توزیع اندیشه بخش مغفول نمایشگاه کتاب تهران بود
حجتالاسلام یحیی جهانگیری در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: باتوجه به اینکه تاکنون نمایشگاههای مختلف کتاب در کشورهای دیگر را بازدید کردم نمایشگاه کتاب تهران را یک رویداد فرهنگی در تراز بینالمللی میبینم واقعاً حیف است به دلایل مختلف ازجمله کاهش خوانش کتاب این رویداد فرهنگی را ازدست دهیم.
وی افزود: بعد از نمایشگاه کتاب فرانکفورت و چند نمایشگاه بینالمللی دیگر نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران یک برندی است که در طول چند دهه گذشته توانسته است جایگاه خود را تثبیت کند؛ برای توسعه این نشان ایجاد شده باید فکری کرد، برای اعتباری که در این چند دهه کسب شده است باید بیاندیشیم که چگونه آن را توسعه دهیم.
معاون بینالملل دانشگاه مذاهب اسلامی بیان کرد: در کنار حضور ناشران خارجی که در نمایشگاه و در بخش بینالملل حضور دارند باید ببینیم که چقدر در حوزه توزیع دانشی فعالیت کردیم؛ چاپ و نشر کتاب دو حالت دارد، یک تولید دانش که برای شهروندان کشور خود این تولید را انجام میدهند، حالت دیگر اینست که این دانش تولیدشده چقدر به فرامرز توزیع میشود؛ در این حوزه ضعف داریم، این ظرف نه ضعف نمایشگاه بلکه ضعف ناشران ما است.
جهانگیری اظهار کرد: در کنار انتظار اینکه ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشته باشند انتظاری هم از ناشران داخلی وجود دارد که چقدر اندیشههای تولیدشده در داخل کشور را به خارج از کشور منتقل کردهاند.
وی ادامه داد: برای آسیبشناسی حوزه توزیع دانشی باید توجه کنیم که یکی از دلایل ضعف در توزیع دانش اینست که پژوهشهای داخل کشور پژوهشهایی با منهج و روش بینالمللی نیست؛ ما کتاب را ترجمه میکنیم و فکر میکنیم این ترجمه کتاب را بینالمللی میکند اما کتاب بینالمللی باید ذائقهها، نیازها و خوانشهای بینالمللی در آن لحاظ شده باشد.
معاون بینالملل دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه کتاب هر جامعهای متفاوت است، اشاره کرد: این سوال وجود دارد که در حوزه دین چقدر رمان با توجه به نیاز و خوانش مردم آفریقا تولید کردهایم؟ یا چه مقدار کتاب با توجه به نیازها و ذائقههای مردم اروپا تولید شده است؟ جای این تولیدات در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران خالی است امیدوارم در نمایشگاه بعدی در حوزه اندیشهای کتاب توجه بیشتری شود و ناشران ایرانی به زائقههای مخاطبین خارجی خود نیز توجه کنند.
جهانگیری خاطرنشان کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی در حوزه توزیع اندیشهای و چاپ و نشر کتابها به زبانهای دیگر ورود کرده و تاکنون کتابهایی به زبانهای مختلف نیز منتشر کرده است؛ جالب است که مخاطبان داخلی نیز در روزهای برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به این کتابها توجه کردند و برایشان اهمیت داشت که برای مخاطب خارجی در حوزه دین چگونه کتاب تالیف کردهایم.
انتهای پیام/۴۱۱۵/
انتهای پیام/