگی جلوگیری کرده و اگر از منظر فرهنگی به فعالیت دانشگاه آزاد نگاه شود، این دانشگاه توانسته جلوی عوارض احتمالی تحصیل جوانان در خارج از کشور را بگیرد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مازندران بیان کرد: به‌صورت کلی امور فرهنگی پژوهشی تحقیقاتی که در دانشگاه آزاد انجام می‌شود با سایر مراکز آموزشی معتبر  قابل رقابت است و به نظر بنده دانشگاه آزاد یک ابردانشگاه است.


منصوریان با بیان شاخص‌هایی که برای ارتقای دانشگاه آزاد اسلامی باید به آن توجه شود، گفت: کیفی‌سازی آموزشی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که در دانشگاه آزاد اسلامی از این امر نباید غفلت کنیم.


وی اظهار کرد: دیده شده از مجموع واحدهای موجود در یک استان یک واحد دانشگاه آزاد اسلامی در آن استان به برند علمی تبدیل شده یا بعضی از رشتهها در یک واحد برند شده‌اند که در این باره باید گفت به‌دلیل توجه رئیس و اعضای هیئت علمی دانشگاه به کیفی‌سازی بوده که این اتفاق رخ داده، یعنی استادانی متبحر به‌کار گرفته شده‌اند که توانسته‌اند این افتخارات را کسب کنند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مازندران یادآور شد: اکنون ذهنیتی از کیفیت بد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در جامعه شکل گرفته که به نظر بنده غیرمنصفانه است و باید دانشجویان و اعضای هیئت علمی تلاش کنند تا این ذهنیت از جامعه زدوده شود.


منصوریان افزود: به عنوان مثال معاون پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران آماری به بنده داد که از 17 دانشجوی پزشکی این دانشگاه هشت یا 9 دانشجو در دوره رزیدنتی پذیرفته شده‌اند که این آمار نشان دهنده تلاش استادان و دانشجویان دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران است .


وی خارج کردن اعضای هیئت علمی دانشگاه از حاشیه را از دیگر اقدامات قابل ذکر دانست و اظهار کرد: همکاران ما در دانشگاه آزاد اسلامی هنوز در حاشیه هستند و احساس می‌کنند که در کارهای علمی و برنامه‌های دانشگاه دعوت به همکاری نمی‌شوند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مازندران  گفت: باید ظرفیت و فرصتی ایجاد شود که همکار علمی ما تصور نکند که واحد دانشگاهی در انحصار چهار یا پنج نفر است؛ بلکه باید فضا باز شود و همه در ارائه نظر و دیدگاه نقش و مشارکت داشته باشند.


منصوریان بیان کرد: حتی در استان نیز نباید چنین ذهنیتی شکل بگیرد که چون فلان واحد در مرکز استان است همه سیاست‌های دانشگاه باید در فلان واحد تمشیت شود. ممکن است همکارانی در واحد دوری از مرکز استان باشند که حرف بهتری برای گفتن داشته باشند، باید فرصت برای هیئت علمی در واحدهای مختلف دانشگاهی ایجاد شود تا بتوانند اظهار نظر کنند.


وی یادآور شد: یکی از اقداماتی که در استان مازندران انجام داده‌ایم این است که دامنه حضور همکاران را گسترش داده‌ و اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاهی در جلسه‌ها حضور دارند و فضا برای همکاران طوری مهیا شده که دانشگاه متعلق به همه است و از نظر و دیدگاه همه افراد برای ارتقای دانشگاه آزاد اسلامی مازندران استفاده می‌کنیم.


رئیس واحد ساری افزود: اعضای هیئت علمی دغدغه‌های معیشتی و شغلی دارند که با سیاست تجمیع مالی که توسط دکتر طهرانچی اعمال شده، هرچند ممکن است برخی واحدها نظر و نقدی داشته باشند؛ اما در مجموع باید گفت آرامش و اطمینان خاطری ایجاد شده که باید تقویت شود و این همان زنده‌کردن امید در واحدهای دانشگاهی است که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تأکید داشته‌اند.


انتهای پیام/4117/4062/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر