صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۰۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
در دانشگاه تهران؛

چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانش‌آموزی برگزار می‌شود

چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانش‌آموزی با هدف آشنایی دانش‌آموزان مدرسه با محیط آموزش عالی در دانشگاه‌ها امروز و فردا در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
کد خبر : 376255

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانش‌آموزی چهارم و پنجم اردیبهشت ماه در سالن نمایشگاهی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران  برگزار می‌شود، حدود 100 محصول در این نمایشگاه ارائه شده است.


امیرحسین شاددل مدیر اجرایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانش‌آموزی و رئیس پایگاه دانش‌آموزی دانشگاه تهران درباره مدارش شرکت‌کننده گفت: از تمامی مدارس سمپاد و فرزانگان خواسته شده بود که طرح‌ها و دستاوردهای پژوهشی دانش‌آموزان خود را برای ارائه به این نمایشگاه معرفی کنند. با این حال اکثر محصولاتی که در این نمایشگاه هستند، از مدرسه دخترانه فرزانگان یک و مدرسه پسرانه علامه حلی 2 ارائه شده‌اند.


وی در ادامه افزود: به‌‌جرئت می‌توان گفت که نیمی از محصولات از سوی دانش‌آموزان دختران و نیمی دیگر از سوی دانش‌آموزان پسر ارائه شده است. چند دانش‌آموز از مدارس دولتی نیز محصولات و دستاوردهای خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند.


یکی از شرایط شرکت مدارس در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی این است که باید با تمام طرح‌های برگزیده دانش‌آموزان را ارائه بدهند. به همین دلیل تعداد مدارسی که در این نمایشگاه شرکت می‌کنند، محدود است.


در کشور هیچ سازمان رسمی یا نهاد آموزشی وجود ندارد که برنامه‌ای برای دانش‌آموزان تعریف کرده باشد تا بتوانند محصولات خود را به ثبت علمی برسانند یا با شرکت‌های دانش‌بنیان وارد مذاکره شوند یا وارد مجموعه‌های دانشگاهی شوند.


 چهار سال پیش گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران به سرپرستی شاددل تصمیم گرفتند بستری برای ارتباط مدرسه و دانشگاه ایجاد کند. وی پس از هشت سال فعالیت در حوزه‌های آموزشی و بررسی نقاط کلیدی مهم آموزشی به فکر ایجاد فضایی برای آشنایی دانش‌آموزان و مؤسسات آموزش عالی افتادند.


 ایده حضور دانش‌آموزان در محیط دانشگاه شاید به‌ظاهر ساده به نظر برسد؛ اما دانش‌آموزان مشکلات زیادی دارند. اگر از طرح‌ها و ایده‌های دانش‌آموزان حمایت نشود، دلسرد و سرخورده می‌شوند. نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانش‌آموزی علاوه‌ بر اینکه دانش‌آموزان را با فضای دانشگاهی آشنا می‌کند، باعث تشویق و ایجاد انگیزه در آنها می‌شود.


در نخستین دوره نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانش‌آموزی تنها 10 نفر شرکت کرده بودند و در دوره چهارم این نمایشگاه حدود 500 دانش‌آموز شرکت کرده‌اند. دانش‌آموزان محصولات خود را در 15 رشته از جمله هوافضا، شیمی، روباتیک، مکانیک، کامپیوتر، داستان‌نویسی، قصه‌سرایی و تحقیقات آزمایشگاهی در این نمایشگاه در معرض دید عموم گذاشته‌اند.


محمود نیلی رئیس دانشگاه تهران، صدیق دامغانی‌زاده رئیس سازمان توسعه سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران و فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورشی استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان از غرفه‌ها و محصولات نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانش‌آموزی دیدن کردند.


پایگاه ارتباط دانش‌آموزی دانشگاه تهران از 100 طرح ارائه‌شده به این نمایشگاه 10 طرح برتر را انتخاب می‌کنند تا با استفاده از امکانات دانشگاه از این دانش‌آموزان حمایت کنیم. بدین‌ترتیب این امکان به وجود می‌آید که محصولات آنها به مرحله ساخت و حتی تولید انبوه برسند.


اکثر دانش‌آموزان نخبه و مستعدی که وارد دانشگاه می‌شوند در ترم اول و دوم افت تحصیلی دارند. براساس آمار معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کسانی که در ترم‌های اول دانشگاه مشروط می‌شوند، معمولاً از لحاظ هوشی در سطح بالایی قرار دارند.


شاددل بیان کرد: دلیل این مشکلات جدا بودن فضای مدرسه از فضای دانشگاهی است. درهای دانشگاه به روی دانش‌آموزان بسته است و اکثر آنها تصوری از محیط حاکم در آموزش عالی نیستند. نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی آموزشی باهدف باز کردن درهای دانشگاه‌ها به روی دانش‌آموزان برگزار می‌شود.


در ایران نهادهای آموزش و پرورش زیر نظر یک نهاد و آموزش عالی زیر نظر یک نهاد‌ دیگر است. در بیش از 50 کشور پیشرفته جهان نهادهای آموزشی یکپارچه است؛ آموزش در کره جنوبی نیز زمانی پیشرفت کرد که نهادی آموزشی یکپارچه شدند. سیستم آموزشی کشور باید یکپارچه باشد تا شاهد پیشرفت‌های عظیم باشیم.


در حال حاضر دانش‌آموزان حتی نمی‌توانند از درهای دانشگاه‌‌ها داخل بروند. بنابراین استفاده از امکاناتی مانند کتابخانه مرکزی، آزمایشگاه‌ها و کلاس‌ها تنها یک رؤیا محسوب می‌شود. نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانش‌آموزی فرصتی است تا دانش‌آموزان بتوانند با فضای دانشگاه بیشتر آشنا شوند.


تصفیه آب به روش مغناطیسی، اگزوز نانویی، کیت اندازه‌گیری گاز رادون محلول در آب، ساخت چسب طبیعی از صدف بومی، قرص‌های نفتی، ابزاری برای تسهیل نوشتن در بیماران ای‌بی، جذب مواد آروماتیک سمی از پساب‌های دارویی و آزمایشگاهی با استفاده از نانومواد جاذب، بازسازی نورون‌های مغزی، طراحی اسباب‌بازی برای کاهش اختلال زانوی پرانتزی، ساخت دارک باکس، ساخت سیستم واقعیت افزوده برای بهبود یکپارچگی حسی با قابلیت استفاده در بیماران مبتلا به اوتیسم، ساخت ابزار توان‌بخشی حافظه فضایی از جمله، دستاوردها، طرح‌ها، ایده‌ها و تحقیقات دانش‌آموزی هستند که در چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانش‌آموزی به نمایش گذاشته شده‌اند.


شاددل درباره نتایج اثربخش چنین نمایشگاه‌هایی در آینده دانش‌آموزان گفت: یکی از افرادی که در حال حاضر در پایگاه دانش‌آموزی دانشگاه تهران کار می‌کند، دانش‌آموز یک مدرسه دولتی بوده که در بازدیدی از شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری تهران به حوزه زمین‌شناسی علاقه‌مند شد و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی دانشگاه تهران در رشته‌های زمین‌شناسی و مهندسی معدن است.


وی افزود: تاکنون سرمایه‌گذاری‌های اندکی روی تعداد انگشت‌شماری از محصولات دوره‌های پیشین شده است تا به مرحله ساخت نمونه اولیه و تولید برسند. حالا همان دانش‌آموزان محصولات خود را با قیمت‌های 30 تا 40 میلیون تومان به شرکت‌های مختلف می‌فروشند.


انتهای پیام/4122/4021/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر