صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۰:۴۲ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۸
*عباس علوی‌راد

بن‌بست نظریه سرمایه انسانی در ایران و سیگنال‌های یک بحران

سیاست‌گذاران در به‌کارگیری نظریه سرمایه انسانی دچار خطای سیستماتیک شده و درون‌دادها و برون‌دادهای آموزش عالی از بحران قابل ملاحظه در سال 1400 خبر می‌دهند.
کد خبر : 371616

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از یزد، از اوایل دهه 1360 گسترش آموزش عالی با هدف آموزش نیروی انسانی و تشکیل سرمایه انسانی مورد توجه سیاست‌گذاران کشور قرار گرفت. این سیاست در دهه 70 و 80 ادامه و در نیمه اول دهه 90 به اوج خود رسیده است. طبق نظریه سرمایه انسانی، صرف هزینه برای آموزش نیروی انسانی یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، به این شرط که نیروی انسانی آموزش‌دیده، فعال اقتصادی بوده و بهره‌وری را افزایش دهد.
با گذشت سه دهه از گسترش آموزش عالی در کشور این پرسش مطرح می‌شود که خروجی آموزش عالی کشور چه وضعیتی دارد؟ اجازه بدهید برخی از مهم‌ترین داده‌های مرتبط را در سال 1395 مرور کنیم.
1. از حدود 12.1 میلیون جمعیت فارغ‌التحصیل یا در حال تحصیل 5.5 میلیون نفر (45 درصد) غیرفعال اقتصادی هستند.
2. از تعداد 6.6 میلیون نفر جمعیت فعال 1.3 میلیون نفر بیکار (20 درصد) هستند.


3. از 5.7  میلیون نفر جمعیت فارغ‌التحصیل یا در حال تحصیل زنان، بیش از نیمی از آنها (59.4 درصد) غیرفعال اقتصادی هستند.


4. از 2.3 میلیون نفر جمعیت فارغ‌التحصیل یا در حال تحصیل فعال زنان 725 هزار نفر بیکار هستند (نرخ بیکاری 31.1 درصد)


حال اجازه بدهید برای تحلیل عمیق‌تر موضوع، وضعیت جمعیت فارغ‌التحصیل دانشگاهی را تا پایان سال 1395 را بررسی کنیم.


1. از حدود 7.3 میلیون نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی تا سال 1395 در کشور، 4.8 میلیون نفر از نظر اقتصادی فعال هستند. 3.8 میلیون نفر شاغل و یک میلیون نفر نیز بیکار؛ در واقع حدود 2.5 میلیون نفر تحصیل‌کرده دانشگاهی از نظر اقتصادی فعال نیستند.


اکنون بهتر است جمعیت در حال تحصیل دانشگاهی کشور را در سال 1395 مورد بررسی قرار دهیم.


1. حدود 4.3 میلیون نفر در سال تحصیلی 94 ـ 95 در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در حال تحصیل بوده‌اند.


2. حدود 800 هزار نفر از جمعیت در حال تحصیل دانشگاهی کشور شاغل هستند ( 18 درصد)
در واقع محتمل است که حدود 3.5 میلیون نفر جمعیت در حال تحصیل، در سال‌های آینده متقاضی شغل خواهند بود. از مباحث فوق دو نتیجه مهم حاصل می‌شود که بسیار قابل تأمل است. نگاه کنید:


تا سال 1395 برای حدود 3.5 میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی از منابع بودجه عمومی دولت و خانوارها در راستای آموزش آنها هزینه شده که عملاً در چرخه فعالیت‌های اقتصادی حضور ندارند.


با احتساب جمعیت در حال تحصیل بدون شغل و حدود یک میلیون نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی بیکار فعلی کشور، ایجاد فرصت شغلی برای بیش از 5 میلیون نفر تحصیل‌کرده دانشگاهی در سال‌های آینده اجتناب‌ناپذیر است.


نتیجه نهایی اینکه سیاست‌گذاران در به‌کارگیری نظریه سرمایه انسانی دچار خطای سیستماتیک شده و درون‌دادها و برون‌دادهای آموزش عالی از یک بحران قابل ملاحظه در این زمینه در سال 1400 خبر می‌دهند.


* رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابرکوه


انتهای پیام/4078/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش عالی
ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
علي توكلي
09:17 - 1398/01/19
اين مطلب چه ربطي به بن بست نظريه سرمايه انساني دارد؟