صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۶ - ۱۴ آذر ۱۳۹۷
در مجلس قرائت شد؛

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره منابع و مصارف در بودجه 96

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون متبوعش در خصوص عملکرد منابع و مصارف در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور را قرائت کرد.
کد خبر : 331693

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محمدمهدی مفتح در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد عملکرد منابع و مصارف (دریافت‌ها و پرداخت‌ها) در قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور را به شرح زیر قرائت کرد.


قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور با منابع و مصارفی بالغ بر ۱۱ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۵۶۵ میلیارد و ۹۶۹ میلیون ریال پس از رسیدگی در کمیسیون‌های تخصصی، تلفیق و جلسات علنی و تأیید شورای نگهبان در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ جهت اجرا به دولت ابلاغ شد.


گزارش اجرای این قانون به‌ویژه عملکرد منابع و مصارف آن به‌صورت دوره‌ای و مستمر در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفته و نقطه نظرات نمایندگان محترم نیز در حین اجرا به دولت منعکس شد.


جمع‌بندی نهایی و تصویر کلان عملکرد منابع و مصارف این قانون برگرفته از گزارش دریافت و پرداخت خزانه‌داری کل کشور حاکی است که از مبلغ ۳۷۴۶۷.۵۲۱ میلیارد ریال منابع عمومی پیش‌بینی شده در قانون دریافت‌های دولت بالغ بر ۳.۲۰۰.۲۸۷ میلیارد ریال بوده که معادل ۹۲.۳ درصد میزان پیش‌بینی شده آن تحقق پیدا کرده و نسبت به سال ۱۳۹۵ از رشد ۱۳ درصد برخوردار شده است.


در این گزارش در دو بخش به برخی نکات قابل توجه و همچنین ایرادات و نارسایی‌های حین اجرای این قانون پرداخته شده است. در بخش دریافت‌ها:


۱- مبلغ ۶۲۵.۳۹۳ میلیارد ریال معادل ۱۸ درصد از منابع پیش‌بینی شده در قانون بودجه ۹۶ وصول نشده به‌طوری که ۳۰ ردیف درآمدی کمتر از پنج درصد و ۱۳ ردیف درآمدی بین ۵ تا ۲۵ درصد و ۲۸ ردیف بین ۲۵ تا ۵۰ درصد پیش‌بینی شده، محقق شده است. لذا تحقق ۹۲.۳ درصد منابع ناشی از مازاد وصولی برخی ردیف‌های دیگر درج‌شده  بوده است.


۲- مبالغی به شرح زیر مازاد بر پیش‌بینی در قانون بودجه ۹۶ وصول گردید:


۱- مبلغ ۹۵.۳۰۲ میلیارد ریال وجوه حاصل از فروش ارز


۲- مبلغ ۳۰.۰۰۰ میلیارد ریال از محل منابع صندوق توسعه ملی بابت قانون مبارزه با تروریسم مصوبه ستاد تدابیر


۳- مبلغ ۵۵.۶۴۲ میلیارد ریال از محل منابع صندوق توسعه ملی به ردیف درآمدی ۱۶۰.۱۰۱ 


۴- مبلغ ۵۷.۹۲۶ میلیارد ریال دریافتی از محل منابع بانک‌های ملی، کشاورزی، صادرات، ملت بابت مانده حساب ذخیره ارزی


۵- ردیف‌های منابع در بودجه با عدد ۱ پیش بینی شده که وصولی داشته که جمع منابع وصولی پنج ردیف به میزان ۲۴۴.۳۵۳ میلیارد ریال است که بابت مازاد ارقام وصولی در بودجه گردیده است. منابع موضوع بند ج تبصره ۱ قانون بودجه ۹۶ موضوع عدم تحقق منابع نفت، استفاده از ۵۰ درصد منابع برگشتی از محل تسهیلات ساخت ذخیره ارزی که در سال مذکور مبلغ ۱۵.۲۰۴ میلیارد ریال وصولی داشته است که پیش بینی آن یک ریال بود.


۳- موضوع قانون مجموع «اعتبار استفاده متوازن از امکانات کشور و رفع تبعیض و ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته» بالغ بر ۱۱۷.۴۷۴ ریال پیش‌بینی شده بود که تنها مبلغ ۲۲.۴۶۵ میلیارد ریال پرداخت شد. از مبلغ پرداخت شده مبلغ ۲۲.۳۱۵ میلیارد ریال اسناد خزانه و تنها مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال نقدی بود. در صورتی که از محل منابع صندوق توسعه ملی مبلغ ۳.۷۹۵ میلیارد ریال نقدی کسر شده و به استان‌ها اختصاص داده نشد.


۴- از محل ردیف ۱۵۰۱۳۱ با عنوان عوارض ساخت‌وساز و جرایم تخلفات ساختمانی خارج از حریم شهرها مبلغ ۱۴۴ میلیارد ریال وصول که تا پایان سال تخصیص و پرداخت به وزارت کشور صفر بوده است.


۵- درآمد وصولی با عنوان عوارض برق در طول سال مبلغ ۹.۳۹۰ میلیارد ریال بود که تنها مبلغ ۳.۸۰۵ میلیارد ریال به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی پرداخت شده که مبلغ ۵.۸۴۲ میلیارد ریال کمتر از وصولی بوده است.


بنابراین با احتساب مبلغ ۳۵۴.۰۷۴ میلیارد ریال درآمد مازاد و سایر درآمدهای پیش‌بینی نشده میزان واقعی درآمد دریافت شده، مبلغ ۲.۸۴۴.۳۰۴ میلیارد ریال بوده که ۸۲ درصد تحقق منابع وصول را نشان می‌دهد و نشانگر عدم تحقق ۱۸ درصدی درآمدهای پیش‌بینی شده در سال ۹۶ است.


ب: در بخش پرداخت‌ها یک اعتبارات هزینه‌ای بالغ بر ۲.۵۳۸.۱۹۳ میلیارد ریال پیش‌بینی شده که تنها مبلغ ۲.۴۲۹.۳۸۹ میلیارد ریال عملکرد ۹۵.۷ درصد که ۷۶ درصد کل منابع را شامل می‌گردد.


۲- اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۷۱۳.۶۷۷ میلیارد ریال مصوب که تا پایان سال بالغ بر ۴۱۶.۹۱۱ میلیارد ریال معادل ۵۸.۴ درصد پرداخت شده است. از رقم فوق ۲۳۶.۶۹۲ میلیارد ریال به‌صورت اسناد خزانه و اوراق مشارکت که حدود ۵۷ درصد کل پرداختی و مبلغ ۲۰.۶۳۵ میلیارد ریال از محل منابع صندوق توسعه ملی و مبلغ ۱۵۹.۵۸۴ میلیارد ریال از محل سایر منابع بابت طرح‌های عمرانی پرداخت شده است.


۳- در مورد ردیف‌های درآمد هزینه نیز دولت علی‌رغم وصول درآمد مذکور به علت عدم تخصیص به میزان درآمد وصولی، مبالغی از این منابع را به بخش دیگر به‌خصوص هزینه جاری اختصاص داده‌اند که مغایر بند ب ماده ۳۸ قانون تنظیم الحاق ۲ است.


۴- موضوع قانون مجموع «اعتبار استفاده متوازن از امکانات کشور و رفع تبعیض و ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته» بالغ بر ۱۱۷.۴۷۴ ریال پیش‌بینی شده بود که تنها مبلغ ۲۲.۴۶۵ میلیارد ریال پرداخت شد. از مبلغ پرداخت شده مبلغ ۲۲.۳۱۵ میلیارد ریال اسناد خزانه و تنها مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال نقدی بود. در صورتی که از محل منابع صندوق توسعه ملی مبلغ ۳.۷۹۵ میلیارد ریال نقدی کسر شده و به استان‌ها اختصاص داده نشد.


۵- از محل ردیف ۱۵۰۱۳۱ با عنوان عوارض ساخت‌وساز و جرایم تخلفات ساختمانی خارج از حریم شهرها مبلغ ۱۴۴ میلیارد ریال وصول که تا پایان سال تخصیص و پرداخت به وزارت کشور صفر بوده است.


۶- درآمد وصولی با عنوان عوارض برق در طول سال مبلغ ۹.۳۹۰ میلیارد ریال بود که تنها مبلغ ۳.۸۰۵ میلیارد ریال به سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی پرداخت شده که مبلغ ۵.۸۴۲ میلیارد ریال کمتر از وصولی بوده است.


۷- درآمد وصولی با عنوان جرایم معوق رانندگی در سال مذکور مبلغ ۱۲.۵۲۸ میلیارد ریال است که از این محل فقط مبلغ ۹.۵۱۶ میلیارد ریال به نیروی انتظامی بابت هزینه‌های پیش بینی شده پرداخت گردیده که مبلغ ۳.۰۱۲ میلیارد ریال کمتر از وصولی است.


۸- مبلغ ۳۱ میلیارد ریال از محل درآمدی فروش فروشگاه‌ها و جایگاه‌های سوخت فسیلی وصول شده که در طی سال رقمی بابت افزایش سهم دولت در صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی تخصیص داده نشده است.


۹- بابت جریمه غیبت مشمولان به مبلغ ۷.۱۳۹ میلیارد ریال درآمد وصول شد که در طی سال مبلغ ۳.۰۶۵ ریال پرداخت گردید که کمتر از دریافتی است.


۱۰- درآمد وصولی با عنوان مالیات بر مصرف سیگار بالغ بر ۷.۵۷۸ میلیارد ریال بود. تخصیص و پرداختی از این محل ۳۹۹ میلیارد ریال به وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش بوده است. بنابراین مبلغ ۷.۳۷۹ میلیارد ریال کمتر از دریافتی است.


۱۱- ۰.۲۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده برای ورزش. ۳.۴۲ میلیارد ریال وصول شد. جمعاً مبلغ ۱.۹۱۴ میلیارد ریال به وزارتخانه‌های ورزش و آموزش پرداخت شد.


۱۲- کسری تراز عملیاتی در عملکرد بودجه ۹۶ معادل ۷۵۴ هزار میلیارد اعلام شده است؛ یعنی ۷۵۴ هزار میلیارد ریال از اعتبارات هزینه‌ای از منابع غیر از مالیات و عمدتا از محل فروش نفت و اوراق تأمین شده است.


همانگونه که نمایندگان محترم ملاحظه فرمودند بخش زیادی از انحرافات دولت در اجرای قانون بودجه مربوط به عدم رعایت موارد قانونی در دریافت‌ها و پرداخت‌ها به‌ویژه در ردیف‌های درآمد – هزینه‌ای بود. این موارد جهت ارائه پاسخ و جلوگیری از تکرار به دولت منعکس شد.


انتهای پیام/4034/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر