صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۲ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
درگفتگو با آنا مطرح شد؛

رشد 40 درصدی ورزش همگانی در دانشگاه الزهرا

مدیر تربیت بدنی دانشگاه الزهرا ضمن تشریح وضعیت درس تربیت بدنی در دانشگاه‌های ایران، از رشد 40 درصدی ورزش همگانی در دانشگاه الزهرا خبر داد.
کد خبر : 397498

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-محدثه حسینی؛ عدالت ورزشی یکی از موضوعات مطرح در ورزش کشور به‌ویژه ورزش دانشگاهی است. جشنواره‌ها، مسابقات درون دانشگاهی، مسابقات المپیاد کشوری و استانی همه و همه در راستای برقراری عدالت ورزشی راه‌اندازی و تقویت شدند.


هر دو سال یک بار دانشجویان در المپیادهای ورزشی دانشجوبان و مسابقات قهرمانی دانشجویان در رشته‌های مختلف به‌رقابت می‌پردازند. امسال نیز چهارمین المپیاد  ورزشی کشوری دانشجویان در دو بخش دختران و پسران به ترتیب به‌میزبانی دانشگاه‌های الزهرا و بوعلی سینا همدان برگزار می‌شود. از همین رو به‌سراغ سیما لیموچی مدیر تربیت‌بدنی دانشگاه الزهرا رفته‌ایم تا درخصوص  این المپیاد و حال و هوای ورزش در یک دانشگاه تک جنسیتی جویا شویم.


آنا: حال و هوای ورزش در دانشگاه تک‌جنسیتی چگونه است؟


لیموچی: دانشگاه الزهرا تنها دانشگاه تک‌جنسیتی در ایران است. البته اخیراََ یک یا دو دانشگاه یا مؤسسه تک جنسیتی شروع به کار کرده‌اند، اما دانشگاه الزهرا اولین دانشگاهی است که با قدمتی بیش از 50 سال و  11 هزار دانشجوی دختر در رشته‌های گوناگون کار می‌کند. در ورزش ما دو حوزه (اداره تربیت‌بدنی، دانشکده علوم ورزشی) در دانشگاه الزهرا داریم. یکی از این حوزه‌ها دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی است که در این دانشکده نیروهای لیسانس و فوق‌لیسانس تربیت‌بدنی را در چند گرایش مدیریت، فیزیولوژی و رفتارحرکتی تربیت می‌کنند. دانشجویان در این دانشکده همانند همه کسانی که در دوره‌های لیسانس یا فوق‌لیسانس تحصیل می‌کنند، یک دوره‌هایی را باید بگذرانند و فارغ‌التحصیل شوند.


بخش دیگر  ورزش در دانشگاه الزهرا، حوزه  مدیریت یا اداره تربیت‌بدنی است. از جمله ماموریت‌های این اداره ایجاد شادی، نشاط، تندرستی و سلامت با برنامه‌های مختلف برای دانشجویان، هیئت علمی و کارکنان دانشگاه است. اعضای هیئت علمی، کادر هیئت علمی دانشگاه، پرسنل و کارکنان این دانشگاه در حدود 800 نفر هستند.


اداره تربیت‌بدنی در دانشگاه‌ها وظایف متعددی نسبت به همه‌ی دانشجویان در حوزه‌های قهرمانی، همگانی دارد. بخش بسیار مهم دیگر وظایف این اداره بخش آموزش، پژوهش و تربیت است که به‌نوعی می‌توان گفت کارآفرینی نیز می‌کند.


کارآفرینی در حوزه اداره تربیت‌بدنی دانشگاه به این شکل است که با برگزاری دوره‌های متفاوت دانش‌افزایی، مربیگری و داوری و اهدای کارت مربیگری از سوی فدراسیون‌های ورزشی برای دانشجویان که در آزمون‌ها قبول می‌شوند، این مربیان نوپا می‌توانند در دانشگاه خودمان شروع به کار می‌کنند و بعد از اینکه در جاهای مختلف، در ارگان‌های متفاوت به باشگاه‌ها می‌روند و به عنوان مربی در رشته‌های متفاوت کار خودشان را شروع می‌کنند. این کارآفرینی در دانشگاه الزهرا وجود دارد. 



پایش تندرستی، سلامتی و مشاوره یکی دیگر از حوزه‌هایی است که در اداره تربیت‌بدنی دانشگاه الزهرا فعال است. تمامی دانشجویان جدیدالورود به دانشگاه الزهرا تحت یک‌سری آزمون‌های پایش تندرستی - سلامتی قرار می‌گیرند، چند تست ورزشی هم انجام می‌دهند. از طریق این آزمون‌ها و تست‌ها متوجه می‌شوند چه مشکلات فیزیکی - ساختاری دارند. چه بخش‌هایی از بدن‌شان تجمع چربی است و از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی آگاه می‌شوند و در جهت بهبود وضعیتشان به آنها مشاوره داده می‌شود.


این دانشجویان چهار سال در اختیار ما هستند. برنامه‌های متنوع مشاوره‌ای برای آنها می‌گذاریم که بتوانیم از بروز مشکلات احتمالی تا جایی که ممکن است پیشگیری بکنیم، همچنین اینکه سعی کنیم مشکلات فیزیکی آنها اصلاح شود.


آنا: در خصوص عملکرد ورزشی سال گذشته توضیح بدهید.


لیموچی: دانشگاه الزهرا در حوزه ورزش مسیر خوبی را سپری می‌کند. تیم این دانشگاه هفت سال پیش در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رتبه بیستم را داشت و با تلاش‌های بسیار خوبی که انجام شد، مساعدت‌های خوبی که از سوی مسئولان دانشگاه انجام شد. همچنین کار تیمی بزرگی که انجام دادیم توانستیم این رتبه را در کشور به سوم برسانیم.


همچنین در بعضی از رشته‌ها مقام اول کشور را داریم. همانند  رشته فوتسال، تیم ما در بین 57 دانشگاه سال 97 مقام اول را بدون باخت به دست آورده است. در رشته‌ تیراندازی نیز تیم دانشگاه الزهرا مقام اول المپیاد هستیم. همچنین در رشته بسکتبال تیم دوم المپیاد و اول منطقه هستیم. در رشته‌های نجات غریق، تکواندوی، تنیس روی میز نیز ما توانستیم مقام سوم المپیاد را کسب کردیم. تیم کاراته‌ ما نیز دوم المپیاد است. در رشته‌های دوومیدانی، دارت و پرتاب نیزه دوم بودیم. در شطرنج که تازه شروع کردیم چهارم شدیم.


در بین تمام دانشگاه‌هایی که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حضور دارند و المپیادها، دانشگاه الزهرا روی سکو قرار داشت. این نشان‌دهنده این است که در حوزه قهرمانی دانشگاه الزهرا برنامه‌ قوی تدوین شده و خوب هدایت و حمایت می‌شود. در بحث قهرمانی، بدون حمایت مالی کار جلو نخواهد رفت. مسئولانی که در رأس دانشگاه الزهرا هستند باوجود اینکه خود در بدنه ورزش نیستند اما ورزش‌دوست هستند و از نظر مادی و معنوی به ما کمک کردند.


سالانه 30درصد رشد کمی ورزش همگانی در دانشگاه الزهرا


در حوزه همگانی هر سال 25 تا 30 درصد به لحاظ کمّی، رشته‌های همگانی‌ دانشگاه الزهرا و به‌ویژه در خوابگاه‌ها توسعه می‌دهیم، بدین معنا که هر سال یک الی دو رشته به بخش همگانی این دانشگاه اضافه می‌شود. این رشته‌ها با نظر سنجی و نیاز سنجی از دانشجویان و علاقه آنان وارد چرخه  ورزش همگانی دانشگاه الزهرا می‌شود. سال گذشته نزدیک یک هزار و 600 نفر در یک دوره سه ماهه رویدادهای ورزشی این دانشگاه سراها و خوابگاه‌های دانشجویی ما شرکت کردند. در حوزه همگانی با رشد بسیار خوب کمّی و کیفی مواجه شدیم.


