صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سخنگوی کمیسیون آموزش:

استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش به کمیسیون آموزش مجلس رسید

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: ۳۰ نماینده مجلس طرح استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش را امضا و ۲۷ آذرماه این موضوع در کمیسیون آموزش مجلس بررسی می‌شود.
کد خبر : 342007

میرحمایت میرزاده در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفت: دولت نقش نظارتی دارد و هرجایی که نمایندگان احساس کنند از سوی وزرا کم‌کاری و مشکلی وجود دارد بحث استیضاح آن‌ها مطرح می‌شود.


سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: بیش از ۳۰ نماینده بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش را در ۳۰ محور اعلام و آن را به هیأت رئیسه مجلس ارجاع دادند. البته پیش از بررسی در صحن علنی این موضوع در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ۲۷ آذرماه با حضور وزیر مورد بررسی قرار می‌گیرد.


 نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس ۳۳ ایراد به عملکرد محمد بطحایی وارد کردند، ادامه داد: عدم توجه عملی به سند چشم‌انداز آموزش‌وپرورش، عدم توجه عملی به امور تربیتی، پرورشی، تربیت‌بدنی و سلامت در آموزش‌وپرورش و مدارس، عدم توجه عملی به اجرای قانون و نظام هماهنگ، تنزل جایگاه مدیران مدارس از نظر منزلت و حقوق و مزایا در دوره وزارت بطحایی، گران‌تر شدن آموزش‌وپرورش در دوره وزارت وی، عدم توجه عملی در رسیدگی به سرانه مدارس کشور به‌خصوص مناطق محروم و متأسفانه افزایش جمعیت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به‌ویژه در مناطق حاشیه شهر و مناطق محروم از عمده مسائلی است که در طرح استیضاح مطرح‌شده است.


میرزاده در ادامه تصریح کرد: افزایش آسیب‌های اجتماعی در مدارس و نبود راهکارهای عملی وزیر برای مقابله با این آسیب‌های جدید، عزل و نصب‌های سیاسی، حزبی، باندی، رفاقتی در وزارت آموزش‌وپرورش و اداره‌کل‌ها، عدم برنامه جدید برای افزایش حقوق، مزایای رفاهی، معیشتی فرهنگیان و تنزل جایگاه و رتبه اجتماعی – اقتصادی معلمان در دوره وزارت بطحایی و کاهش دانش‌آموزان در خوابگاه‌های دانش‌آموزی ویژه در مناطق محروم و عدم توجه به دانش‌آموزان در بحث تغذیه و دیگر امکانات موردنیاز دانش آموزان از دیگر مسائلی است که توسط نمایندگان مطرح‌شده است.


این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: عدم پویایی و نشاط در بین معلمان و دانش‌آموزان و کاهش انگیزه کاری در بین معلمان و کاهش انگیزه ادامه تحصیل، عدم شایسته‌سالاری و عدم ایجاد رقابت در بحث انتخاب معلمان خرید خدمت، عدم مدیریت در ساماندهی نیروی انسانی در مدارس، عدم مدیریت مالی در وزارت آموزش‌وپرورش، مدیریت ناکارآمد و عدم نظارت در واگذاری مدارس رفاهی، تربیتی و فرهنگی آموزش‌وپرورش به بخش خصوصی ازجمله اردوگاه شهید باهنر و مراکز رفاهی، عدم توجه به اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی، عدم توجه به وضعیت گرمایش مدارس، عدم پایبندی به برنامه‌های ارائه‌شده در زمان اخذ رأی اعتمادو سوء مدیریت و تضعیف تربیت دبیر فنی و حرفه‌ای شهید رجایی و مدیران چند شغلی نیز از مفاد طرح استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش است.


وی افزود: نمایندگان مجلس معتقدند با توجه به تکالیف و محورهای قانونی برای تبدیل به احسن و استفاده بهینه از عرصه و اعیان مدارس و زمین‌های موجود با تغییر کاربری، متأسفانه حتی یک کمیته تشکیل نشده است.


نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر به‌کارگیری مدیران غیر‌کارشناس و غیرمتخصص و مدیران غیر‌برخوردار از شاخصه مدیریتی، ارائه آمارهای متفاوت در برخی امور مثل اعتبار موردنیاز برای بازرسی مدارس فرسوده و عدم ساماندهی مبانی نیروهای آموزش‌وپرورش در مدارس به‌گونه‌ای که باگذشت دو ماه از سال تحصیلی برخی مدارس یا بدون معلم هستند یا با نیروی غیر‌هماهنگ اداره می‌شوند نیز از عواملی است که شایستگی وزیر آموزش‌وپرورش را برای این پست کلیدی زیر سؤال می‌برد.


وی ادامه داد: تنوع مدارس در کشور و عدم برنامه برای ساماندهی آن، عدم توجه به روستاهای فاقد مدرسه به‌گونه‌ای که مقررشده بود از وسایل حمل‌ونقل برای انتقال دانش‌آموزان استفاده شود که عملاً پس از چند ماه و عدم پرداخت حق‌الزحمه به رانندگان از دستور خارج شد نیز در این طرح مطرح‌شده‌اند.


میرزاده افزود: عملکرد ضعیف دانشگاه فرهنگیان، علت عدم اجرای احکام قانون برنامه توسعه ششم، دلیل عدم اجرای کامل قانون ایثارگران در وزارت آموزش‌وپرورش، چگونگی اداره امور مدارس و عدم نظارت بر امور آموزش‌وپرورش آن مدارس، نحوه واگذاری مدارس به بخش خصوصی و هیأت امنایی، بی‌توجهی به مدارس و دانش‌آموزان نخبه و استعدادهای درخشان، علل رشد ناهنجاری در مدارس و کاهش سن اعتیاد در مدارس کشور و بی‌توجهی به تسهیلات معوق و مشکوک‌الوصول صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه از مسائلی است که وزیر را به‌پای میز استیضاح کشانده است.


وی با اشاره به اینکه درصورتی‌که توضیحات وزیر در کمیسیون نمایندگان را راضی نکند جلسه به صحن علنی کشیده می‌شود توضیح داد: ۲۷ آذرماه وزیر برای ارائه توضیحات به مجلس می‌آید.


انتهای پیام/4087/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر