صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدرس سینما:

سوفی و دیوانه اثری انسان‌مدار است

یک منتقد و مدرس سینما معتقد است که فیلم سینمایی سوفی و دیوانه اثری انسان‌مدار و تاثیرگذار است.
کد خبر : 322660

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، جبار آذین نویسنده، منتقد و مدرس سینما و تلویزیون در یادداشتی اختصاصی درباره فیلم سینمایی سوفی و دیوانه نوشت: مهدی کرم‌پور کارگردان و فیلمنامه‌نویس مستعد سینمای ایران که کارنامه‌ای قابل اعتنا در سینما و تلویزیون و رسانه دارد، مسیر فیلمسازی خود را با تکیه بر دانش و تجربه و نوآوری و احترام به فرهنگ مخاطب سینما طی می‌کند. او که از فعالان عرصه‌های مدیریتی و صنفی سینما هم است، کارگردانی چهار فیلم سینمایی و دو مجموعه تلویزیونی و چندین فیلم کوتاه و تله فیلم را در پرونده هنری خود دارد و فیلم متفاوت و اندیشمندانه سوفی و دیوانه پنجمین ساخته او در سینما است.


سوفی و دیوانه ساخته متفاوت مهدی کرم‌پور، روایت سفر و مسافر است، سفری زمینی و ماورایی، سفری از درون به بیرون و از گذرگاه‌ها و سنگلاخ‌های جهل ساخته به دنیایی که می‌تواند پر از مهر و صداقت و عشق و ایمان و نشاط باشد. سوفی و دیوانه، سفر وصل و فصل زمینی دو انسان زخمی در تقاطع زندگی و دنیای بدون مرز تخیل و گریز از کهنه‌ها، ناخواسته‌ها و تحمیل‌شده‌ها و یافتن و دستیابی به خود و انسانیت است.


کرم‌پور برای بازگویی مضمون گسترده معنایی فیلم خود از فرم و ساختار و روایتی بهره گرفته که با عادات و سلایق عادی مخاطب سینمای قصه‌گو فاصله دارد و از این منظر کلیشه شکن، پذیرفتنی، نوآور و از جنس زندگی است. در نگاه نخست، فیلم سوفی و دیوانه، مخاطب را با آدم‌ها، ماجراها، دیالوگ‌ها و فضاها و عملکردهای سرد و خشک مواجه می‌کند، ولی در ادامه یخ‌های رابطه با گرمای احساس و مناسبات انسانی کاراکترها و بازی خوب بازیگران و کارگردان هوشمندانه کرم‌پور ذوب می‌شود و مخاطب، قهرمان‌های سرگردان قصه کرم‌پور را ملموس و باورپذیر و همدلی برانگیز می‌یابد و سوار بر تخیل آنها، از شهر قصه‌ها و غصه‌ها می‌گذرد.


سوفی و دیوانه، فیلمی غیرمتعارف درباره آدم‌های متعارف و زندگی‌های متعارف با روایتی تازه از واقعیت‌های اجتماعی و مجازی و دست یافتنی‌ها و دست نیافتنی‌های انسانی است. کرم‌پور با نگاهی انسانی، شاعرانه و سینمایی، لایه‌ها، حرف‌ها وزندگی و مناسبات آدم‌هایی که می‌شناسیم و نمی‌شناسیم را در فیلم خود، به نمایش گذاشته و تصاویری پذیرفتنی از آدم‌های فیلمش ارائه کرده است. سوفی و دیوانه اثری انسان‌مدار و تاثیرگذار است.


انتهای پیام/4046/


انتهای پیام/

برچسب ها: فرهنگ هنر ana Ananews آنا
ارسال نظر