آنا: چه تعداد دانشجوی ساکن خوابگاه در دانشگاه الزهرا دارید؟


لیموچی: نزدیک به 40 درصد دانشجویان دانشگاه الزهرا ساکن خوابگاه هستند. 2هزار و 400نفر از دانشجویان ما در خوابگاه‌های ما حضور دارند. ما سعی کرده‌ایم جوّ و فرهنگ مسابقات همگانی را هم به دانشگاه‌مان بیاوریم. در همین راستا دو سال قبل و از سال 96 پیشنهاد داده بودیم که ما در سال 98 میزبان المپیاد ورزش‌های همگانی دختران دانشگاه‌های وزارت علوم و مؤسسات آموزش عالی شویم که خوشبختانه باز هم مسئولان ورزش‌دوست این میزبانی را پذیرفتند. نه فقط برای المپیاد همگانی، ما در بسیاری از رشته‌های دیگر هم سعی کرده‌ایم همیشه میزبان باشیم و این میزبانی را به نحو خوب و شایسته انجام دهیم. میزبانی کار آسانی نیست و هزینه به همراه خواهد داشت. البته این هزینه‌ها سرمایه‌گذاری است.  26 تیر ماه سال جاری میزبان تقریباً نزدیک به یک هزار 500 تا 2 هزار نفر در رشته‌های متعدد هستیم.


آنا: در خصوص اماکن ورزشی و ظرفیت‌هایی که دانشگاه الزهرا دارد توضیح دهید. 


لیموچی: سرانه ورزشی در کشور با مشکل مواجه است. استانداردهایی در این زمینه وجود دارد و حتی من شنیده‌ام در دنیا بالاتر از 3.5 متر برای هر نفر است. برخی از دانشگاه‌ها مساحت خوبی را تحت پوشش دارند همانند دانشگاه‌های شهید بهشتی، صنعتی اصفهان، فردوسی مشهد، شیراز یا دانشگاه بوعلی در حالی که دانشگاه الزهرا پیش از انقلاب دانشسرای عالی دختران بود. در سال 53 یا 54 تبدیل به دانشگاه شد. در دانشگاه الزهرا فضا برای توسعه نداریم، از نظر عرضی جای حرکت زیادی نداریم اما در فضا و ارتفاع می‌توان حرکت‌هایی انجام داد. یکی از مشکلاتی که در دانشگاه الزهرا  داریم همین بحث فضاهای ورزشی است.


در خصوص بهبود وضعیت سرانه ورزشی در دانشگاه الزهرا تلاش‌های زیادی انجام شده اما همچنان سرانه ورزشی در این دانشگاه کم است. طبق قانون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اماکن ورزشی در این دانشگاه‌ها از صبح تا ساعت 16 باید در اختیار دانشجویان رشته علوم ورزشی و دانشجویان دروس تربیت‌بدنی یک و دو قرار گیرد. از طرفی اولویت دانشگاه‌ها اولویت آموزشی و درسی است. پس از مباحث آموزشی به فعالیت‌های مدیریت تربیت‌بدنی می‌پردازند.


فعالیت‌های اداره تربیت‌بدنی دانشگاه‌ها در اماکن ورزشی دانشگاه شاید اولویت دوم باشد اما فوق‌العاده مهم است. جایگاه سلامت خیلی بالاتر از تحصیلات است. اگر بخواهیم سلامت جامعه را در نظر بگیریم، فعالیت‌های اداره تربیت‌بدنی دانشگاه‌ها در اولویت اول است. اگر قرار است کسی درس بخواند، لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری بگیرد  بعد از مدتی از لحاظ روانی آن نشاط و شادابی را که باید یک نسل جوان دارا باشد را دیگر ندارد یا دچار افسردگی می‌شود. فرد هنگامی که در درون خود باشد، نتواند با جامعه ارتباط برقرار کند و بدتر از همه اگر جسم سالمی نداشته باشد، تمام عمر خود را باید صرف درمان و ... کند. در حال حاضر هزینه‌های درمان بالااست و  بخش زیادی از هزینه جامعه در خصوص درمان است. در حالیکه پیشگیری ارزان‌تر از درمان است.


دانشگاه الزهرا دارای دو سالن بزرگ چند منظوره (سالن دانشکده اصلی و سالن ایران) است. همچنین این دانشگاه دارای دو استخر است که خوشبختانه یکی از آنها در ساختمان خوابگاه تا ساعت 23 در اختیار دانشجویان دختر قرار دارد. همچنین در خوابگاه دانشگاه الزهرا یک سالن خیلی کوچک است که برای دانشجویان ایروبیک، یوگا و ورزش‌هایی همانند فلات و پیراتس و... استفاده می‌کنند. نزدیک دو سال پیش یک سالن برای آمادگی جسمانی، ورزش‌های رزمی و تنیس روی میز به همراه بخش بزرگی که دستگاه‌های متفاوت بدنسازی در درون خوابگاه این دانشگاه افتتاح شد که خیلی مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته است.


یک برنامه دقیق برای برطرف کردن مشکل سرانه ورزشی در دانشگاه الزهرا نیاز است. برای حل این مشکل می‌توان یک مکان دیگری را به‌صورت چندمنظوره فراهم کند، این مکان باید چند طبقه باشد که از فضای عمودی بتوانیم استفاده کنیم. اگر چنین اتفاقی بیفتد برای مدت‌های خیلی زیادی دیگر این مشکل را نخواهیم داشت.


آنا: در خصوص چگونگی اسکان دانشجویان شرکت‌کننده در چهارمین المپیاد ورزشی بفرمائید.


لیموچی: با توجه اینکه در تعطیلات این المپیاد برگزار می‌شود، شرکت‌کنندگان این المپیاد در خوابگاه دانشگاه اسکان داده می‌شوند. خوابگاه دانشگاه الزهرا نزدیک به 2 هزار نفر را پوشش می‌دهد. تنها دانشجویان تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری حضور دارند که برای آنها نیز فکری شده است.


آنا: در خصوص تقویم ورزشی سال 98 می‌شود توضیح دهید؟


لیموچی: بخشی از تقویم ورزشی دانشگاه‌ها از سوی اداره کل تربیت‌بدنی سازمان امور دانشجویان به تصویب می‌رسد. این تقویم شامل جشنواره‌های چهار فصلی (جشنواره بهاره، تابستانه، پاییز و زمستان) است. همچنین بخشی از رویدادها از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ما تعیین تکلیف می‌شود همچون مسابقات خوابگاهی، درون‌دانشگاهی، مسابقات بین دانشکده‌ها و بحث پایش که در دانشگاه الزهرا برگزار می‌شود. 


سال گذشته نزدیک به یک هزار و 500 نفر دانشجوی جدید در دانشگاه الزهرا پایش شدند. طرح پایش کار سختی است که نیازمند منابع انسانی، منابع اطلاعاتی، علم روز  و زمان است. با توجه به اینکه دانشجو وقت ندارد که هر زمانی در اختیار ما باشد، باید برنامه‌ریزی می‌کردیم، به هر دانشکده‌ با برنامه‌ریزی و براساس زمان‌هایی که دانشجو می‌توانست با ما همکاری کند، ساعت و روز مشخص می‌کریم. این هماهنگی و برنامه‌ریزی یک‌مقدار سخت بود. از سال 94 تاکنون طرح پایش بادقت در این دانشگاه اجرایی شده است.


یکی دیگر از بخش‌های کار ما، آماده‌سازی تیم‌های‌ ورزشی  برای مسابقات المپیاد همگانی و تعیین سهمیه مناطق است. در این بخش انتخاب مربیان کارآزموده، مجرب و با دانش روز و به‌کارگیری یک کادر وسیع برای آمادگی جسمانی را در دستور کار داریم. همچنین در این حوزه  تقویت آمادگی جسمانی آنها، تقویت عوامل روان‌شناختی و استفاده روان‌شناس و مشاوره برای مشکلات‌شان مطرح است. ما برای تغذیه دانشجویان ورزشکار هزینه زیادی می‌کنیم. این تغذیه هزینه زیادی برای دانشگاه ما دارد ولی واقعاً همواره مسئولان دانشگاه در این زمینه همواره همکاری می‌کنند.


بنابراین از نظر تغذیه، عوامل روان‌شناسی، آماده‌سازی فیزیکی و تکنیک و تاکتیک‌ دانشجویان زمان خیلی خوبی را روی آنها کار می‌کنیم. یکی دیگر از برنامه‌های ما آموزش است. یک بخش مهم کاری ما آموزش نسل جوان است و دخترانی که بعد از چهار سال که از اینجا خارج می‌شوند، در طول این چهار سال بتوانند آرام آرام با دوره‌های مربیگری، داوری و دانش‌افزایی آشنا بشوند و اینها بعد از اینکه فارغ‌التحصیل می‌شوند، در چند رشته کارت مربیگری دارند و می‌توانند اشتغال به کار داشته باشند. برای اینکه مطمئن شویم که این دانشجویان خوب هستند یا اینکه مشکلی در آموزش دارند، بعد از اینکه کارت‌ مربیگری خود را گرفتند، در خوابگاه‌ها و در دانشگاه به عنوان مربی به مجموعه مدیریت تربیت‌بدنی کمک می‌کنند. 



یکی دیگر از فعالیت‌های دانشگاه الزهرا، فعالیت‌های بین‌المللی، ارتباط با دانشگاه‌های جهان و استفاده از متخصصان و افراد صاحب نام دانشگاه‌های جهان است. کارگاه‌های آموزشی به روز علوم ورزشی دانشجویان سراسر کشور به میزبانی دانشگاه الزهرا برگزار می‌شود. در دی ماه سال 97 سه میزبان سه مهمان بین‌المللی بودیم.


سال گذشته دو مهمان ما از دانشگاه لوپیانا از کشور اسلونی که جزء‌ 3 درصد دانشگاه‌های جهان هستند، بودند؛ پروفسورر میرانکوندیف را دعوت کردیم که ایشان در حوزه ورزش‌های راکتی به‌ویژه تنیس روی میز متخصص هستند، ضمن اینکه رئیس کمیته علوم ورزشی پزشکی فدراسیون جهانی تنیس روی میز و خانم گوردانا فورجان را از دانشگاه زاگرب کرواسی دعوت کردیم که در حوزه علوم روز آمادگی جسمانی صحبت کردند. علم گرم کردن و بسیاری مواردی که در این ارتباط بود و ما یک کارگاه آموزشی خیلی خوب سه روزه داشتیم که 170 نفر از سراسر کشور و از چهار فدراسیون تنیس، تنیس روی میز، اسکواش و بدمینتون، فدراسیون‌های راکتی خیلی خوب این سه روز کارگاه آموزشی را حمایت کردند، مربیان تیم‌های ملی بودند، پرسش و پاسخ بود. کارگاه‌های آموزشی که داشتیم هم به صورت عملی بود و هم به صورت تئوری. خیلی کارگاه سطح بالا و بسیار ارزشمند بود و براساس ارزشیابی هم که در پایان کلاس گرفتیم فوق‌العاده بالا و در سطح عالی گزارش شد.


امروزه در تمام جوامع امکان رشد، زیست و فعالیت باید برای همه آدم‌ها را فراهم باشد. هر کسی ممکن است دچار آسیب یا ضایعه‌ای به هر دلیلی مانند جنگ، بلایای طبیعی، بیماری‌ها مثل سرطان و دیابت که ممکن است قطع عضو را به همراه داشته باشد، بیماری‌های مادرزادی، صنعت، تصادفات رانندگی و بسیاری از عوامل دیگر که ممکن است باعث موردی از معلولیت شود. این کم‌توانی ممکن است برای همه ما اتفاق بیفتد و هیچ‌کس نمی‌تواند  آن را انکار کند. در جامعه محیط را باید به‌گونه‌ای فراهم کنیم که زیرساخت فیزیکی، دسترسی افراد به جامعه، اماکن ورزشی، اتاق‌ها و... که همه افراد با معلولیت و بدون معلولیت بتوانند از آنها استفاده کنند. همچنین نیروهایی را تربیت کنیم که بتوانند به افراد با معلولیت و با نیازهای خاص کمک بکنند.


داوطلب‌ها در بازی‌های 2000 سیدنی نقش به‌سزایی دارند و نزدیک به 50 تا 70 هزار نفر به جامعه و کشور خود کمک می‌کنند. ما نیز سعی می‌کنیم که این جنبش را در داخل دانشگاه الزهرا تحت عنوان دانشجویان داوطلب کار و به‌ویژه برای افراد با معلولیت فراهم کنیم.


دانشگاه الزهرا ارتباط خوبی با کمیته ملی پارالمپیک ایران و با فدراسیون جانبازان و معلولان، ارتباط خوبی با فدراسیون ورزش‌های کم‌بینا و نابینایان داریم، ارتباط بسیار خوب کاری با مدارس استثنایی سازمان آموزش و پرورش کشور  داریم که بسیار بسیار خوشحال هستم از این لینک کاری خوبی که ایجاد شده، معلمان آنها می‌آیند در دانشگاه ما تحت تعلیمات متفاوت قرار می‌گیرند، ما به مدارس‌شان کمک می‌کنیم.



