بیتوجهی رسانهها به امیدبخشی، فضای خانواده را متشنج میکند
حسین ابراهیمآبادی در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در بحث کاهش نشاط عمومی در جامعه اظهار کرد: این بحث در سه سطح کلان، میانه و خرد قابل بررسی است و به جز مسأله اقتصادی میبایست در عملکرد رسانههای ما نیز تجدیدنظر شود، زیرا آنها به نوبه خود بر ایجاد فضای یأسآور در سطح خرد تأثیرگذار هستند.
وی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی جامعه خود نوعی پمپاژ ناامیدی و نگرانی از آینده را در پی دارد، افزود: ما در مباحث کلان فرهنگی نیز فضای ترس و ناامیدی از آینده را در جامعه انتشار میدهیم، یعنی وقتی بهجای آموزش هویتهای اجتماعی و برنامههای انگیزشی، مدام بر درگیریها و برخوردهای سیاسی تمرکز میکنیم راه را بر روی هر نوع تغییر فضا میبندیم.
این روانشناس با اشاره به اینکه ما با جامعهای سروکار نداریم که برای افزایش سطح شادابی درونی خود به مطالعه و یا فعالیتهای هنری پناه ببرند و در عوض وقتی شرایط به آنها فشار میآورد در یک تعطیلی کوتاهمدت صرفاً میخواهند از شرایط فعلی خود فرار کنند، گفت: این موضوع خود منجر به سفرهای متراکم و بعضاً بروز تصادفات جادهای میشود.
ابراهیمآبادی تصریح کرد: ما در گذشته در زندگی فردیمان دارای حریمی بودیم که فارغ از فضای بیرون جامعه با هم در محیطی صمیمانه به گفتگو میپرداختیم ولی شرایط اجتماعی به نحوی پیچیده شده که نه تنها این زمان در میان اعضای خانواده کاهش یافته، بلکه در همین فضای خانوادگی و در کنار کودکانمان هم سخن از مسائل اقتصادی بهمیان میآوریم.
عضو هیأت علمی دانشگاه با تأکید مجدد بر نقش رسانهها فارغ از مشکلات اقتصادی موجود در جامعه، گفت: ما حتی در برنامههای خبری خود هم این موضوع را رعایت نمیکنیم، مثلاً اخبار صداوسیمای ما دارد در قالب یک برنامه ارزشی با خانواده شهدا گفتگو میکند ولی در زیرنویس آن دائماً از نوسانات شدید ارز و سکه سخن بهمیان میآورد.
وی در پایان تصریح کرد: خانواده محیطی است که افراد و بهویژه بچهها میبایست در آن احساس آرامش کنند و وقتی رسانه ما بهجای امیدبخشی از فشارهای اقتصادی سخن بهمیان میآورد، بهطور ناخودآگاه به خانواده فشار میآورد و بچهها را دچار اضطراب و فضای امن خانه را متشنج میکند.
انتهای پیام/4105
انتهای پیام/