آزمونهای الهی راه رسیدن به کمال است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از دزفول، حجتالاسلاموالمسلمین عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران عصر امروز در نشست کرسیهای آزاداندیشی که به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی دزفول برگزار شد، اظهار کرد: بحث تعقل و تعبد در دین، بحث نوینی است و از تعقل و تعبد معانی مختلفی استنباط شده که میتوان از تعقل و تعبد تحت عنوان رابطه عقل و دین، عقل و ایمان یا عقل و وحی نام برد.
خسرو پناه در ادامه خاطرنشان کرد: ما سه دسته انسان داریم، انسانهایی که زندگی آنها سوداگرانه است و بیشتر به دنبال سود و منفعت هستند، دسته دوم انسانهای اخلاقی بوده که ارزشهای اخلاقی همانند عدالتورزی را سرلوحه کار خود قرار میدهند و سومین گروه انسانهایی هستند که زندگی عاشقانه دارند و عشق به خداوند را منشأ زندگی خود قرار دادهاند.
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران عنوان کرد: یکی از راههای رسیدن به کمال آزمونهای الهی است و انسانهایی که به کمال رسیدهاند آزمونهای بسیار دشواری را تحمل کردهاند.
خسروپناه با بیان این مطلب که عقلگرایان سه دسته هستند افزود: گروه اول، عقلگرایان حداکثری هستند که تمام مسائل خود را باعقل اثبات میکنند. گروه دوم، عقلگرایان انتقادی هستند که توان اثبات گزارههای دینی و تعبدی را ندارند ولی توان ابطال آنها رادارند. گروه سوم، عقلگرایانی هستند که تعقل را بر تعبد مقدم دانسته و اعتقاد دارند که عقل، ما را به سمت تعبد و دیانت سوق میدهد.
حجتالاسلام فرج الله براتی رئیس دانشگاههای آزاد اسلامی استان خوزستان دیگر سخنران این همایش بود. وی بیانکرد: پژوهش نشانه دانشگاهی بودن است و میتوان به جرأت گفت که پژوهش و پژوهشگری اساس کار دانشگاههاست.
براتی گفت: ما دانشگاهیان باید به پژوهشهایی بپردازیم که بر جامعه تأثیرگذار باشد و به تحقیق سمت و سو دهد و یکی از راههای جهتدار نمودن پژوهشها نظریهپردازی است، نظریهپردازیها به مقالات سمت و سو داده و در کل مقالهنویسی باید حاصل نظریهپردازی باشد.
براتی عنوان کرد: نظریهپردازیها در تحقیقات دانشگاهی بایستی به ابداع و نوآوری علمی رسیده و درنهایت تجاریسازی و تولید علم را ایجاد کنند.
رئیس دانشگاههای آزاد اسلامی استان خوزستان گفت: امروزه ما شاهد مقالاتی هستیم که غنای علمی ندارند و شخص مقالهنویس هیچ نوآوری در کار پژوهشی خود ندارد و مقاله هایی ارزش علمی دارد که حاصل تحقیق باشد.
براتی یادآور شد: اکثر مقالات و پژوهشهای انجامشده از چندین مقاله جمعآوری میشود و این مقالات نمیتوانند مشکلات و مسائل جامعه را برطرف کنند.
رئیس دانشگاههای آزاد اسلامی استان خوزستان در پایان با بیان این مطلب که علم باید تأثیر داشته باشد و به تولید علم بیانجامد گفت: کرسیهای آزاداندیشی یکی از زیرمجموعههای نظریهپردازی است و در صورتی فعالیت پژوهشی میتواند اثرگذار باشد که موردتوجه قرار گیرد و بتواند موجب توسعه و پیشرفت جامعه شود.
در شروع مراسم، علی افروس سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول با خیرمقدم به مهمانان اظهار کرد: برای توسعه و پیشرفت همهجانبه کشور باید از کرسیهای آزاداندیشی حمایت کنیم؛ چراکه اجرای این برنامهها میتواند در نهادینه کردن آزاداندیشی و مطالبهگری در دانشگاهها مؤثر باشد.
علی افروس خاطرنشان کرد: زمانی این کرسیها و نشستها میتواند مؤثر باشند که به نوآوری علمی و ابداعات جدید پرداخته و موجب غنای علمی در فضاهای دانشگاهی شوند.
وی در ادامه افزود: کرسیهای آزاداندیشی نباید صرفاً در حوزههای فرهنگی باشد بلکه میتواند درزمینهٔ تغییرات بنیادی دانشگاهها، بهخصوص در عرصههای آموزشی و پرورشی هم تأثیرگذار باشد.
افروس در پایان گفت: اگر از کرسیهای آزاداندیشی بهدرستی استفاده شود، الگوهای مناسبی برای گفتگو در محیط دانشگاه هستند و در فضایی آرام و بهدور از تضاد همه مخاطبان و نقادان دیدگاهها و نظریات خود را مطرح میکنند.
به گزارش آنا، نشست کرسیهای آزاداندیشی به مناسبت هفته وحدت حوزه و دانشگاه با حضور حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و دبیر هیأت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره، حجتالاسلام فرجالله براتی رئیس دانشگاههای آزاد اسلامی استان خوزستان و سایر مسئولان و رؤسای استانی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول برگزار شد.
انتهای پیام/4117
انتهای پیام/