صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۶ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
حسن‌پور مطرح کرد:

ابزارها و سیاست‌های تشویقی مناسبی در حوزه نشر وجود ندارد

ناشر کتاب‌های دانشگاهی گفت:  در کشور ما ابزارها و سیاست‌های تشویقی که می‌تواند کمک کند تا ناهمواری‌های مسیر حوزه نشر مرتفع  شود وجود ندارد.
کد خبر : 377334

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، عمده‌ترین مشکلات ناشران دانشگاهی همانند سایر بخش‌ها ارتباط مستقیم با رکود اقتصادی دارد. تحریم‌های ظالمانه و همچنین عدم مدیریت در توزیع کاغذ و نیازسنجی‌های اساسی برای هموار ساختن این مشکلات از دغدغه‌های ناشران دانشگاهی است.


رکود اقتصادی‌ در بخش‌های تولیدی کشور از مشکلات اصلی به حساب می‌آید که این رکود در سال‌های اخیر باعث شده است  این مسئله در حوزه نشر و چاپ عمق زیادی داشته باشد و دلیل آن کمتر شدن تقاضا و کوچکتر شدن سبد خرید مردم است. امروزه خرید کتاب و محصولات انتشاراتی به عنوان کالاهای لوکس در کشور حساب می‌شود در شرایط رکود عموماً بخش‌هایی مثل خوراک و پوشاک که مرتبط با معیشت مردم هستند در اولویت قرار می‌گیرند اما امروز حوزه نشر نیز به با این مشکلات درگیر شده است.


به همین منظور خبرنگار آنا در خصوص مشکلات حوزه ناشران دانشگاهی مصاحبه‌ای با یوسف حسن‌پور از ناشران دانشگاهی حاضر در نمایشگاه داشته است که در ادامه می‌خوانید:


حسن‌پور در خصوص این موضوع اظهار کرد: مشکلاتی که در حال حاضر در کشور تجربه می‌کنیم کشورهای دیگر نیز تجربه کرده‌اند اما با این تفاوت که آن‌ها راهکارهای متفاوت مناسبی برای عبور از مشکلاتشان داشته‌اند و در بخش انتشارات و حوزه چاپ و نشر کتاب توانستند اثرگذاری این رکورد را کمتر کنند. در کشور ما این ابزارها و سیاست‌های تشویقی که می‌تواند کمک کند تا ناهمواری‌های این مسیر مرتفع  شود و همچنین تحریم چندان تاثیرگذار نباشد آنچنان که باید مورد رضایت نیست و این باعث می‌شود حوزه فرهنگی کشور آسیب‌پذیری جدی داشته باشد و اگر این قسمت تقویت نشود در حوزه فرهنگ، نمی‌توانیم به طرح توسعه یافتگی برسیم.


وی ادامه داد: افزایش هزینه‌های تولید در چند سال اخیر به‌ویژه قیمت مواد اولیه و بخصوص کاغذ باعث شده است قیمت تمام شده حوزه نشر به شدت افزایش پیدا کند و این حوزه به لحاظ عرضه محصول محدود عمل کند. در این شرایط انتظار می‌رود حوزه نشر دیجیتال و الکترونیک قوی‌تر شود که بسترها و شرایط لازم برای افزایش سهم بازارهای نشر الکترونیک فراهم نیست و زمان بیشتری برای این ساختار لازم است.


این ناشر دانشگاهی عنوان کرد: در شرایط اقتصادی حاضر یکی از گزینه‌هایی که می‌‌تواند به حوزه نشر کمک کند سهل کردن دسترسی ناشران به مواد اولیه و همچنین انسجام در به سلامت رسیدن مواد اولیه به دست ناشران است. افزایش مواد اولیه باعث بی‌ثباتی در بازار شده و انضباط لازم وجود ندارد و امکانات در اختیار ناشران واقعی قرار نگرفته است.


حسن‌پور ادامه داد: در چند سال اخیر که نظام‌های سلطه‌گر با تحریم‌های ظالمانه هرچه بیشتر ایران را تحت فشار قرار می‌دهند باید تلاش کنیم بخش نشر را از تبعات تحریم و بی‌ثباتی بازار که ناشی از سیاست‌های غلط است دور کنیم، لازم است تلاش کنیم تا دسترسی ناشران به منابع اولیه این بخش آسان شود و از فسادی که در حوزه خرید و فروش کاغذ وجود دارد  کاسته و دلالی‌های این حوزه قطع شود که اگر بیش از این ادامه داشته باشد جبران این مسئله سخت خواهد بود.


وی تصریح کرد: دومین مشکلی که در حوزه و گزینش وجود دارد افزایش هزینه‌های تولید است که متأسفانه در طی چند سال اخیر قیمت مواد اولیه و به ویژه قیمت کاغذ بالا رفته است و این باعث شده تا قیمت تمام شده در حوزه نشر افزایش پیدا کند. 


این ناشر دانشگاهی با بیان اینکه انتظار می‌رود نشر دیجیتال هرچه بهتر رشد و تقویت شده و توسعه پیدا کند، عنوان کرد:  متأسفانه این اتفاق رخ نداده است و بستر و شرایط برای افزایش سهم بازار در نشر الکترونیک به اندازه‌ای که ما فکر می‌کنیم فراهم نیست. با افزایش مواد اولیه، امکان دسترسی ناشران به مواد اولیه انضباط لازم وجود ندارد، کاغذ و اقلام اساسی برای تولید در اختیار ناشران واقعی قرار نمی گیرد.


حسن‌پور عنوان کرد: و‌قتی هزینه‌ها بالا باشد ناشران کتب دانشگاهی نیز چندان به سمت تولید محتوای جدید نخواهند رفت  و در واقع مجبور خواهند شد متحوای قبلی را مجدداً عرضه کنند چرا که تولید متحوای جدید در مقایسه با متحوای قدیمی هزینه بیشتری دارد و این باعث می‌شود محتوای‌ جدید در اختیار جامعه دانشگاهی قرار نگیرد و مسئله دانش نشر پیدا نمی‌کند. هر چه دسترسی را به حوزه نشر و انتشار متحوای جدید آسان‌تر کنیم قطعاً محصولات بهتری وارد بازار خواهد شد که می‌تواند نیاز دانشجویان را رفع کند. 


وی اضافه کرد: اگر در حوزه دانشگاهی بخواهیم این کمبود را جبران کنیم باید در بخش نشر دیجیتال قوت زیادی داشته باشیم که لازم است زیرساخت‌های لازم ایجاد شود. بنابراین با مجموعه شرایط فعلی قیمت کاغذ و افزایش دستمزدها حاشیه سود ناشران کم شده است که امکان سرمایه‌گذاری در بخش نشر دیجیتال را محدود می‌کند.


این ناشر دانشگاهی تصریح کرد: ناشر در این شرایط تنها سعی دارد بقای خود را حفظ کند و به فکر سرمایه‌گذاری‌های جدید و نوین نیست. تولید مجدد محصولات قبلی یکی از روش‌های حفظ و بقای ناشران است چراکه هزینه‌هایی مثل حق دستمزد و ادامه‌سازی و صفحه آرایی و ... به حداقل می‌رسد.


حسن‌پور تصریح کرد: سال گذشته با همکاری یک گروه تیمی که در شرکت چاپ و نشر ایجاد شد ۸۰ کتاب دانشگاهی به چاپ رسید که از این ۸۰ عنوان ۳۰ عنوان کتاب تخصصی در حوزه گمرک، بازرگانی، مدیریت بود. حدود ۴۰ درصد از کل آثار برای دانشگاه بود و تعداد زیادی نیز از آثار دانشگاهی تجدید چاپ شده است.


وی اضافه کرد: رویکردی که از سال قبل در پیش گرفتیم چاپ کتاب‌هایی است که صاحب ایده و به دنبال جریان خاصی هستند، متأسفانه برخی آثار در حوزه دانشگاه فقط به دنبال چاپ شدن و دیده شدن هستند و برای آن‌ها مهم پر‌کردن رزومه است و برخی‌ها هم تنها به تحارت در این حوزه فکر می‌کنند که با حالت تجاری پیدا کردن حوزه نشر دانشگاهی صدمات سنگینی به فرهنگ جامعه وارد می‌شود.


این ناشر دانشگاهی عنوان کرد: تقاضای بازار، کیفیت کتاب را مشخص می‌کند با این حال برای بهبود کیفیت و کمک به مؤلفین ما برای چاپ کتاب از ویراستار‌های علمی کمک می‌گیریم و این ویراستارهای علمی اکثراً محققان به‌روز هستند. تمام کتاب‌هایی که چاپ می‌شود باید از فیلتر ویراستار علمی و بخش داوری عبور کنند.


حسن‌پور در پایان گفت: بنده به عنوان مدیرعامل این مجموعه قبل از چاپ رزومه‌ای از نویسنده می‌گیریم و بعد از بررسی اجازه این کار را به او می‌دهیم و در این میان از بین پایان‌نامه‌های دانشجویان که ارزش علمی داشته باشد نیز بهره می‌بریم و به عنوان مثال سال گذشته از بین ۱۳ اثری که برای چاپ پیشنهاد شده بود چهار اثر را در حوزه‌های مدیریت خدمات، حقوق، حقوق در حوزه تبلیغات رسانه‌ای از بین پایان نامه‌های دانشجویی تولید کردیم.


انتهای پیام/۴۱۰۸/ 4007/


انتهای پیام/

برچسب ها: رکود اقتصادی
ارسال نظر