یکی دیگر از برنامه‌های اداره تربیت‌بدنی دانشگاه تربیت نیروهای جوان است. در بسیاری از خانواده‌ها کسی هست که نیاز به کمک دارد و دارای معلولیت است، باید دانشجویان برای این کار هم آماده می‌شوند. در دانشگاه الزهرا برای آموزش دانشجویان با برخورد با افراد معلول و کم‌توان برنامه‌ریزی و هزینه می‌کنیم، هزینه‌ای که در حقیقت سرمایه‌گذاری است. این دانشجویان  بعداً که فارغ‌التحصیل می‌شوند، حداقل بدانند اگر کسی از ویلچر استفاده می‌کند، چطور با او رفتار اجتماعی بکنند که به او توهین نشود. اگر نیازی به کمک داشت، اگر از طرف خود آن شخص حتی خواسته شد، چطور آن را برآورده بکنند، چه نیازهای فیزیکی ورزشی احتیاج دارند.


حمایت مسئولان از ورزش منجر به پیشرفت، توسعه و انگیزه می‌شود


مسئولین دانشگاه الزهرا در حال حاضر حامی برنامه‌های ورزشی این دانشگاه هستند، همیشه حمایت کردند، هیچ نامه‌ای برگشت نمی‌خورد. این یک امتیاز بزرگ است برای کسی که می‌خواهد در حوزه ورزشی کار کند و از رئیس خود هیچ نامه‌ای برنگردد و همه نامه‌ها با پاسخ مثبت برمی‌گردد، در بدترین شرایط و مشکلات مالی همیشه حمایت کردند.


اواخر سال گذشته که دیگر بودجه تمام شده بود، ما باید پنج تیم را به مسابقه می‌فرستادیم و این کار صورت گرفت و منجر به موفقیت نیز شد. تیم فوتسال‌ دانشگاه الزهرا توانست مقام اول ایران را از آن خود کند و این یک امتیاز بزرگ است. این اتفاقات خوب دست به دست هم می‌دهد.


موفقیت‌های ورزشی در دانشگاه الزهرا این یک زنجیره است، این حلقه‌های زنجیره به هم وصل هستند، به هم‌دیگر اعتماد دارند و هم‌دیگر را حمایت می‌کنند. حلقه‌های این زنجیره خیلی محکم هستند، خیلی محکم هم‌دیگر را گرفته‌اند، خیلی محکم به هم اعتقاد و اطمینان دارند، خیلی محکم هم‌دیگر را حمایت می‌کنند و نتایجش هم خیلی ارزشمند است.


آنا: آیا با فدراسیون‌های ورزشی در ارتباط هستند؟


لیموچی: بله، در سال گذشته 50 دوره مربیگری، داوری و دانش‌افزایی را برگزار کردیم. یک بخش آن ملی و بین‌المللی بود. دوره‌های بین‌المللی در دانشگاه الزهرا خود پیش‌بینی شده بود و نیازی به تأیید کسی و جایی نداشت اما بخش‌های دیگر نیاز به تأیید داشت که فدراسیون‌های ملی، مثل کلاس‌های مربیگری و داوری درجه سه و دو، آنها باید مجوز را صادر می‌کردند. من با فدراسیون‌های والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز، شنا، آمادگی جسمانی، فدراسیون همگانی، فدراسیون پزشکی ورزشی، ژیمناستیک و... من با اکثریت رؤسای فدراسیون‌ها جلسه گذاشتم.


ما هم سعی کردیم که بر اساس آنچه که فدراسیون‌ها به‌عنوان قوانین و مقررات دارند، انجام دهیم. فدراسیون‌های ورزشی باید تمرکز خیلی بیشتری را روی دانشگاه‌ها داشته باشند و مدیریت تربیت‌بدنی دانشگاه‌های کشور را به‌عنوان بازوان خیلی مهم اجرایی و توسعه خودشان باید بدانند.



دانشگاه‌ها روی دانشجویان فارغ‌التحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تربیت‌بدنی با گرایش‌های متفاوت کار می‌کنند. این دانشجویان به سراسر ایران و به نقاط بسیار دوری که ممکن است حتی یک مربی زن برای مثلاً تنیس روی میز نباشد، می‌روند. این فردی که کارت مربیگری درجه سه از دانشگاه می‌گیرد، انگیزه کارش بالا است، شور و شوق و هم امید دارد به اینکه بتواند در منطقه خودش با دانشی که به دست آورده، بتواند کارهای تنیس روی میز را به پیش ببرد.


استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی باید جزء استراتژی‌های وزارت ورزش و جوانان قرار بگیرد که از سوی این وزارتخانه به سمت فدراسیون‌های ورزشی ارسال شود تا از این پتانسیل قوی استفاده شود. یک استراتژی خیلی خوب برای فدراسیون‌های ورزشی ملی کشور ما باید باشد که روی دانشجویان تربیت‌بدنی سرمایه‌گذاری کنند.


