تغییرات در واحدهای درسی دانشجویان دانشگاه آزاد براساس طرح پایش
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، بیژن رنجبر در نخستین جشنواره انرژی و مواد که امروز در سازمان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: شناسایی مسائل اولویتدار کشور در حوزههای علم و فناوری و ارائه سیاستها، راهبردها و برنامههای کاربردی هدفمند جزو ضرورتهای دانشگاه است.
وی ادامه داد: تحقق این امر، ایجاد بستر شبکهای در سطح ملی متشکل از محققان، پژوهشگران و نخبگان است که در حوزههای گوناگون علم و فناوری الگوهایی متناسب با اسناد بالادستی و جامعه ایرانی اسلامی ارائه دهند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با ابراز تأسف از عدم کارایی مناسب پژوهش در کشور، تأکید کرد: علیرغم رشد چشمگیری که در دورههای تحصیلات تکمیلی در حوزه آموزش عالی صورت گرفته، اما متأسفانه در حوزه پژوهش شاهد سردرگمی و ناکارآمدی هستیم.
وی با بیان اینکه دانشگاهها در حل چالشهای کشور نقش کمرنگی دارند، افزود: یکی از دلایل این امر آموزشمحور بودن دانشگاههاست. اساتید و دانشجویان در دانشگاههای آموزشمحور دارای برنامههای مشخص آموزشی هستند، اما اعضای هیأت علمی در اینگونه دانشگاهها از برنامه علمی مشخص و مدونی بهرهمند نیستند.
رنجبر به ظرفیتهای عظیم دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور اشاره و تصریح کرد: این دانشگاه 40 درصد آموزش عالی کشور را با یک و نیم میلیون دانشجو و 25 هزار عضو هیأت علمی بر عهده دارد و میتواند با تشکیل شبکه پژوهشی منسجم در راستای تبدیل علم به ثروت و مسئلهمحوری حرکت کند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: همچنین این دانشگاه ظرفیت و پتانسیل تبدیلشدن به سازمان حل مسئله را دارد که بهعنوان اتاق فکری قدرتمند به کمک مسئولان کشور برای حل معضلات و مشکلات کشور بیاید.
وی تأکید کرد: طرح پایش آزاد که در واقع پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکهای است، در همین راستا کلید خورد و این طرح، تحول و انقلاب عظیمی در نظام آموزش عالی کشور ایجاد میکند.
رنجبر توسعه برنامهمحور و همافزایی پژوهش دانشگاه در جهت رفع نیازها و برنامههای کلان کشور، تبدیل دانشگاه به یک سازمان پژوهشی پاسخگو به نیازهای کشور، همگامسازی دانشگاه با تحولات جامعه و پیشرفتهای علوم و فناوری، هدفمند کردن آموزش و راهاندازی رشتههای جدید را از اهداف طرح پایش عنوان کرد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه براساس طرح پایش، تغییراتی در واحدهای درسی ایجاد میشود، خاطرنشان کرد: در اجرای طرح پایش بهگونهای حرکت میکنیم که بین دانشگاه و صنعت آشتی و تعامل مثبت صورت گیرد و چالشهای جامعه توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه برطرف شود.
وی بر هدفمند کردن آموزش و مأموریتمحور کردن دانشگاهها تأکید کرد و افزود: تبدیل هدفمند و منسجم چالشها به موضوعات پایاننامههای کارشناسی ارشد و رسالههای دکتری دانشجویان از اهداف اصلی طرح پایش است.
رنجبر در پایان گفت: نخستین جشنواره انرژی و مواد که به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب برگزار میشود، نمونهای از اجرای طرح پایش است.
اثرگذاری دانشگاهها در حل مشکلات نفت
در ادامه این مراسم، امیرحسین زمانینیا معاون امور بینالملل و بازرگانی وزیر نفت، گفت: به افرادی که در دانشگاه بر روی ایده همکاری دانشگاه و صنعت فکر و برنامهریزی کردند که ماحصل آن برگزاری این جشنواره است، تبریک میگویم.
وی با بیان اینکه نفت پیشران اقتصاد کشور است، اظهار داشت: در چند سال گذشته قراردادهایی از سوی وزارت نفت با دانشگاهها در زمینه تجاریسازی فناوری و حمایت از ساخت داخل کالاهای پرمصرف صورت گرفته که در راستای پیوند دانشگاه و صنعت است.
زمانینیا خاطرنشان کرد: در حوزه نفت علاوه بر مهندسی و فناوری مشکلاتی نیز داریم که دانشگاهها در این زمینه میتوانند اثرگذار باشند.
بیژن رنجبر در نخستین جشنواره انرژی و مواد که امروز در سازمان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: شناسایی مسائل اولویتدار کشور در حوزههای علم و فناوری و ارائه سیاستها، راهبردها و برنامههای کاربردی هدفمند جزو ضرورتهای دانشگاه است.
وی ادامه داد: تحقق این امر، ایجاد بستر شبکهای در سطح ملی متشکل از محققان، پژوهشگران و نخبگان است که در حوزههای گوناگون علم و فناوری الگوهایی متناسب با اسناد بالادستی و جامعه ایرانی اسلامی ارائه دهند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با ابراز تأسف از عدم کارایی مناسب پژوهش در کشور، تأکید کرد: علیرغم رشد چشمگیری که در دورههای تحصیلات تکمیلی در حوزه آموزش عالی صورت گرفته، اما متأسفانه در حوزه پژوهش شاهد سردرگمی و ناکارآمدی هستیم.
وی با بیان اینکه دانشگاهها در حل چالشهای کشور نقش کمرنگی دارند، افزود: یکی از دلایل این امر آموزشمحور بودن دانشگاههاست. اساتید و دانشجویان در دانشگاههای آموزشمحور دارای برنامههای مشخص آموزشی هستند، اما اعضای هیأت علمی در اینگونه دانشگاهها از برنامه علمی مشخص و مدونی بهرهمند نیستند.
رنجبر به ظرفیتهای عظیم دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور اشاره و تصریح کرد: این دانشگاه 40 درصد آموزش عالی کشور را با یک و نیم میلیون دانشجو و 25 هزار عضو هیأت علمی بر عهده دارد و میتواند با تشکیل شبکه پژوهشی منسجم در راستای تبدیل علم به ثروت و مسئلهمحوری حرکت کند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: همچنین این دانشگاه ظرفیت و پتانسیل تبدیلشدن به سازمان حل مسئله را دارد که بهعنوان اتاق فکری قدرتمند به کمک مسئولان کشور برای حل معضلات و مشکلات کشور بیاید.
وی تأکید کرد: طرح پایش آزاد که در واقع پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکهای است، در همین راستا کلید خورد و این طرح، تحول و انقلاب عظیمی در نظام آموزش عالی کشور ایجاد میکند.
رنجبر توسعه برنامهمحور و همافزایی پژوهش دانشگاه در جهت رفع نیازها و برنامههای کلان کشور، تبدیل دانشگاه به یک سازمان پژوهشی پاسخگو به نیازهای کشور، همگامسازی دانشگاه با تحولات جامعه و پیشرفتهای علوم و فناوری، هدفمند کردن آموزش و راهاندازی رشتههای جدید را از اهداف طرح پایش عنوان کرد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه براساس طرح پایش، تغییراتی در واحدهای درسی ایجاد میشود، خاطرنشان کرد: در اجرای طرح پایش بهگونهای حرکت میکنیم که بین دانشگاه و صنعت آشتی و تعامل مثبت صورت گیرد و چالشهای جامعه توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه برطرف شود.
وی بر هدفمند کردن آموزش و مأموریتمحور کردن دانشگاهها تأکید کرد و افزود: تبدیل هدفمند و منسجم چالشها به موضوعات پایاننامههای کارشناسی ارشد و رسالههای دکتری دانشجویان از اهداف اصلی طرح پایش است.
رنجبر در پایان گفت: نخستین جشنواره انرژی و مواد که به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب برگزار میشود، نمونهای از اجرای طرح پایش است.
اثرگذاری دانشگاهها در حل مشکلات نفت
در ادامه این مراسم، امیرحسین زمانینیا معاون امور بینالملل و بازرگانی وزیر نفت، گفت: به افرادی که در دانشگاه بر روی ایده همکاری دانشگاه و صنعت فکر و برنامهریزی کردند که ماحصل آن برگزاری این جشنواره است، تبریک میگویم.
وی با بیان اینکه نفت پیشران اقتصاد کشور است، اظهار داشت: در چند سال گذشته قراردادهایی از سوی وزارت نفت با دانشگاهها در زمینه تجاریسازی فناوری و حمایت از ساخت داخل کالاهای پرمصرف صورت گرفته که در راستای پیوند دانشگاه و صنعت است.
زمانی نیا خاطرنشان کرد: در حوزه نفت علاوه بر مهندسی و فناوری مشکلاتی نیز داریم که دانشگاهها در این زمینه میتوانند اثرگذار باشند.
انتهای پیام/4060/پ
انتهای پیام/