پیادهسازی سند تحول آموزشوپرورش در مدارس سما دانشگاه آزاد اسلامی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، نخستین نشست هماندیشی معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی سما استانها با موضوع ارتقای کیفیت واحدهای آموزشی و پایش آمار و اطلاعات مدارس با حضور علیرضا منظریتوکلی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی سما، معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی سما استان، معاونان و مدیران حوزه ستادی برگزار شد.
منظریتوکلی در این نشست با تأکید بر اهمیت پیادهسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس، گفت: این سند به دنبال این است که فکرپروری جانشین ذهنپروری شود، میخواهد به دانشآموزان کمک کند تا به جای انباشت ذهن از مطالب غیر ضروری، راهحلی برای مسائل و مشکلات خود پیدا کنند و به خودباوری برسند.
وی با اشاره به نظریه جرالد برونر که یکی از پیشرفتهترین نظریات حوزه آموزش است، خاطر نشان کرد: باید به جای محصول، به فرآیند یادگیری توجه کنیم.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی هدف اصلی این نشست را تبادل نظر، تصمیمگیری برای ایجاد تغییر و تحول برای دستیابی به مدارس برتر و در تراز انقلاب و برنامهریزی برای بازگشایی مدارس در مهر 1398 متفاوت با گذشته با هدف تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد.
منظریتوکلی بررسی وضعیت مدیران مدارس، ثبات و توانمندسازی مدیران، اجرای برنامههای تعالیبخش و اقدامات فرهنگی را از برنامههای اجرایی سما برشمرد.
وی مصوبات اخیر هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی را حامی جدی معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی(سما) دانست و گفت: در این راستا تصمیمات مثبت و ارزندهای در جهت تعالی و پیشرفت سما اتخاذ شده است.
سند تحول آموزش و پرورش نیاز کشور به اسناد غیربومی را برطرف کرد
فاضل سنقری دبیر کل شورای عالی فرهنگی، آموزشی و مهارتی سما نیز در این نشست با اشاره به شرایط ویژه مدارس در سایر کشورها، گفت: مدارس در کشورهای توسعه یافته، سنگری برای ساخت زیرساختهای سبک زندگی است.
وی در خصوص ضرورت نگارش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: برای تربیت نسلهایی که پیروزی انقلاب اسلامی را ندیدهاند، نیاز به روشنگری نسبت به ارزشهای والای انقلاب و ارزشهای دینی احساس میشد. بنابراین نگارش سند تحول بنیادین که نیاز کشور به اسناد خارجی و غیربومی را برطرف میکرد، در دستور کار قرار گرفت.
دبیرکل شورای عالی فرهنگی، آموزشی و مهارتی سما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را نخستین سندی دانست که همه مسئولان کشوری بر اجرای دقیق و یکپارچه آن اتفاق نظر دارند و بیش از 600 نفر از صاحبنظران و متخصصان در نگارش آن نقش داشتهاند.
وی با اشاره به ضرورت تغییر نگاهها در مدرسهداری گفت: در این راستا باید حوزههای زیرساختی خود را تغییر دهیم تا بتوانیم طبق فرمایش مقام معظم رهبری، دانشآموزانی پرسشگر، جسور، دانا، خلاق، آگاه تربیت کنیم.
سنقری به ضرورت ارائه استانداردهای الگوی مدرسهداری در مدارس سما اشاره و تصریح کرد: تعمیق اسناد، تطبیق و تصمیم به تغییر، مراحل تحول سند در مدارس سماست.
وی ابراز امیدواری کرد که تا سال 1401 تغییر و تحولات اساسی و ضروری در مدارس سما ایجاد شود.
انتهای پیام/4122/4116/پ
انتهای پیام/