تعطیلی مطبوعات در ایام نوروز عقلانی و حرفهای نیست
حسن کربلایی در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در پاسخ به این سؤال که عدم انتشار روزنامهها در ایام نوروز چه تبعاتی میتواند داشته باشد، اظهار کرد: تعطیلات نوروزی فرصتی برای فراغت و گشتوگذار است؛ مجالی برای همدلی خانوادهها و اعضای فامیل و دوستان؛ یک میدان برای تنفس و بهره از مظاهر طبیعت و شناخت بیشتر از محیط و جهان اطراف؛ اما آیا این واقعیت، بیخبری و ناآگاهی و غفلت از احوالات و تحولات داخلی و خارجی و پیرامونی را توجیه میکند؟ آیا میتوانیم خود را راضی کنیم و بپذیریم که در روزگار پرشتاب و سراسر تحول و اتفاق و دگرشدگی نیازمند خبر و باخبری نیستیم؟ قطعاً پاسخ به این سؤالات منفی است.
وی افزود: غفلت از هر نوعی باشد، در هر زمان و در هر مکانی پذیرفته نیست. انسان خردمند و مسئول همانگونه كه نمیتواند فارغ از «بودن» و «گام زدن» و «دم زدن» باشد و همانطور که قادر نیست به بهانههای متنوع، چشم به مقتضیات و ایجابات زندگی بربندد، نمیتواند و عقلاً و شرعاً مجاز به بیاعتنایی به اوضاع و رخدادهای جاری جهان و شهر و دیار پیرامونی خود نیست!
مدیرعامل خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا) گفت: در ایام نوروز ما ایرانیها، دقیقاً با خلأ مطبوعات روبهرو میشویم. ممکن است برخی بگویند و تأکید کنند خب اگر مطبوعات نیستند، برخی خبرگزاریها با ظرفیت حداقلی و صدا و سیما با ظرفیت مقتضی كار خبری و رسالت خبررسانی را در نظر دارند. اما آیا این امر واقع، یعنی پذیرش منطقی تعطیلی مطبوعات؟!
وی تأکید کرد: در جهان و در هر جامعه و در هر زمانی، هر نوع رسانهای کارکرد و شأن خود را دارد. نه صدا و سیما میتواند جای مطبوعات و خبرگزاریها را پر کند و نه بالعکس. در صورت پویش توأمان انواع رسانههاست كه بار آگاهیبخشی و اطلاعرسانی، به منزل مقصود میرسد. بنابراین حکم به تعطیلی مطبوعات در هر ایامی و به هر بهانه و توجیهی در واقع، نه عقلانی و نه حرفهای بلکه دقیقاً بانی ایجاد شکاف خبری در جامعه و زمینهساز غفلت است.
کربلایی در همین زمینه افزود: در این میان، صاحبان و ارباب جراید و مطبوعات عنوان میکنند که اولاً در ایام تعطیلات نوروزی سامانه توزیع به دلیل بسته بودن دكهها و كمبود مشتری، با اخلال روبهروست! این حرف درستی است. اما باید چه کرد؟! آیا بهتر نیست با اصلاح نظام توزیع و تعیین الزامات صنفی، زمینه نشر مطبوعه در ایام تعطیلات نوروزی فراهم شود؟
عضو هیئت مدیره انجمن روزنامهنگاران مسلمان تصریح کرد: واقعیت این است كه نیاز مخاطب به خبر عملاً در هر روزی چه تعطیل و چه غیرتعطیل وجود دارد. این نیاز در خلأ یعنی، ما به دست خود، مجال خودنمایی رسانههای اجنبی و مزاحم را بسترسازی میکنیم!
مدیرعامل خبرگزاری آنا با بیان اینکه ممکن است برخی بگویند که انتشار جراید به دلیل نبود مخاطب و نبود آگهی در ایام نوروزی، میسر نبوده و مقرون به صرفه نیست! گفت: این حرف هم تا حدی درست است اما دارا بودن مطالب جذاب و دقیق، ایجاد ظرفیت برای تأمین منابع مالی از قبل، انتشار با صفحات کم و ایجاد خلاقیت و اصلاح در سامانه توزیع، قطعاً راهگشاست. مطمئن باشیم بعد از چند سال، «انتشار نوروزی» مخاطب را به خود عادت میدهد. این عادت اینک وجود ندارد!
انتهای پیام/4046/ن
انتهای پیام/