صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۱:۴۳ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها/10

هماهنگی علم و دین در تدوین متون درسی مورد توجه ویژه قرار گیرد

توجه به هماهنگی علم و دین در طراحی و تدوین برنامه‌ها و متون درسی از موارد مؤثری است که در اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها، مسئولان باید به آن توجه کنند.
کد خبر : 375092

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، «سند دانشگاه اسلامی» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، با امضای رئیس‌جمهور به وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین دانشگاه آزاد اسلامی ارسال و به‌وسیله معاونت‌های مربوطه به دانشگاه‌ها در مردادماه سال ۹۲ ابلاغ شده است.


در شماره قبلی اسلامی شدن دانشگاه‌ها، به برخی از مؤلفه‌های نظام برنامه‌ریزی فرهنگی از عناصر سیاست‌های اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها پرداختیم.


گفته شد که سیاست‌گذاری فرهنگی باید با هدف ایجاد انسجام و یکپارچگی در فعالیت‌های فرهنگی مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های موجود دانشگاه‌ها جهت پیشبرد اهداف فرهنگی و ایجاد هم‌افزایی امکانات و تجهیزات موجود انجام شود.


در این شماره به متون و برنامه‌ریزی درسی از عناصر سیاست‌های راهبردی اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها می‌پردازیم.


طراحی نظام آموزشی، تدوین متون و برنامه‌های درسی در تمامی شاخه‌های علوم بر اساس جهان‌بینی الهی و پژوهش در پدیده‌های هستی به‌منظور شناخت و شناساندن آیات الهی در جهان از جمله اقداماتی است که مسئولان مربوط به اسلامی کردن دانشگاه‌ها باید انجام دهند.


یکی دیگر از مواردی که در اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها مؤثر بوده، توجه به هماهنگی و هم‌سویی علم و دین در طراحی و تدوین برنامه‌ها و متون درسی است.


بسیاری از اساتید دانشگاه بر این باور هستند که می‌توان بین علوم و دین هماهنگی حاصل کرد، چراکه علوم در محتوا با یکدیگر اختلافی ندارند، بلکه اختلاف دیدگاه عالمان برداشت‌های متفاوتی از علوم را پدید می‌آورد.


انتهای پیام/4122/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر