صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۶ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۸
بیگاتزی در پاسخ به آنا:

فیلمبرداری با دوربین روی دست نشانه مسئولیت‌گریزی کارگردان است

مدیر فیلمبرداری مطرح ایتالیایی فیلمبرداری با دوربین روی دست را نوعی مسئولیت‌گریزی از سوی کارگردان می‌داند.
کد خبر : 374884

به گزارش خبرنگار حوزه سینمای گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کارگاه تخصصی فیلمبرداری در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر شامگاه جمعه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. مدرس این کارگاه «لوکا بیگاتزی» فیلمبردار شناخته شده ایتالیایی بود که در قالب پنل تبادل تجربه سینمایی به ارائه تجربیات خود در همکاری با کارگردانان نامدار ایتالیایی همچون پائولو سورنتینو، سیلویو سولدینی، جانی آملیو، میکله پلاچیدو و میمو کالوپرستی و البته عباس کیارستمی پرداخت.


بیگاتزی در جریان این نشست و در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری آنا که خواهان نظر او درباره استفاده از تکنیک دوربین روی دست در فیلم‌های سینمایی شده بود، گفت: من در این باره عقائد خودم را دارم، اما اگر کارگردانی از من بخواهد که با دوربین روی دست کار کنم می‌پذیرم اما باید بگویم که تا آخر پروژه و پلان به پلان نفرینش می‌کنم!


این فیلمبردار ایتالیایی اظهار کرد: این احساس من به خاطر خستگی نیست. به نظر من دوربین روی دست یک ابزار ساده برای مسئولیت‌گریزی در ساخت فیلم است. برخی اوقات کارگردان به من می‌گوید با دوربین روی دست این پلان را بگیر و توضیح بیشتری نمی‌دهد که این به صورت غیرمستقیم یعنی هر کاری که دوست داری بکن! مشخص است که این موضوع هم برای بازیگر و هم برای تماشاگر مطلوب نیست.


بیگاتزی عنوان کرد: شاید برداشت‌های کلوزآپ با دوربین روی دست، برایم قابل قبول باشد چون وقتی با دوربین روی‌ دست کار می‌کنید، بازیگران می‌توانند به خوبی حرکت کنند، اما برداشت‌های «لانگ شات» با دوربین روی دست غیرقابل‌ تحمل است، برای این که فیلمبردار برای این که تکان نخورد زجر می‌کشد، اما چاره‌ای ندارد.


وی افزود: فکر می‌کنم راه حال بهتر همان باشد که لانگ شات‌ها را روی سه‌پایه و کلوزآپ‌ها را روی دست بگیریم، اما این که دوربین روی دست به یک اصل غالب تبدیل شود را نمی‌توانم تحمل کنم. اگر بخواهم یک پاسخ دیپلماتیک و نرم بدهم باید بگویم متأسفانه این یک تکنیک بود که حماقت انسانی آن را جدی گرفت.


لازم به ذکر است بیگاتزی تاکنون ۱۴ بار نامزد دریافت جایزه از جشنواره «داویو دی دوناتلو» شده و هفت بار جایزه بهترین فیلمبرداری را از این جشنواره دریافت کرده است. وی همچنین موفق به دریافت جایزه از جشنواره‌هایی چون کن، ونیز و شب‌های سیاه تالین شده است.


نام بیگاتزی در سال‌های اخیر بیش از هر کسی در کنار نام «پائولو سورنتینو» کارگردان بزرگ ایتالیایی در آثاری چون «جوانی»، «پاپ جوان» و «زیبایی بزرگ» آمده است. وی همچنین مدیر فیلمبرداری «کپی برابر اصل» آخرین فیلم زنده‌یاد عباس کیارستمی بوده است.


سی‌ و هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.


انتهای پیام/4072/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر