صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۵۲ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
جهانی عنوان کرد:

تلاش شهرداری‌ها در استفاده از درختان میوه غیر‌مثمر

عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست گفت: شهرداری‌ها در تلاش هستند تا در فضای سبز شهری، حاشیه معابر از درختان میوه غیرمثمر استفاده کنند.
کد خبر : 377674

علی جهانی در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص استفاده از درختان میوه در معابر و فضای سبز شهری اظهار کرد: زمانی‌که صحبت از استفاده از میوه‌های ثمرده در فضای سبز می‌شود این موضوع باید مد‌نظر قرار گیرد که انتظار ما در وهله اول از این گیاهان، تولید محصول کشاورزی و باغی نیست، بلکه هدف ایجاد آسایش اکولوژیک، بهبود شرایط زیستی در داخل شهرها، کنترل آلودگی هوا، جلوگیری از ریزگردها و مسائل اکولوژیک است.


وی با بیان اینکه ما در داخل شهرها هم می‌توانیم در جای خود از درختان میوه‌دار استفاده کنیم، افزود: فرض کنید در فصل تابستان در داخل پیاده‌رو یا داخل پارکی رفت‌وآمد می‌کنید که در معابر آن درخت توت کاشته شده است، فقط کفپوش‌ها را که نگاه می‌کنید می‌بینید که مثلاً درخت توت کاشته شده میوه‌اش ریخته، کثیف شده، کفپوش را نابود کرده، کفش را خراب می‌کند و راه رفتن را مشکل می‌کند.


کارشناس مدیریت جنگل ادامه داد: ممکن است برخی از مردم به‌خاطر میوه اندکی که این درختان دارند علاقه‌مند به تجربه مزه آنها باشند و از آنها بالا بروند و به درختان آسیب بزنند و این احتمال می‌رود که پس از چندی به‌طورکلی این درختان نابود شوند.


جهانی در ادامه به مواردی همچون کاشت درختان نارنج در شمال اشاره کرد، که مردم چندان توجهی به آنها در معابر ندارند نیز گفت: ریزش میوه‌ها و کپک زدن آنها خود به‌عنوان منبعی برای آلودگی خاک تبدیل می‌شوند و فراموش نکنیم که در این فضا کودکان ما رفت و آمد و بازی می‌کنند و تماس با آنها می‌تواند باعث انتقال بیماری شود.


وی تصریح کرد: البته در شرایطی که این درختان میوه‌دار دور از دسترس عموم باشد می‌تواند مثمر ثمر باشد و بتواند به بهبود شرایط زیستی پرندگان که در کنترل آفات داخل شهرها نقش بسزایی دارند مؤثر واقع شود.


عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست خاطرنشان کرد: در اصول طراحی کاشت باید یک سری استانداردهایی به‌لحاظ شرایط کنترل گرد و غبار، فرسایش خاک، ذخیره آب، مسائل اکولوژیکی، روان‌شناختی و منظرسازی زیبایی برای به‌کارگیری یک گونه خاص درخت برای یک نقطه از فضای سبز مدنظر قرار گیرد.


جهانی در ارتباط با رعایت چنین شاخص‌هایی از سوی شهرداری در موضوع فضای سبز گفت: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری این موضوع را به‌صورت تجربی مد نظر قرار می‌دهد و به‌نظر می‌رسد امروز توجه به درختان میوه مقاوم در محیط‌های سخت اکولوژیک است که میوه نمی‌دهند که از آن جمله می‌توان به درخت توت کاکوزا اشاره کرد.


این کارشناس مدیریت جنگل در پایان ضمن اشاره به این موضوع که شهرداری‌ها هم در تلاش هستند تا در فضای سبز شهری، حاشیه معابر و جاهایی که رفت‌وآمد زیاد است از درختان غیرمثمر استفاده کنند، اظهار کرد: با وجود رویکرد شهرداری‌ها در استفاده از این درختان غیرمثمر، در برخی از شرایط پیش می‌آید که پیمانکاران در این زمینه خود‌سر عمل می‌کنند و اینکه شهرداری‌ها تا چه اندازه می‌توانند بر عملکرد آنان نظارت کنند خود جای سؤالی است که همیشه مطرح بوده است.


انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر