صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک مدرس تئاتر:

از تئاتر به عنوان یک فرایند آموزشی غفلت کرده‌ایم

در برنامه شب تئاتر، موضوع تئاتر مدارس و بهره‌گیری از تئاتر به عنوان یک فرایند و ابزار آموزشی بررسی شد.
کد خبر : 346442

به گزارش خبرنگار تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «شب تئاتر» در دوازدهمين نشست خود، شامگاه شنبه با موضوع « تئاتر دانش آموزی» و اجرای پيام دهكردی، ميزبان رحمت امينی، مدير گروه هنرهای نمايشی دانشگاه تهران و علی رمضانی، مديركل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و وحيدرضا قرائتیان، كارشناس هنرهای نمايشی و فيلم وزارت آموزش و پرورش بود.


نسل‌های جديد منتظر مصوبه‌های ما نمی‌شوند


پيام دهكردی در مقدمه برنامه گفت: تمام زيرساخت‌های آينده مملكت ما و بنيانش در حوزه فرهنگ، مبتنی بر تئاتر دانش آموزی است. اگر به تئاتر دانش آموزی توجه جدی شود، تنها شامل كار تئاتری و هنرهای نمايشی نخواهد بود، بلكه می‌تواند به عنوان يك رخداد آموزشی و تربيتی برای ساخت و روشنگری و هدايت جامعه در حوزه‌های ديگر نقش مهمی ايفا كند. متأسفانه در ايران رخدادهای فرهنگی مشمول گذر زمان می‌شوند. نسل‌های جديد منتظر مصوبه‌های ما نمی‌شوند.


فرایند تمرين مهم تر از اجراست


رحمت امينی، شهريور سال 1396 و بعد از ماجرای تصادف دانش آموزان نخبه، نامه سرگشاده‌ای خطاب به وزير آموزش و پرورش نوشت. وی در مورد اين نامه توضيح داد: جناب وزير در جواب نامه به درستی گفتند تقصير آموزش و پرورش است. ما به دانش آموزان، رياضی ياد داده‌ايم، اما ايمنی را به دانش آموزان نياموخته‌ايم. بخش مهمی از ايمنی، رفتاری و عملی است و اين حاصل نمی‌شود جز اين كه از وجه تعليمی تربيتی تئاتر غافل نشويم. آموزش و پرورش بخشی به عنوان مسابقات دانش آموزی دارد اما از تئاتر به مثابه يك فرایند آموزشی غفلت شده است. تئاتر كاربردی بر خلاف تئاتر مرسوم، فرآيند محور است و پروسه تمرين مهم‌تر از اجراست. 


آموزش و پرورش در حال خفه شدن در آموزش است


رمضانی با تأييد صحبت‌های امينی گفت: مقاومت در برابر روشنايی حقارت می‌آورد. ما بايد حرف‌های استادان را بشنويم و آنها را اجرايی كنيم. 37 دوره مسابقات فرهنگی هنری برگزار شده است، اما به اين نتيجه رسيده ايم كه با وجود تمام تلاش‌ها، اين مسابقات نتوانسته جريان سازی كند. مشكلات در حوزه‌های مختلف وجود دارد. همان‌طور كه وزیر آموزش و پرورش هم تأکید کرده است، آموزش و پرورش در حال خفه شدن در آموزش است. فضا برای فعاليت‌های هنری خسيسانه است. ما به اين نتيجه رسيده ايم كه نمايش را فراگيرتر كنيم؛ دستورالعمل آن نوشته شده و مورد تأييد جناب وزير قرار گرفته است.


رحمت امينی با انتقاد از مديريت سليقه‌ای و ادامه نیافتن برنامه‌ها پس از تعويض مديرها گفت: بنده برای پايه‌های هفتم، هشتم و نهم كتاب نمايش نوشتم. کتاب برای مقاطع هفتم و نهم چاپ شد، اما يكی از مسئولان نگذاشت برای پایه هشتم چاپ شود، چون از این كتاب تعبير و تفسير خودش را داشت و می‌گفت هنرهای دیگر خوب است اما فعلاً  بازيگری را  نباید در کتاب‌ها بگذاریم.


قرائتيان در مورد هفته نمايش مدارس گفت: قرار است بخشنامه‌ای ارسال شود تا در سایه آن، حتی با تغيير مديران نيز هفته نمايش مدارس حفظ شود. 


اميني  هم گفت: يكی از بهترين كارهايی كه می‌توان برای تأثيرگذاری در حوزه آموزش  انجام داد، استفاده از شيوه نمايشی است و اين بايد تبديل به يك ساز و كار شود. تشكيلاتی بايد شكل بگيرد كه كارش اين باشد كه از طريق وزارت علوم با دانشگاه‌ها تعامل انجام دهد.


وی خطاب به رمضانی و قرائتیان گفت: ما بايد به دو چيز بيانديشيم؛ يكی ارتقای وضعيت فعلی در دوره كوتاهی كه مسئول هستید و ديگری وضع قوانين و ساز و كارهای ماندگار برای تبديل تئاتر به يك فرآيند سيال و جريان‌دار در طول سال.


چرا خيرين به حوزه فرهنگی و هنری ورود پيدا نمی‌كنند؟


رمضانی كمبود فضاهای هنری را خاطر نشان كرد و پرسيد: چرا خيرين به حوزه فرهنگی- هنری وارد نمی‌شوند؟ آيا يادگيری دو فرمول رياضی تربيت است؟


قرائتیان در مورد وضعيت بخش هنرهای نمايشی در وزارتخانه گفت: ما در چهار گرايش فعاليت‌های هنرهای نمايشی را دنبال می‌كنيم و زمينه را برای فعاليت دانش آموزان علاقه‌مند فراهم كرده‌ايم. در سال‌های اخير به نمايش صحنه‌ای و نمايش عروسكی، بخش نمايشنامه خوانی و نقالی اضافه شده است.


امينی بر استفاده از ظرفيت‌های دانشجویی برای كمك به مدارس در حوزه آموزش نمایش تأکید و برای این همکاری اعلام آمادگی كرد.


دستاوردهای «شب تئاتر»
در ادامه این برنامه، پيرو انتقادات دلسوزانه نسبت به كاستي‌های تئاتر در كردستان در برنامه بیست و هشتم آبان ماه، آقای فاتح بادپروا عكسی فرستادند كه نشانگر ساخت پلاتو تئاتر در مريوان طی 32 روز است. همچنین خبر خوب ديگری  که اعلام شد این بود که  قرار است  هفت پلاتو تئاتر ديگر در كردستان ساخته شود.
در پايان پيام دهكردی از همه خواست برای برنامه ويدئو بفرستند و در حفظ و پويايی تنها برنامه جدی تئاتر صدا و سيما كمك كنند.
«شب تئاتر» با اجرا و کارشناسی پیام دهکردی، تهیه کنندگی امیر قمیشی و سردبیری محراب محمدزاده، با محوریت تحلیل مسائل مربوط به تئاتر کشور، شنبه‌های هر هفته ساعت 23 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.


انتهای پیام/4072/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر