صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۳۱ - ۰۵ دی ۱۳۹۷
شهردار اهواز:

فاز نخست 10 ایستگاه ریل‌باس در ماه‌های آینده احداث می‌شود

شهردار اهواز گفت: با هدف تسریع در راه‌اندازی ریل‌باس برای حمل و نقل درون‌شهری، ماه‌های آینده فاز نخست احداث 10 ایستگاه در مسیر خطوط راه‌آهن احداث می‌شود.
کد خبر : 347518

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری آنا از شهرداری اهواز، منصور کتانباف در جلسه‌ای با حضور معاون حمل و نقل ترافیک و مدیران هفت منطقه اهواز گفت: براساس تفاهم‌نامه میان راه‌آهن کشور، استانداری خوزستان و شهرداری اهواز، 10 ایستگاه جدید در مسیر خطوط فعلی احداث می‌شود و با سه ایستگاه فعلی جمعاً با 13 ایستگاه، ریل‌باس کار خود را آغاز می‌کند.


شهردار اهواز با اشاره به محل ایستگاه‌ها بیان کرد: در مدت یک ماه فاز نخست ایستگاه‌ها در 10 نقطه باهنر، زیباشهر، دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه آزاد اسلامی، کوی علوی، کوی نهضت‌آباد، کوی انقلاب، 18 متری چهارم، خیابان میهن و زیارتگاه علی‌‌بن‌مهزیار احداث می‌شود و هم‌زمان با راه‌اندازی ریل‌باس، به تدریج ایستگاه‌های مکانیزه با تجهیزات سرمایشی و گرمایشی هم ایجاد می‌شود.


وی تصریح کرد: معاون حمل و نقل و مدیران مناطق موظف هستند با سرعت و دقت این کار را انجام دهند. در ساخت این ایستگاه‌ها تمهیدات فنی لازم از قبیل شیب‌بندی، رمپ و تمهیدات لازم برای استفاده معلولان و ... رعایت شود. معابر و مسیرهای دسترسی به ایستگاه‌ها باید اطلاع‌رسانی شود تا شهروندان به سمت ریل‌باس هدایت شوند. باید با تمهیدات گوناگون، برای شهروندان نیز جاذبه سفر با ریل‌باس را ایجاد کرد.


کتانباف ادامه داد: برای موفقیت در این کار حتماً باید توزیع سفر و جمع‌کننده‌های مناسب پیش‌بینی شود. به این معنا که مینی‌بوس، اتوبوس و تاکسی‌ها به سمت ایستگاه‌ها هدایت شوند که توزیع سفر انجام شود به‌طوری که مسافران پس از پیاده شدن بتوانند با استفاده از این وسایل به مقصد نهایی خود برسند.


وی تأکید کرد: به امید خدا اهواز نخستین شهر در استفاده از ریل‌باس است و طبق مطالعات انجام شده، این ریل‌باس درصد خوبی از سفرهای درون‌شهری را پوشش می‌دهد؛ ضمن آنکه وسیله‌ای ایمن، سریع و ارزان است.


شهردار اهواز ادامه داد: باید هم‌زمان پیگیر گرفتن سه ریل‌باس دیگر هم باشیم. داشتن ریل‌باس از اتوبوس به‌صرفه‌تر است. زیرا حداقل عمر ریل‌باس 50 سال است و نگهداری آن با توجه به حجم و کیفیت بالای خدماتش ارزان‌تر است؛ ضمن آنکه ترافیک و مشکلات اتوبوس را هم ندارد.


منصور کتانباف به پیشینیه طرح ریل‌باس اشاره کرد و گفت: در برنامه‌ای که به دوره سوم شورای اسلامی شهر ارائه دادم و در آرشیو شورا هم موجود است، یکی از این موضوعات استفاده از خطوط راه‌آهن برای حمل و نقل درون‌شهری است. در آن مقطع حرف و حدیث‌هایی بود که می‌گفتند حدود 30 کیلومتر خط آهن در شهر باید جمع شود. آن زمان هم گفتم که این ریل‌ها، سرمایه‌هایی هستند که هر شهری آرزوی داشتن آن را دارد.


وی ادامه داد: در سال 90 جلسات متعددی با مسئولان راه‌آهن و حتی شخص وزیر راه و شهرسازی تشکیل دادیم. همه آنها در ظاهر از این طرح استقبال  کردند، اما اراده‌ای برای اجرا نبود و در نهایت کار انجام نشد.


شهردار اهواز افزود: در این دوره جلسات متعددی با استاندار خوزستان و مسئولان راه‌آهن کشور تشکیل شد. خوشبختانه این بار اراده لازم برای اجرای این طرح در مسئولان به‌وجود آمد. باوجود اینکه چند استان دیگر به شدت خواستار این قطار بودند. خوشبختانه با حمایت‌های رسولی عضو هیأت مدیره راه‌آهن کشور، نخستین ریل‌باس را با ارزش 50 میلیارد تومان به اهواز آورده و راه‌اندازی کرد که هم‌اکنون از آن به عنوان تورهای اهوازگردی استفاده می‌شود.


وی با اشاره به مزایای ریل‌باس گفت: سال 85 تصمیم گرفتند در اهواز قطار شهری احداث کنند، در حالی که از این ظرفیت غافل بودند و همین ریل‌باس در صورت تحقق، می‌تواند نقش مترو را به خوبی ایفا کند.


کتانباف با بیان اینکه جاافتادن این وسیله حمل و نقل جدید بین شهروندان اهوازی فرآیندی زمان‌بر است، اظهار کرد: زمانی که شهردار منطقه 20 تهران بودم یکی از بزرگ‌ترین پایانه‌های درون‌شهری استان تهران را در شهرری با تمام دشواری‌های آن از قبیل مشکلات مالی، معارض و تملک و ... ساختیم، خط BRT شهرری تا نیاوران را راه‌اندازی کردیم و پس از آن تا بهشت‌زهرا هم ادامه پیدا کرد. تا چند ماه اول این خط هر روز با حداکثر چهار یا پنج مسافر تردد می‌کرد؛ اما به‌تدریج مردم متوجه شدند که چقدر تردد با این وسیله می‌تواند سریع‌تر، ایمن‌تر و ارزانتر باشد و در نهایت این خط جایگاه خودش را در بین مردم به دست آورد.


وی تأکید کرد: این پروژه هیچ منافع مادی برای شهرداری و راه‌آهن ندارد و صرفاً هدف آن خدمت‌رسانی بهتر به مردم است.


شهردار اهواز از همه رسانه‌ها درخواست کرد با معرفی مزایای این پروژه به مردم، باعث شوند از این فرصت مناسب به نفع شهر بهره‌برداری شود.


انتهای پیام/4103/4062/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر