صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۴۰ - ۲۵ دی ۱۳۹۷

مقامات امنیتی آمریکا نگران خروج کاخ سفید از ناتو هستند

دستیاران رئیس‌جمهور آمریکا از تمایل فزاینده کاخ سفید برای خروج از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و رشد توان نظامی روسیه ابراز نگرانی کردند.
کد خبر : 352543

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از نیویورک‌تایمز، مقامات ارشد دولت دونالد ترامپ اعلام کرده‌اند رئیس‌جمهور بارها در 2018 از تمایل خود برای اقدام به خروج از ناتو صحبت کرده است.


این مقامات به نیویورک تایمز گفتند که ترامپ در  2018 به‌صورت خصوصی از تمایل خود برای خروج از ناتو به آنها اطلاع داده بود.


در ضمن، مقاماتی که درگذشته و حال از این پیمان دفاع می‌کرده‌اند، از ترس خود در خصوص تصمیم ترامپ برای بروز دوباره تهدیداتش به منظور خروج  از ناتو سخن گفتند و اعلام کردند که دیرکرد دیگر اعضا ناتو در پرداخت سهم خود از هزینه‌های پیمان آتلانتیک شمالی زمینه را برای ترغیب ترامپ برای خروج از این ائتلاف فراهم کرده است.


این نشریه ادامه داد که موارد کمی هستند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به آنها بیش از تضعیف ناتو علاقه داشته باشد.


در روزهای پرسروصدای اجلاس ناتو در تابستان گذشته، این مقامات اعلام کردند که ترامپ به دستیاران ارشد امنیت ملی اعلام کرده که او دیگر نشانه‌ای از ائتلاف نظامی نمی‌بیند.


در آن زمان، گروه امنیت ملی ترامپ شامل جیمز متیس وزیر دفاع وقت و جان بولتون مشاور امنیت ملی تلاش کردند تا راهبرد آمریکا را ادامه دهند، بدون اینکه صحبتی از خروج به میان آید، چراکه این اتفاق به‌خودی‌خود می‌توانست باعث کاهش شدید نفوذ واشنگتن در اروپا شود و نیز می‌توانست روسیه را برای دهه‌ها جسورتر کند.


اکنون ترامپ مکرراً تمایل خود را برای خروج از ناتو ابراز می‌کند که موجب نگرانی‌های جدی بین مقامات امنیت ملی شده است.


از طرفی دیگر، تلاش ترامپ برای اینکه حتی دستیارانش از ملاقاتش با پوتین خبردار نشوند و نیز تحقیقات پلیس فدرال آمریکا در خصوص روابط دولت با روسیه بر این نگرانی‌ها دامن زده‌اند.


«میشل ای فلورنوی» معاون وزیر دفاع دولت باراک اوباما اعلام کرد: «حرکت به‌سوی خروج از ناتو که از 1949 در جریان بوده است می‌تواند یکی از نابودگرترین گزینه‌هایی باشد که یک رئیس‌جمهور برای منافع آمریکا انتخاب می‌کند.»


وی ادامه داد: «این مسئله می‌تواند باعث نابودی 70 سال کار سخت‌گیرانه در چندین دولت دمکرات و جمهوری‌خواه شود. این تصمیم (خروج آمریکا از ناتو) می‌تواند بهترین موفقیت برای پوتین باشد.»


دریادار  «جمیز استاوریدیس»، فرمانده کل سابق ناتو تصریح کرد که خروج آمریکا از ناتو می‌تواند به یک اشتباه جغرافیایی-سیاسی در این تناسب حماسی بدل شود.


وی ادامه داد: «حتی بحث در این مورد - چه رسد به انجام آن- می‌تواند بهترین هدیه قرن به پوتین باشد.»


مقامات امنیت ملی آمریکا اعتقاد دارند که روسیه شدیداً به دنبال از بین بردن همبستگی بین آمریکا و اروپاست.


این مقامات اذعان دارند که خروج آمریکا از ناتو باعث تکمیل خواسته‌های پوتین می‌شود که به معنی انجام مشکل‌ترین و بحرانی‌ترین خدمت به رهبر روسیه است.


انتهای پیام/

ارسال نظر