آنا: برنامه پیش روی ورزش دانشگاه الزهرا چیست؟


لیموچی: کارهای بزرگی پیش رو داریم. اکنون جلساتی با پژوهشگاه تربیت‌بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای دوازدهمین کنگره بین‌المللی علوم ورزشی سال آینده به میزبانی دانشگاه الزهرا برگزار شده است. همچنین یک کار مشترک با این پژوهشگاه در دست داریم. برگزاری کارگاه‌های ملی و بین‌المللی از دیگر برنامه‌های سال 98 دانشگاه الزهرا است.


آنا: دانشگاه الزهرا چه تسهیلاتی در اختیار دانشجویان ورزشکار می‌گذارد؟


لیموچی: دانشجویان قهرمان آسیا می‌توانند بدون کنکور وارد دانشکده‌های تربیت‌بدنی شوند. زهرا نعمتی دارنده مدال طلا در 2012 و 2016 لندن و ریو با استفاده از این سهمیه از بهمن ماه دانشجوی دانشگاه الزهرا شد. این یک کار خوبی است که در کشور ما اتفاق می‌افتد. اگر برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری برای ورزشکاران ملی و بین‌المللی انجام شود، می‌توانند نیروهای فوق‌العاده قوی و توانمند برای سال‌های آتی باشند برای بخش‌های آموزشی وزارتخانه باشد.


امکانات ورزشی از جمله تسهیلات دانشگاه الزهرا برای دانشجویان قهرمان‌ است. ما بهترین مربیان و سالن اختصاصی ورزشی را در اختیار این قهرمانان و ورزشکاران قرار می‌دهیم. امکان شرکت در لیگ‌های ملی کشور، امکان حضور در بازی‌های المپیاد دانشجویی را برای‌ آنها فراهم می‌کنیم.


از نظر تغذیه و وسایل و نیازهای ورزشی موارد مورد نیاز این دانشجویان ورزشکار را برآورده می‌کنیم ولی اینها کافی نیست. پیشنهاد من این است که دانشجوی تربیت‌بدنی باید سیستم تغذیه‌اش متفاوت باشد به خاطر نوع شدیدتر کار بدنی که از او می‌کشیم. بنابراین ورزشکار تیم ملی هم طبیعتاً باید از یک سیستم خیلی خوب و پیشرفته و مدرن علوم روز دنیا در خصوص تغذیه برخوردار باشد.


در دانشگاه الزهرا برای دانشجویان ورزشکار کلاس‌های متفاوت روان‌شناسی ورزشی برگزار می‌کنیم و می‌تواند یک بخش مشاوره حتی خصوصی‌تر هم برای‌ آنها پیش‌بینی شود.


به نظر من ورزشکاری که وارد بخش حرفه‌ای می‌شود باید حقوق داشته باشد. ذائقه‌های انسان‌ها فرق می‌کنند. سبک زندگی و روش زندگی افراد متفاوت است. بعضی‌ مواد خوراکی که استفاده می‌کنند متفاوت است. پس اگر یک بودجه ماهانه برای این ورزشکاران در نظر گرفته شود، هم انگیزه‌شان بالا می‌برد، هم می‌فهمند که جامعه و دانشگاه‌شان به فکر آنها است و برای‌شان دغدغه دارد و به آنها توجه می‌کنند و با استفاده از این بودجه، اینها دیگر از خانواده‌ها زیاد پول نگیرند.


از طرفی وسایل ورزشی گران است. دانشگاه باید به‌نوعی حامی مالی این ورزشکاران باشد. همچنین دانشگاه باید به موضوع اسکان آنها کمک کند که در دانشگاه الزهرا این امکان فراهم است. باید این امکانات برای ورزشکاران فراهم شود. هیچ‌کس مناسب‌تر از دانشگاه برای کمک کردن به جامعه ما نیست چون ورزشکاران از نظر سطح فنی و تکنیکی فوق‌العاده قوی هستند، جسم‌شان هم قوی است، تا سال‌های سال این عضله خسته نمی‌شود.


اگر دانش را در کنار مهارت‌هایی که این ورشکاران به دست آورده‌اند، قرار دهیم، این ورزشکار باید به جامعه برگردد، نباید منفعل شوند و کنار بروند. این افراد را باید به دانشگاه بیاوریم و امکان ادامه تحصیل را برای آنها فراهم کنیم و برای او حقوق، اسکان، مشاوره‌های ورزشی علوم نوین روز دنیا فراهم کنیم و از او بخواهیم که به دانشگاه و جامعه خود خدمت و کمک کند.


اگر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری این چرخه را در دستور کار خود قرار دهد، این چرخه اگر بچرخد، مثل همان چرخه و زنجیره‌ای است که در دانشگاه الزهرا ما داریم کار می‌کنیم. قهرمانان ما مربیان دانشجویان ما هستند و به آنها حقوق هم می‌دهیم. ورزش کشور به‌ویژه ورزش دانشگاهی متحول می‌شود.


آنا: اعزام دانشجو به مسابقات بین‌المللی و خارج از کشور هم دارید؟


لیموچی: سال گذشته دانشگاه الزهرا حامی مالی فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی شد و سه نفر از دانشجویان تیراندازمان را به مسابقات جهانی در  مالزی اعزام کرد.


برگزاری رویداد بین‌المللی ورزش در دانشگاه الزهرا 


ما در تلاش هستیم چند رویداد بین‌المللی را در داخل ایران برگزار کنیم. فعلاً تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده که طی آن قرار شده بین دانشگاه لوبلیانای اسلونی که جزء سه درصد دانشگاه‌های جهان و در حوزه ورزش فوق‌العاده به‌روز، جدید و قوی هستند و دانشگاه الزهرا مراوادتی برقرار شود. 


آنا: آیا درس عمومی تربیت‌بدنی در دانشگاه‌ها به هدف خود رسیده است؟


لیموچی: واحد تربیت‌بدنی برای دانشجویان غیررشته‌های تخصصی تربیت‌بدنی ارائه شده و یک واحد عمومی است. البته تغییراتی در آن اتفاق افتاده اما این درس برای بسیاری از دانشجویان دردآور است. در واحد عمومی تربیت‌بدنی یک و دو با دانشجویانی مواجه هستیم که ورزش نکرده‌اند و باید در این درس تست مقاومت بدهد که منجر به حال بد دانشجویان می‌شود.


آنا: گرفتن تست استقامت از کسی که اصلاً ورزش نکرده کاری اصولی است؟


لیموچی: بر اساس تحقیقات جدید اگر شما هرگز ورزش نکرده‌ باشید، یک روز ورزش کنید، عضلات انرژی خوبی را تولید می‌کند و بر روحیه شما اثر می‌گذارد. باید سعی شود جلسات واحد تربیت‌بدنی به‌گونه‌ای فراهم شود که برای تک‌تک دانشجویان که بعضی‌های‌شان اصلاً بدن‌شان آماده نیست، تأثیر بگذارد و در اندازه دانشجو تعریف و اجرا شود.


چرا در کلاس‌های تربیت‌بدنی دانشجو باید 600 متر بدود، چرا دانشجو باید 10 دور، دور سالن بدود و چرا باید 700 متر بدود؟ 


در کلاس تربیت‌بدنی به دانشجویی که تا کنون ورزش نکرده‌، می‌گوییم 10 ثانیه بدود و اگر واقعاً نتوانست نمی‌گذارم 15 ثانیه بدود، می‌گویم فعلاً قطع کن، بعد به او استراحت مناسب می‌دهم که دوباره 10 ثانیه دیگر برود. طبیعتاً بعد از چهار یا پنج بار، این دانشجو دیگر بیشتر از 10 ثانیه می‌دود و همان 10 ثانیه دو هفته بعد بشود 15 ثانیه یعنی موفقیت‌آمیز بوده است.


بعضی مواقع‌ اعیاد و روزهای تعطیل با کلاس‌های عملی تربیت‌بدنی تداخل پیدا می‌کند، دو هفته بین این کلاس‌ها فاصله می‌افتد، با وجود وقفه بین کلاس‌های تربیت‌بدنی بدن دانشجو به حالت اول خود باز می‌گردد! بنابراین باید تعداد روزهای این کلاس زیادتر شود.


واحد تربیت‌بدنی در دانشگاه‌ها باید در قالب بازی‌های تفریحی، تفننی و لذت‌بخش برگزار شود که منجر به یادگیری، جذب و ارتقای وضعیت جسمانی دانشجویان شود. این موضوعی است که نیازمند برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی و میزگرد است.


انتهای پیام/4107/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر