لزوم مشارکت دانشگاهیان در تصمیمگیریها
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عبدالرضا باقری در پنجمین نشست مدیریت در آموزش عالی بر ضرورت آشنایی مدیران با مأموریتهای سازمان خود و لزوم مشارکت بدنه دانشگاهها در تصمیمگیریها تأکید کرد.
وی با اشاره به این نکته که مدیران آموزش عالی، مدیریت بر نخبگان را بر عهده دارند و دانشگاه یک سازمان استثنایی است، اظهار کرد: مدیریت بر اعضای هیئتعلمی و دانشجویان کاری خاص و پیچیده است.
قائممقام وزیر علوم بیان کرد: زمانی که مسئولیتی را بر عهده میگیریم باید با مأموریتهای آن دستگاه آشنا باشیم و اهداف دوره مدیریتی خود را ترسیم کنیم؛ از حاشیهها پرهیز کرده و با برنامهریزی برای انجام اقدامات ضروری و مدیریت زمان جلو برویم.
باقری، آشنایی با قوانین و مقررات را از ضروریترین اقدامات در مدیریت اجرایی برشمرد و افزود: از آنجا که دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در چارچوب ماده یک قانون احکام دائمی بر مبنای مصوبات هیئتهای امنا اداره میشوند، لازم است مدیران آموزش عالی نسبت به این ضوابط و مقررات آشنایی کافی داشته و به آنها اشراف کامل داشته باشند.
وی عنوان کرد: مشارکت افراد در تدوین برنامهها و سیاستها از نکات مهم به شمار میآید و باید بدانیم در سازمانی که کار میکنیم با افراد برجسته و نخبه سروکار داریم پس با مشارکت بدنه دانشگاهها در تصمیمگیریها و جلب نظر افراد، برگزاری جلسات و شوراها و دیدار و گفتوگو با اعضای هیئتعلمی میتوانیم بهتر تصمیمگیری کنیم.
قائممقام وزیر علوم ادامه داد: مدیر باید بداند همکارانش از چه استعدادهایی برخوردار هستند و از هر کس با توجه به استعدادی که دارد بهرهمند شود تا به پیشبرد کارها و مأموریتهای آن سازمان کمک شود.
باقری، سپردن مسئولیتها بر اساس قابلیتهای افراد را بسیار مهم دانست و گفت: سپردن مسئولیت به افراد باکفایت و باتجربه، صاحب دانش و باانگیزه، به مدیران در پیشبرد فعالیتهای سازمان کمک شایانی میکند.
وی به ظرفیتسازی در افراد اشاره کرد و افزود: این کار از سهراه مطالعه، ملاقات با افراد صاحبنظر و بازدید از مکانهای موفق صورت میگیرد؛ باید مراقب باشیم که مدیران را به حال خود رها نکنیم و شرح وظایفشان را مشخص کنیم؛ با اشخاص مؤثر و با تجربه ملاقات کرده و از آنها برای سخنرانی و ارائه راه در سازمان تحت پوششمان دعوت کنیم و هر رئیس باید سعی کند در طول سال حداقل از ۵ دانشگاه برتر بازدید و از تجربیات آنها بهرهگیری کند.
قائممقام وزیر علوم افزود: در مسئولیتهای خطیر از افراد مناسب و برجسته استفاده کنیم و محیط مناسبی را فراهم کنیم تا از نظرات دیگران بهرهمند شویم و افراد هم بتوانند مشکلات و نقطهنظرهایشان را بیان کنند و به خصوص از نظرات استادان پیشکسوت استفاده شود.
باقری با بیان اینکه تشویق کردن عنصری بسیار مهم است و باعث انگیزه میشود، اظهار کرد: تشویقات باید به موقع و به جا باشد و متناسب با امکانات آن سازمان صورت گیرد، باید نسبت به مسائل نیروی انسانی بیتوجه نباشیم و در مشکلات در کنارشان حضور داشته باشیم چون کارکنان از ارکان پیشرفت مأموریتهای یک مجموعه به شمار میروند.
وی با محترم شمردن نظرات و افکار افراد یک مجموعه، خاطرنشان کرد: سعی نکنیم بین خودمان و دستگاه دیوار بکشیم و سرعت در رسیدگی به تقاضاهای کارکنان و ایجاد فرصتهای مناسب برای آنان را سرلوحه کار خود قرار دهیم.
قائممقام وزیر علوم به نظارت مستمر اشاره کرد و افزود: بازدیدهای غیررسمی مدیران از محیطهای تحت پوشششان و ملاقات با افراد و اعضا در محیط کار بسیار نقش مثبتی در روحیه همکاران ایجاد میکند.
باقری خاطرنشان کرد: با همکاران مدارا و تواضع داشته باشیم و از پیشداوریها و قضاوتهای عجولانه پرهیز کنیم، سعی کنیم افراد منفیباف را از دایره مدیریتی خود دور نگه داریم زیرا چنین افرادی قدرت جسارت و انگیزه را از مدیران میگیرند.
وی افزود: توجه به افکار عمومی بسیار مهم است، یعنی مدیر در سازمان باید به افکار عمومی اشراف داشته باشد و از سخنرانیهای زیاد پرهیز کند.
قائممقام وزیر علوم تصریح کرد: مدیری موفق است که خلاقیت و ابتکار عمل داشته باشد و در تصمیمگیریها و تغییرات شجاعت داشته و روحیه افراد مجموعه را تقویت کند و با حفظ امید در بین افراد از دلسردی مجموعه بپرهیزد.
انتهای پیام/4123/4118/
انتهای پیام/